Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulvapen, men vilket?

Featured Replies

Publicerat

Jagar huvuddelen fågel på fjäll, skog och fält med mina str vorsteh men behöver ett nytt kulvapen till övriga jakten. Har idag, som "huvudgevär" ett Classic 90 6,5 55 som jag aldrig riktigt kommit överens med. En winchesterbygel 30-30 från -29 dom jag ärvt och en Stiga 30-06 som står som skåpsvärmare. Ja och så hagelbössor då. Förutom fjälljakten har jag f.n. 5 000 ha skogsjakt i Värmland (all jakt utom älg men jagar bara fågel), hönsfågeljakt på några tusen hektar, med predatorjakt (rätt stora pengar på fågel så vi håller efter räven) och så hemmamarken på runt 80 ha som ingår i ett större älgjaktlag. Börjar bli mycket gris så det går nog inte att undvika att mera aktivt börja hålls efter dem. Så vad bör jag titta efter? Har funderat på 300w eller 30-06 i kaliber. Har som riktvärde runt 20 000 inkl kikarsikte.

Publicerat

Tikka t3 eller x-bolt? Kostar vell runt 10-12 tusen nya så du har du pengar till ett helt ok kikarsikte :)

Publicerat
  • Författare

Sammanfattningsvis alltså till huvudsakligen älg-, gris- och rävjakt. Någon som har några tankar om kikarsikte?

Publicerat

308w är svårslagen om det bara ska vara enkelt och funka, ladda bst så klarar du allt även om den kanske inte är optimal på tungt vilt.

Angående kikare är jag skitglad för min Helia CSX, en sån 2,5-10 eller 3-12 lär sitta som en smäck för dig.:-) jag gillar min rem seven om vi pratar studsarmodell, men jag kunde nog lika gärna haft Browning a-bolt eller x-bolt.

Publicerat

X-Bolt med en meopta meostar 3-12 så får du dit en dämpare inom budgeten, sitter på den kombination och laddar allt från trädskällarjakt till älg.

Skickat från min MB526 via Tapatalk 2

Publicerat

En .308 Win med kort pipa och ljuddämpare.

Kikarsikte med justerbar höjdratt, ballistik torn etc för räven (har du fältmarker så har du långa håll).

10 - 12 ggr förstoring räcker för praktiskt rävpyrsch.

Benstöd

Publicerat
  • Författare

Har en Sightron 3-9*42 på idag men tycker inte det funkar för älgjakten och grisjakten, då minsta förtoringe är ggr 3. Har fipplat bort mer än en gris på korta håll, hade bl.a. en galt förra året som drog förbi någon meter ifrån mig. Funderar på att satsa på på två olika kikarsikten, en för drevjakten med 1-4 ggr förstoring (finns till rimliga priser i beglådorna) och ett för vakjakt. Har ingen erfarenhet av snabbfästen och vad de ger för valmöjligheter? Är det möjligt att kombinera?

Publicerat

Då ska du köpa snabbfästen. Så du kan byta när du ska vaka/ jaga gris :)

Publicerat

Tikka T3 i valfri modell, 308W, 8x57JS eller 30-06, med Warne snabbfästen som passar direkt på lådan, och en 1-4x för drevet och en 3-9 eller större för den övriga jakten.

Belyst har ju sina fördelar på bägge siktena, riktmedel är ett personligt val så det ordar jag inget om.

Kvalitetsoptik är självskrivet.

Publicerat
  • Författare

Fast kvalitetsoptik kan ju vara lite glidande, räknar du in Leupold och Helia t ex. Vad som begränsar är min budget, och en tanke är att ha öppet riktmedel och en vaktub. Funkar det med rödpunkt och snabbfästen?

Publicerat

Köp en tikka eller Sako i 308 eller 30-06, sätt på snabbfästen och köp ett begagnat eller nytt aimpoint och trijicon 2,5-10!

