Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Om försäljning inte går igenom pga nekad licens.

Featured Replies

Publicerat

Jag sålde ett vapen fler knappt 18 mån sedan, hand penning las och jag skicka licensen. Nu efter några turer på mej fick jag i våras reda på att han hade prick i registret som borde va borta men att han skulle gå till tingsrätten. För ca en månad sedan skickade jag ett nytt mail och frågade, några dagar senare fick jag som svar orginallicensen direkt från polisen.

Vi skrev som kontrakt per mail med hand namn o personnr att han skulle betala handpenning och om han inte skulle genomföra köpet skulle jag behålla handpenningen. Kan man säga att han inte genomförde köpet och att jag kan göra som jag vill med vapnet nu?

Publicerat

Detta är väl något för de mer juridiskt skolade avseende just handpenningen men vapnet kan du använda då du fått orginallicensen åter. Om mannen kräver handpenningen åter så är jag osäker, beror väl på hur kontraktet ser ut tror jag.

Vi får väl se om Christian eller Ola hittar hit eller någon annan kunnig.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Det stod ju inget om vad skulle hända om han fick licensen nekad, men han påstår att han pratat med sin jurist innan han ens tog kontakt med mig. Det känns som om han redan visste när jag frågade sista gången för han svara inte denna gången. Han har varit snabb dom andra gångerna. Handpenningen är väl inte hela världen men det känns ju som att bössan är låst. Och jag skulle vilja "omvandla" det till ngt annat.

Publicerat

Byta bössa? Borde du väl kunna göra, du är ju licensinnehavare... men jag vet inte.

Mvh!

Publicerat

Har han inte kunnat skaka fram en giltlig licens på 18 månader hade jag sett handpenningen som förverkad, utan att ens fundera på saken...

Publicerat

Likt Bosse bildoktor som inte ens har sett bilen, jag har inte sett avtalen så kan jag kommentera helt kort ett par saker,

*Detta med att köparen hade en "prick" och skulle till rätten med det, oklart om det är din beskrivning Svipp eller köparens, klart är dock att något sådant som beskrivet finns inte, man kan ha en förekomst i belastningsregistret som hindrar tillstånd, man kan ha en eller flera förekomster i misstankeregistret som hindrar tillstånd till det har prövats i rätten eller misstanken är avskriven.

Jag sätter min tilltro till att det var det sistnämnda som var fallet härvid.

Har man gjort upp ett avtal om köp med handpenning är det meningen att handpenningen eller delar av den skall tillfalla säljaren vid köparens återgång ur köpet eller oförmåga att fullfölja av andra orsaker. Om det inte är något på säljarens sida som medför att köpet är avbrytet/går åter har han således rätt att behålla hela eller delar av handpenningen.

Hur är det i detta fall, fick köparen avslag på ansökan, återkallade han den, avbröt du tillståndsprövningen? Svaret på detta ger svaret på om handpenningen tillfaller dig, Svipp. Vidare kan det konstateras att detta med att behålla handpenningen är en kompensatorisk del av ett köpekontrakt där säljaren skall ersättas för de skäliga kostnader och förluster det medfört att ha ett vapen ställt i "träda" under tiden för tillståndsprövningen.

Talar vi då i storleksordningen 1500- 4000 kr så har jag inga betänkligheter med att säga att det är ok att behålla de pengarna.

Att säljaren skulle ha talat med sin jurist och "han säger" är förmodligen den mest vanliga av halvsanningar och det innebär att säljaren har frågat en bekant med en juridik utbildning med utgångspunkt från vad han anser är fakta i ärendet och då fått det svar som han ville ha, dvs att hans jurist säger att pengarna skall åter.

Nåväl det är vad jag anser om saken i egenskap av rättslig Bosse bildoktor, dvs jag har inte sett några underlag eller avtal, enbart vad en part har sagt, motsvarande att lysssna på beskrivningen av felet på en bil./Christian

Publicerat
  • Författare

Tack Christian. Jo det var han som hade en prick i registret. Och det var polisen som gjorde avslag på licensen inte jag som avbröt. Jag ska hem o lust läsa brevet från polisen igen det var en månad sedan jag läste brevet från polisen.

Skulle jag ta hundra kronor i månaden i hyra från första avslaget för platsen som vapnet tar så är redan handpenningen överstigen. Så det känns som att det är rätt att göra som jag vill med vapnet.

Mvh Magnus.