Publicerat November 26, 201213 yr Efter nu ha bestämt mig för en jämte gäller det ju att hitta rätt. Är inte insatt i jämthundskennlar, vilka som är erkänt duktiga m.m. så nu söker jag hjälp här. Jag vill få tag på avkomma av extremt duktiga föräldrar och priset är inget att diskutera då man får vad man betalar för i min värld. Så vart hittar man de bästa och mest seriösa uppfödarna? Söker en hanne och ska levereras tidigast i maj då vi i dagarna ska få en liten och då inte har tid med en hundvalp också..
Publicerat November 26, 201213 yr Kontakta avelsråd på http://www.alghundklubben.com/ Lycka till! /Cris
Publicerat November 26, 201213 yr Fel knapp.... Dom får fram bra hundar. http://raikukorvenkennel.fi/ Ring och prata med Airi,hon är skaplig på svenska. /Lars.
Publicerat November 27, 201213 yr eller följ jämthundssidan kommer många bra kullar där finns även länkar till många kennlar i sverige som man kan läsa lite om varje och skaffa sig erfarenhet
Publicerat November 27, 201213 yr använd kvällarna till att läsa stamtavlor med jaktprovsberättelser så vips kan du hitta en hund som du bara måste ha fast den inte är hos en välkänd kennel...
Publicerat November 27, 201213 yr använd kvällarna till att läsa stamtavlor med jaktprovsberättelser så vips kan du hitta en hund som du bara måste ha fast den inte är hos en välkänd kennel... Precis! Tycker det ofta pratas för mycket om uppfödare, det som är intressant är ju vilka föräldrarna är i just den aktuella kullen.
Publicerat November 27, 201213 yr Titta vilken tik som ska paras, vissa uppfödare parar även undermåliga tikar som de lyckats meritera...., Skit i Kenneln utan leta bra tikar, finns nog ingen som parar en riktigt jävla bra tik med en lusig hanhund, däremot tvärtom.....
Publicerat November 27, 201213 yr Kom även ihåg att två SM vinnare som paras kan ge dåliga valpar. En väl meriterad tik och en väl meriterad hane behöver inte alltid "passa" så att valparna blir duktiga. Det kan bli så någon några hundar blir bra, och någon funkar och några blir aldrig jakthund.... Även en tik som lämnat en kull med jagande valpar, kan ge dåliga avkommor andra gången tom med samma hane som första parningen. Med det vill jag ha sagt att det finns inga helt givna parningar som garanterat ger bra valpar. Men är föräldrarna duktiga och deras föräldrar i sin tur varit duktiga osv bakåt i leden, så ökar chansen till att valpen växer upp till en bra hund men det är inte helt givet att alla valpar i kullen blir dugliga jakthundar. Jag kan tycka att det är viktigare att lägga mer krut på att hitta linjer utan sjukdomar tex EP eller HD fel. Samt att du gillar föräldradjurens psyke och sociala förmågor. Det är ju trots allt inte ens 10% av hundens levnads tid som spenderas springande och skällande i skogen.... (Om du jagar 8 timmar/dag varje dag i 4 månader så blir det 896 timmar/år av 8760 som året består av. Vilket blir ca 10%. Men mest troligt kommer du inte att jaga mer än 4 dagar/ vecka i 4 månader och då är du nere på ca 5 % av hundens levnadstid som går till jakt(om vi nu räknar med att den får jaga redan första året och jagar tills den dör!) Blir valpen en kanon hund. Bra! Roligt! Grattis! Troligtvis kommer den att fungera. Vilket kommer att ge dig mycket glädje även om du skulle vilja att den vore lite bättre. Har du otur så funkar den inte som ståndhund. Men kanske bra på att stötta älg och/eller spåra. Så den kan ändå vara användbar. Sen hänger det också lite på vilken typ av hund som du tycker är bra och ger dig mest utbyte på skogen. En hund som anses som riktigt duktig kan i dina ögon vara värdelös, samtidigt som en hund som anses medioker kan ge dig den glädje och utdelning av jakten du söker. Själv har jag en tik(snart 3 år gammal) som bara lyckas ställa ca 1 av 4 dagar i skogen. Halvdant sök på 200-600m. Släpper lite tidigt(inom 400m-2km när det går lös) Brukar kunna ha 2-4 upptag/jaktdag. Men tyvärr så går det lite för ofta i sken inom 10 min så riktiga stånd blir det kanske runt var 3:e, var 4:e jaktdag. Men då det står så står det på min mark och jag kan smyga in. På två år har jag skjutit 7 av lagets 16 fällda älgar under senaste 2 åren för tiken. (Plus 1 älg som jag skjutit "själv" och 1 på eftersök för en annan hund) Dvs nära nog hälften av lagets tilldelning. Vi har 5 hundar i laget, men det är bara min tik det har ramlat älg för under dessa två år. Resten har passare skjutit, eller hundkarlar som fått älg på sig utan att hunden haft upptag/stånd eller ens varit i närheten. Men en av lagets hundar anses som duktig och en riktigt bra älghund. Han kan skälla i timmar om inte dagar. Söket är flera km stort. Kan följa efter älg hur länge som helst. Ställer 1 av 2 dagar. Problemet är att det aldrig står inne på marken och hundägaren kör inte sällan 5-10 mil ibland upp till 15 mil runt skogsbilvägar, under en jaktdag för att för att få med sig hunden hem efter jakten..... Jag tycker att min tik fungerar utmärkt för min typ av jakt och är riktigt nöjd med henne men som hon går nu så räcker det inte till pris på älgprov. Längsta älgarbetet med stånd, gångstånd och förflyttning blev ca 3,5 timme(Varav totalt 2,5 timma fast stånd, och jag var in och bommade kalven från 20 m... ) och släppte ca 3 km fågelvägen från upptaget. Men utdelning får jag och vi har ett bra samarbete på skogen. Så jag är nöjd Den andra hunden skulle säker kunna fixa hem flera 1:a pris. Men ger ingen utdelning till sin förare. Men hunden skäller ofta älg och ägaren tycker han har den bättre hunden och är nöjd....
Publicerat November 27, 201213 yr Kontakta avelsråd, och läs, läs, läs. ägnade oräkneliga timmar på jyckedata och allt vafan de nu är tills ja visste vilken hund ja ville ha. oxå fick jag köpa den hund jag ville, och jag har aldrig ångrat mig en sekund för jag är så himla nöjd med vad jag fick..
Publicerat November 28, 201213 yr köp valp av föräldrar som är jaktidioter du har då stor chans att få en medelmåtta köper du av föräldrar som är medelmåttor så får du skit en ganska enkel ekvation som stämmer hyffsat bra
Publicerat November 29, 201213 yr Provberättelserna kan säga mycket mer än priset! Framför allt om domaren var duktig på att förmedla hur hunden jobbat.