Sen har du grejor som håller med bra kvalité! :)

Publicerat

Rödpunkt och ett med ganska hyfsad zoom skulle vara perfekt tror jag. Är inga problem att skjuta med aimpoint på upp till 80 meter. Tycker jag iaf :)

• 6 months later...
Publicerat
  • Författare

Det blev en Sauer 202 L Outback i kaliber 9,3*62 med en Swarovski Habicht 1,25 - 4*24 med Leupold QR ringar. Kan nog funka, komletterar med ytterligare kikarsikte och pipa i 6,5 vad det lider.

Tack för råd!

• 1 month later...
Publicerat

Har haft beslutsångest ang nästa vapen  men det blev en helix med syntetkolv och kolvkamshöjning i 8X57 :yes:

• 3 years later...
Publicerat
  • Författare

Många goda råd i tråden, kopplar på ny fråga.

För en av konstruktion ointresserad vapenägare som helst lämnar in pangarna för vapenvård, hur meckigt är set att byta pipa på sauer 202? Funderar på en kaliber 2, alt 1 för rävvak mm. Men  frågan är om kag ska köpa extrapipa till sauern eller byta ut skåphållaren Classic 90 i 6,5 55. Trivs ypperligt med Sauern:)

Publicerat

Sauer har ju pipor till 202 i 6xc! Då har du en grym combo för räv, fågel, rådjur och så vidare. Bra ammo från Norma.

Publicerat

Skåphållare gör ingen glad. Då är det bättre å byta. 

GGG säljer väldigt billig övningsamo i kaliber 223. 

Så en lätt å smidig 223a kan väl vara kul.......

Publicerat
  • Författare
20 minutes ago josc72 sa:

Sauer har ju pipor till 202 i 6xc! Då har du en grym combo för räv, fågel, rådjur och så vidare. Bra ammo från Norma.

Men hur meckigt är det att byta pipa? Fick en kraftig överdos av demontering och montering av k-pist modell 55 b som furir på K3, så slikt slipper jag helst. Om det inte är smidigt förstås.

Publicerat
  • Författare
14 minutes ago Sjöfaran sa:

Skåphållare gör ingen glad. Då är det bättre å byta. 

GGG säljer väldigt billig övningsamo i kaliber 223. 

Så en lätt å smidig 223a kan väl vara kul.......

Ja, kan kanske vara något. Det som talar emot är rikedom på sten men fattigdom på klökta åkrar, som smålänsk bonndräng får man hålla i slantarna. Luftar 6,5 ibland, men likt en obalanserad, billig hammare gör den jobbet, men är inget kul att snickra med! 

Publicerat
  • Författare
25 minutes ago josc72 sa:

Med en massa prat och uppackning av en hög prylar verkar det ta drygt sex minuter....

https://m.youtube.com/channel/UC0bIYp4jR3ip6ssUmgPdpwg

Det det skulle jag nog kunna fixa! Så då är det kaliber på pipan? 6xc, får kolla den. Är ju köttjägare, så jag vill kunna använda fågeln i köket, är det mycket köttförstörning med kalibern?

Publicerat

Beror på vad du skjuter med. Jag jagar fågel med den och laddar själv. Min favorit är Lapua scenar 105 gr. Dräper både tjäder och räv med grym precision. Norma har köpeammo till det du behöver.

Publicerat
På 2013-05-29 at 23:22 Kallel sa:

Det blev en Sauer 202 L Outback i kaliber 9,3*62 med en Swarovski Habicht 1,25 - 4*24 med Leupold QR ringar. Kan nog funka, komletterar med ytterligare kikarsikte och pipa i 6,5 vad det lider.

Tack för råd!

Sauer som vapen vet jag inget om men ditt kaliberval i 9,3x62 gillar jag skarpt! Även valet av optiken till den kalibern så länge det rör sig om jakt i dagsljus. En 9,3 i kombination med 6.5x55 är väl vad de flesta i Sverige skulle kunna klara sig med hela livet ;)