Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikare till CZ Brno 455 Varmint .22lr

Featured Replies

Publicerat

Köpte mig en ny bössa förra veckan. Har dock lite beslutsångest över kikare. 3-9X40 var hetaste tipset i butiken. Det finns en uppsjö på marknaden och man är ju inte gjord av pengar. Bössan kommer användas till övningsskytte samt lite fågel. Finns det någon annan som äger en likadan bössa här på forumet får ni gärna dela med er av vad för optik ni valde!

Tack :biggrin:

Publicerat

Vilken sorts pippi?

Det tänkta avståndet generellt och målet som sådant dikterar vad som bör rekommenderas som lagom förstoring, att du skriver 3-9x40 och inget mer utöver det såsom märke/riktmedel, AO mm ger för handen att du nog får precisera din fråga lite mer precist för att du skall få ett vettigt svar,

tills dess, 6-26x72 Hensoldt är mitt svar på allt optikrelaterat denna och nästa vecka. /CHristian

Publicerat
  • Författare

Vilken sorts pippi?

Det tänkta avståndet generellt och målet som sådant dikterar vad som bör rekommenderas som lagom förstoring, att du skriver 3-9x40 och inget mer utöver det såsom märke/riktmedel, AO mm ger för handen att du nog får precisera din fråga lite mer precist för att du skall få ett vettigt svar,

tills dess, 6-26x72 Hensoldt är mitt svar på allt optikrelaterat denna och nästa vecka. /CHristian

Haha. Självklart, Björktrast, Trut, Kråka och övning som sagt.

Publicerat

Det är ganska små mål, en 3-12 eller en 4-16 tub känns väldigt motiverat, i dagsläget tror jag inte att det finns något som slår Vortex på fingrarna när det gäller kvalité och prisbild, så titta därvid. /Christian

Publicerat
  • Författare

Det är ganska små mål, en 3-12 eller en 4-16 tub känns väldigt motiverat, i dagsläget tror jag inte att det finns något som slår Vortex på fingrarna när det gäller kvalité och prisbild, så titta därvid. /Christian

Tack Christian, alltid bra svar från dig! Uppskattas.

Publicerat

Har lika Cz med tumhålskolv på den sitter det ett Bushnell banner 6-18x50.

Det duger bra till övningsskytte & att plocka en och annan kråka.

Kanske inte värdens bästa sikte men det funkar till det iaf. Sen kostar det ju inte mer än 2t heller.

Men som sagt det finns ju lite att välja på :wink:

Publicerat

Jag fick hem mitt nya sikte igår och har samma vapenmodell som du.

Siktet är en Vortex Diamondback 4-12x40AO med riktmedlet dead hold BDC.

Jag tycker att förstoring och format passar fint för rimfire, dessutom har den justerbar parallax vilket jag tycker är smidigt på den typen av vapen.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips! Känns som att Vortex eller motsvarande är det som gäller.

Publicerat

Själv överväger jag en 2-7 Reitz till min 455a o .22lr pipan.

De hjälper även till att inte ta allt för långa skott på små mål.

Ingen av de billigare högförstorande jag testat har dugit på de högre förstoringarna.

Sen hatar jag front justerade ao.

Men med billigare menar 4000:- o neråt.

Däremot står jag o väger fram o tillbaks om inte ett Vortex skulle passa bättre till min .17hmr pipa ist för min nuvarande burris2 3-9 som jag älskar.

Blir lite längre avstånd o skulle gärna se mer för att få ytterligare prec.

Har nu ett 4-16 swift, 22lr, o glömmer ALLTID att justera front paralaxen.

Flyttar skotten med förstoring också, åtm. med .22lr

Men 80m med .22lr kräver ofta högre än x9 förstoring för precisionsskytte på papper, åtm för mig.

För jakt o 50m är 3-9 ypperligt.

Skjutit toppfågel på ut till -150m med den förstoringen utan problem, men självklart annan bössa o kaliber.

På 6,5an har jag ett Burris BLack Diamond som jag e evigt tacksam för att Maddog sålde till mig.

De absolut bästa siktet i mitt skåp.

Tyvärr e de också prissatta därefter idag :verymad:

Men även där skulle jag vilja byta för att få högre förstoring till de längre hållen.

Men tyvärr e optik DYRT om man inte hittar rejält nedsatta kompispriser.