Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

luftgevärs plats i skåpet. licensfunderingar

Featured Replies

Publicerat

Å RW påpekade för mig i hippens dagbok att luftgevär numera inte går under något som kallas skyddsjaktlicens utan står som vanligt vapen i ens skåp när licensen infaller.

Om det nu är så. Borde dom inte ge den lite friare tyglar när det kommer till att användas utan jakt då de trots allt klassas som ett jaktvapen. ( jaktvapen som man inte får "jaga" med och enbart skyddsjaga känner ju faktiskt lite vettigare o ha på någotnliknande som skyddsjaktlicens o som då inte bör belasta vapengarderoben.

Fast de mest ironiska i det hela är att dom har fått lära sig det på en kurs nyligen.

Tycker den tiden hade varit mer välspenderad bakom skrivbordet så licenshanteringstiderna hade kommit ner till normal nivå....

Publicerat

Spekulation: du får säkert jaga som vanligt med luftbössan, OM den håller energikravet för klass 4.

Publicerat

Jag vet inte hur det förhåller sig men jag tror att här i Sthlm så får man ha sex jaktlicenser samt EN skyddsjaktslicens. Sen om du väljer en 22a eller luftbössa är upp till en själv och behovet.

Mvh!

Publicerat

Just det. Klass 4 ja. Då ska den hålla 150 Joule. Är det någon som vet om det finns något luftgevär i Sverige till salu som kommer upp i det?

Den licensen Lillebror har fått står det ju att den begränsas enligt Naturvårdsverkets författning paragraf 20 som egentligen bara hänvisar till paragraf 19. se nedan.

19 §

Utan hinder av vad som anges i 14 och 16 § får kulpatroner med beteckning

5,6 x 15 R, om E

10

uppgår till minst 40 Joule (.22 Long Zimmer eller

motsvarande), användas vid skyddsjakt med stöd av jaktförordningens bilaga

4 efter råttor, mullvad, sorkar (dock inte bisam), möss, stadsduva, skata, kaja,

björktrast, pilfink eller gråsparv.

Vid jakt bedriven inom samlad bebyggelse på särskilt uppdrag av den eller

de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet,

får kulgevär avsedda för patroner i kaliber 5,6 x 36R (.22 Hornet,

klass 3) användas vid jakt efter rådjur.

Luftgevär och injektionsvapen samt undantag

20 §

Räfflade tvåhandsvapen med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) laddade

med projektil som tillverkats för att expandera/deformeras och där projektilen

drivs av komprimerad luft, kolsyra eller annat liknande utskjutningsmedel

(luftgevär m.m.) får användas vid jakt efter viltarter som enligt 16 § får

jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4, om projektilens anslagsenergi

uppfyller villkoren för klass 4 enligt 14 §.

För att få innehavstillstånd (licens) för luftgevär för jakt gäller samma krav

på kunskap som för kulgevär avsedda för patroner i klass 4.

Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) användas vid

den skyddsjakt som avses i 19 § första stycket, om projektilen har en minsta

utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att expandera/

deformeras.

Publicerat

Vapen på skyddsjaktlicens belastar inte vapengarderoben här i sthlm iaf.

Publicerat

I örebro län får man den inte utöver "jaktvapengarderoben". Det blev vanlig "jakt" på dom arter som är lovliga såjag fick "flytta" ett jaktvapen.

Jag skulle ha den till att avliva duvor i ladugården och torken...

Men den står som klass 4 i licensen trots att den inte kommer i närheten av 150 joule...

Vill åter ifrågasätta det konstiga i att polisen vid detta ärende var tvungna att få Svenska Jägareförbundets jurist att tolka deras egna tokiga lagar....

Publicerat

Jodå det finns luftvapen till salu i Sverige som klarar 150J.

http://luftvapen.e-butiken.se/

Jag har själv skjutit med luftvapen som ger över 400J. Och en amerikansk tillverkare har luftvapen på upp till och med ca 4000J.

Men själv anser jag att det blir för omständigt för jakt.

Publicerat

Kollat runt rätt mycket på Hurricanes hemsida men hittar inte nått vapen grövre än .25.

Är jag blind? kan nån hjälpa att säga vilken tillverkare o modell som Frank69 syftar på.

