Publicerat November 26, 201213 yr Har fått ett litet problem med min Beretta 685, nyskick ett par hundra smällar skjutna bara. Härom veckan skulle jag och gamla kompisar skjuta lerduvor. Eftersom jag var den enda med bössa (de andra är inga skyttar) så användes givetvis min. Efter en stunds skjutande, vet inte om någon gjort något fel, så gick det knappt att bryta bössan. Topleveln satt fast, precis som om något krökts. Med rejäl handkraft så gick det att få den att släppa. Detta uppstod efter att skott avlossats. Oskjuten gick den fint att öppna. Provade att hålla topleveln åt höger under laddningen och inte släppa den förrän bössan var ihopslagen och det gick att öppna den som tidigare. Någon som har en aning om vad som kan vara problemet? Varit med om något liknande? Tråkigt om hagelbrakarn ska börja krångla då den åtminstånde "var'" riktigt fin. /bratell
Publicerat November 26, 201213 yr ...... Någon som har en aning om vad som kan vara problemet? Varit med om något liknande? Tråkigt om hagelbrakarn ska börja krångla då den åtminstånde "var'" riktigt fin. /bratell Gaffeln kärvar när baskylen flexat - lämna in den på rensning, det kan vara så att gaffeln är sliten och måste bytas men det tvivlar jag på. Jag tror mer på nått snafs i gaffelns spår. /T
Publicerat November 26, 201213 yr Författare Ja sliten känns som osäkert. Innan helgen som var hade den inte gått 200 smällar. Gaffeln? Är det de två tapparna som låser hela lådan? Det är inget man kan skruva upp själv? Är mycket för att göra själv, men går det? Tack för svaret förresten hoppades du skulle se tråden då jag sett att du svarat kunnigt i tidigare trådar =).
Publicerat November 26, 201213 yr Går och går - visst kan man själv, men jag rekommenderar inte att du fipplar själv om du inte vet vad du gör. /T
Publicerat November 27, 201213 yr Du kan under alla omständigheter ta väck kolven och på så sätt frilägga hela mekanismen. Då kan du se hur det fungerar och möjligen vad som krabbar... Mvh!
Publicerat November 27, 201213 yr Fråga: trycker du till på toplevern när du stänger bössan eller gör du rätt? -- Mats
Publicerat November 27, 201213 yr Författare - Hipshot, jo jag har tagit isär bössan i de stora delarna och tycker mig lokalisera det hela till att de två, små tapparna som låser det hela är de som kärvar, går snett. Vet inte om någon gjorde något felaktigt med bössan när vi sköt. Kollade ju inte hur de andra gjorde hela tiden. - I-Mats, jag håller inte in/ i topleveln när jag slår ihop. Gör som ni har diskuterat i tidigare trådar, som när man gör rätt om jag har tolkat det hela korrekt. Det enda var att efter den började kärva så provade jag hålla in topleveln när jag slog ihop den. Och då fanns inte problemet längre. Har du någon teori?
Publicerat November 27, 201213 yr Mjoo, teorin är nog samma som vår hagelguru: skit nånstans - men säkert kombinerat med slitage... -- Mats
Publicerat November 27, 201213 yr - Hipshot, jo jag har tagit isär bössan i de stora delarna och tycker mig lokalisera det hela till att de två, små tapparna som låser det hela är de som kärvar, går snett. Vet inte om någon gjorde något felaktigt med bössan när vi sköt. Kollade ju inte hur de andra gjorde hela tiden. Kan jag svårligen tänka mig påverkar även om de gjorde så fel man kan..... Om nu inte ngn fösökte stänga den med topleverspärren utlöst - då kan man kröka hornen på gaffeln..... - I-Mats, jag håller inte in/ i topleveln när jag slår ihop. Gör som ni har diskuterat i tidigare trådar, som när man gör rätt om jag har tolkat det hela korrekt. Det enda var att efter den började kärva så provade jag hålla in topleveln när jag slog ihop den. Och då fanns inte problemet längre. Har du någon teori? Hrrrm, man slår INTE, någonsin, ihop en bössa. Man lägger ihop den, lugnt och fint. Att den inte spänner om du fegar ihop förreglingen visar på att den inte bottnat rätt egentligen, att den nyper när den går ihop vittnar om skit i antingen baskylen eller pipans urtag -mest sannolikt baskylen då pipan urtag är koniska så där ska det egentligen inte kunna hända. Vad som kan hända är att du snafs i den ena vilket gör att den tar emot innan den andra - krasst sett låser den bara på ena sidan, den andra är inte i kontakt. Då snedställs gaffeln så den nyper, i synnerhet efter att man avlossat ett skott för i skottet så "andas" baskylen - den flexar lite lite grann vilket gör att gaffeln pressas än mer snett vilket gör att den nyper än mer.... Men en ordentlig rengöring bör lösa det, skulle det inte hjälpa är det sotlampa som gäller för då har du förmodligen krökt ett horn i gaffeln.... /T
Publicerat November 27, 201213 yr Författare Ordvalet kan ha varit fel. När jag skrev slå, så var det inte menat i ordets rätta bemärkelse. Lägger ihop mer. Nog ordat om det. Tack så jättemycket för era svar och hjälpen! Ska ta den till en smed som får göra en grundligare service. Vet med mig att jag slarvat med rengöringen, samt att den har stått orörd i princip 15 år innan jag köpte den. Hoppas på smuts i alla fall då den är mycket trivsam.
Publicerat November 28, 201213 yr som det var på bössan ja lånade, då slog slagstiften förlångt att dom fastnade i tändhatten och det var svårt som faen att bryta den.
Publicerat November 28, 201213 yr som det var på bössan ja lånade, då slog slagstiften förlångt att dom fastnade i tändhatten och det var svårt som faen att bryta den. Stiften kan vara lite långa, men det är som regel inte där det sitter - stiften är tröga och när man bryter bössan så trycks de inte tillbaka så lätt som de ska. Kan vara slitage, men vanligen beror det på kass inpassning och smuts. /T