Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tama Vildsvin?

Featured Replies

Publicerat

Vi har börjat få problem med vildsvin som är sågott som helt orädda för människor hemma i villa området, Provade att skrämma iväg dom i helgen, Kom ca 5m ifrån dom innan dom reagerade och gick därifrån lite lojt och detta var i fullt dagsljus. Planen är att skjuta en kulting idag med hjälp av en jaktkompis som är kommunjägare. Tänkte kolla här på forumet om det är någon annan som råkat ut för grisar med detta beteende?  ???  ???

Det är 10 kultingar 3 suggor och en hyfsat stor galt så det börjar bli ont om potatis i vårat område ;)

tacksam för förslag om det inte skulle räcka med en kulting :-

/jrz

Publicerat

Om det inte hjälper att skjuta en kulting så får ni väl släppa hund på dom.

För det vet ju alla att då försvinner de ju från marken för gott. ;) ;D

Publicerat

Det är utan tvekan rymlingar eller utsläppta grisar. Det bästa är att skjuta bort dom! Det är ofta problem med dessa typer av grisar. Flyttar sig inte för hundar eller folk vilket kan ge onödiga konfrontationer.

Inga vilda grisar uppför sig så som du beskriver. Börjar man jaga på dom kan några bli skyggare och bli  förvildade medans andra förblir tama=skjut.

mvh

Wachtelman

Publicerat
  • Författare
Det är utan tvekan rymlingar eller utsläppta grisar. Det bästa är att skjuta bort dom! Det är ofta problem med dessa typer av grisar. Flyttar sig inte för hundar eller folk vilket kan ge onödiga konfrontationer.

Inga vilda grisar uppför sig så som du beskriver. Börjar man jaga på dom kan några bli skyggare och bli  förvildade medans andra förblir tama=skjut.

mvh

Wachtelman

Skulle vara om det har varit någon och släppt ut dom för vad jag vet så finns det inga hägn i närheten (bor utanför Kungsbacka Halland)?

Får se vad som händer ikväll, Problemet är att dom som har marken runt omkring inte orkar jaga (dom ligger bara på arrendet) och när jag kontaktade markägarna för att få lov att skjuta av lite gris så fick jag ett "ogästvänligt" samtal från arrendatorn :( . Men Men min jaktkompis är som sagt kommunjägare så vi får ta dom på tomten eftersom den gränsar till skogen med bra kulfång.. :)

/Jrz

Publicerat

Passa dej där så det inte blir knas.. Varit iväg på liknande jobb och då vart det ett J-LA liv på markägare/arrendatorer runt om.. De gillade inte att man sköt på "deras" vilt och hade noll och intet förståelse för sommargästernas klagan. Se till att det verkligen finns dokumenterbara skador innan ni skjuter och är det ett område som kräver skottlossningstillstånd så skulle jag nog tänka två gånger om jag var dej innan jag greppade bössan och sköt.

Bara ett litet tips från en som som varit med om detta tidigare..

Mvh!

Publicerat
Skulle vara om det har varit någon och släppt ut dom för vad jag vet så finns det inga hägn i närheten (bor utanför Kungsbacka Halland)?

Får se vad som händer ikväll, Problemet är att dom som har marken runt omkring inte orkar jaga (dom ligger bara på arrendet) och när jag kontaktade markägarna för att få lov att skjuta av lite gris så fick jag ett "ogästvänligt" samtal från arrendatorn :( . Men Men min jaktkompis är som sagt kommunjägare så vi får ta dom på tomten eftersom den gränsar till skogen med bra kulfång.. :)

/Jrz

Du som änndå bor i "gräddkvarteren" och inte vet vad du skall göra av stålarna ;D

Köp marken runt om sen e du ju bara att panga på ;D  ;D 8)

Publicerat
  • Författare

Det har JM bygg redan försökt .. Men problemet är att det är en bonde samfällighet, mao många viljor.

/Jrz

• 6 months later...
Publicerat
Vi har börjat få problem med vildsvin som är sågott som helt orädda för människor hemma i villa området, Provade att skrämma iväg dom i helgen, Kom ca 5m ifrån dom innan dom reagerade och gick därifrån lite lojt och detta var i fullt dagsljus. Planen är att skjuta en kulting idag med hjälp av en jaktkompis som är kommunjägare. Tänkte kolla här på forumet om det är någon annan som råkat ut för grisar med detta beteende?  ???  ???

Det är 10 kultingar 3 suggor och en hyfsat stor galt så det börjar bli ont om potatis i vårat område ;)

tacksam för förslag om det inte skulle räcka med en kulting :-

/jrz

Vi hade samma problem här i somras ca 18 stycken grisar som var så gott som tama! När man kom till foderplatsen så kom dom ut från skogen, Nu är dom bortskjutna allihopa, Dom tänkte att det räcker med att skutta en kulting så springer dom andra iväg, men när en sköts så stog dom andra kvar o bara tittade och blev inte skyggare för det!

• 4 years later...
Publicerat

Minst två stycken grisar såg i söndags med öronmärkning en orange plastlapp vid Högås. En grupp på åtta grisar som var totalt orädda för oss. Gick tillsammans med dom en lång stund på bara ett par meter imellan oss. Det är sjukt.