Publicerat

Det är troligen ett FX i kaliber .308 som avses. Jag känner dock att fördelarna mot en dämpad 22lr med zimmer/subsonic krymper när man ökar kulvikten och behovet av tryck såpass mycket.:-/

Menar inte att det är fel på ett sådant luftgevär, utan snarare att en mindre kaliber fyller den nischen bättre genom att inte vara lika skadlig mot tex lagårdstaket bakom duvan.

Publicerat

Jodå det finns luftvapen till salu i Sverige som klarar 150J.

http://luftvapen.e-butiken.se/

Jag har själv skjutit med luftvapen som ger över 400J. Och en amerikansk tillverkare har luftvapen på upp till och med ca 4000J.

Men själv anser jag att det blir för omständigt för jakt.

Nja, vad jag förstår är .30 vapnen inte helt klara för den svenska marknaden än, men oaktat FX:s 30 cal och andra tillverkares grovisar så är de inte längre luftvapen som fyller den avsedda funktionen,

dvs att ha en mer begränsad verkan/effekt än vad 22LR subs/17MC2 har. Det är ingen, i varje fall inte jag som ser den naturliga fördelen med att substituera väl fungerande kulvapen, där man bara laddar en ny patron med iofs effektfulla luftvapen som har enskottsfunktion och därefter kräver att man fyller dem med pump eller flaska. De är helt enkelt att ses som kuriosa, enligt mig. /Christian

Publicerat

Då var jag inte blind! skönt.

Så åter till trådfrågan så tycker jag med att om luftgeväret inte kommer upp i 150j så kan man bara använda det till skyddsjakt enl §20 och då borde det ej belasta vapen garderåben utan ligga utanför som typ en grytpistol.

Fick ju svar från licenstanten att de frågat SJF om det, och SJF svarat att får man jaga med luftgeväret är det rimligt att det belastar garderåben. men man får ju bara skyddsjaga 6st fågelarter.

Känns som att nån kan göra en motion om detta att SJF skall jobba för en ändring, själv blir man ju lite loj när det löste sig ändå för mig.

Publicerat

Jo det är rätt att FX och Daystate tillverkar vapen för cal .303. (är rätt nytt)

JSB tillverkar ammo...

Men de vapen jag har provat är inte så klena... ;)

Är Koreanska vapen på 9mm som ger ca 400J, har även provat 7mm av dessa.

Tänk på att Hurricane endast har ca 20% av varorna upplagda i webshoppen.

Maila eller ring dit, så får ni veta vad som går att få tag på.

Publicerat

Är ni intresserade av grovkalibriga luftvapen, så sök på: Big Bore

Publicerat
...oaktat FX:s 30 cal och andra tillverkares grovisar så är de inte längre luftvapen som fyller den avsedda funktionen, dvs att ha en mer begränsad verkan/effekt än vad 22LR subs/17MC2 har.

Förvisso, men det var inte frågan... Luftgevär som har E0 >150J FÅR användas vid jakt efter klass 4-vilt - det är oomkullrunkeligen så.

I så fall kommer det givetvis att uppta en plats i den allmänna jaktgarderoben, något som inte borde vara lika självklart för en normal skyddsjaktsbössa - personligen skulle jag aldrig acceptera en inskränkning som nämnts ovan, eftersom ett sådant vapen INTE får användas för jakt annan än skyddsdito.

Dock - eftersom jag ägt ett luftgevär som med råge klarade denna gräns - är jag enig med dig, bäste bror, i hur oerhört korkat det är att välja ett sådant framför en .22 LR då kulbanan lämpligast beskrivs enligt nedan:

"Du vet, som om ett lungsjukt Biafra-barn kastar en medicinboll. I motvind. På vintern, efter att ha stått ute helt naken i en timma. Och med en hand på ryggen."

Ovanstående ska läsas på äkta Umedialekt, exempel här:

-- Mats

Publicerat

Mats- jag trodde att Malmöitiska såsom den talas i förorten är den i särklass drygaste dialekten att lyssna till men jag hade visst fel.

Utöver det så hade jag visst ganska rätt, tur det, för mig.

Det här med plisens sätt att hantera saker och ting nu förtiden har väldigt lite med rätt att göra och mer med att de bestämmer att göra. I slutändan tror jag att någon annan myndighet kommer att hantera denna fråga, ja typ Länsstyrelsen i stället då plisen inte förefaller förstå vad det handlar om, oaktat att det är dne som skriver råden aka FAP. /Christiain