Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Fk Fjun

Fingrar och/eller instinktivt?

Recommended Posts

Fk Fjun

Hej bågjägare!

Jag har lite lösa funderingar och undrar av nyfikenhet om det är några här som skjuter med fingersläpp med compound och i så fall vilka bågar ni tycker det går bra med?

Jag är även nyfiken på hur vanligt det är att skjuta instinktivt med compound här?

Anledningen är att jag sköt jaktstig på Ryttarns mosse med "Ther" och gänget för snart 20 år sedan. Nyligen har jag börjat skjuta instinktivt med långbåge vilket är fantastiskt roligt och går överraskande bra och suget efter att pröva med en "riktig" båge också börjar smyga sig på.

ground n pound

En compundbåge som är lite längre är väl att föredra vid fingersläpp. Ju kortare båge desto "snävare, tajtare" vinkel på strängen vid fullt uppdrag. Så långbågar är ju bra vid fingersläpp=) annars kan jag tänkta mig att comp bågen bör vara några tum längre än de vanliga 30-35 tum vid fingersläpp

Hej bågjägare!

Jag har lite lösa funderingar och undrar av nyfikenhet om det är några här som skjuter med fingersläpp med compound och i så fall vilka bågar ni tycker det går bra med?

Jag är även nyfiken på hur vanligt det är att skjuta instinktivt med compound här?

Anledningen är att jag sköt jaktstig på Ryttarns mosse med "Ther" och gänget för snart 20 år sedan. Nyligen har jag börjat skjuta instinktivt med långbåge vilket är fantastiskt roligt och går överraskande bra och suget efter att pröva med en "riktig" båge också börjar smyga sig på.

Fk Fjun

Tack för din input!

Jag har förstått att man bör ha ett långt ATA-avstånd, även om "Fitzgerald" skjuter bra med kort båge. Jag kikade på Bear Anarchy, 35" och Hoyt gör en båge särskilt för fingerskyttar på hiskeliga 45". Därav undrade jag vad de som skjuter med fingrar tycker men jag tolkar bristen på respons som att det är "så 90-tal"?

Vad är syftet med trenden mot korta bågar? Är det enbart hanterbarhet eller har det med prestanda att göra också?

Roger_P

Primärt är det för att hålla bågen smidig vid jakt, prestandan kan jag inte säga blir så mycket bättre/sämmre för att bågen är kortare, där emot så blir korta bågar lite mer

svårskjutna speciellt om stränghöjden kryper ner under 6 tum. Dock undrar jag varför man ska fingerskjuta med comp när det finns release, man kan ju skjuta utan sikte

för den sakens skull endå menar jag..

Fk Fjun

Tanken var väl att dels inte variera för mycket mellan de olika bågarna för att få mer träning av rätt teknik, dels att hålla sig till KISS så långt möjligt. Skall man ha release så kan man ju ha sikte med...

Vad är det med stränghöjden som gör det svårare?

Jag märker att jag har ett antal rena nybörjarfrågor. Finns det någon bra sida där jag kan läsa sådant här?

Roger_P

Tanken var väl att dels inte variera för mycket mellan de olika bågarna för att få mer träning av rätt teknik, dels att hålla sig till KISS så långt möjligt. Skall man ha release så kan man ju ha sikte med...

Vad är det med stränghöjden som gör det svårare?

Jag märker att jag har ett antal rena nybörjarfrågor. Finns det någon bra sida där jag kan läsa sådant här?

Det har att göra med bland annat tiden som pilen färdas "i" bågen eller ja hyllan, nackdelen med hög stränghöjd är att man tappar lite fart men å andra sidan är bågar med hög stränghöjd mer förlåtande att skjuta.

Jag ser inte kopplingen direkt mellan release och sikte, bara för att man använder release kan man inte glömma bort släppet det är minst lika viktigt men bekvämare för fingrarna och du får ett mer kontrolerat släpp, nästa bekymmer är att du bör använda pilhylla för fingersläpp villket också skapar mer tid som pilen har kontakt med bågen och torque faktorn blir mer tydlig. Vet inte hur länge du skjutit båge men att i början försöka lära sig skjuta både trad och comp samtidigt är att göra det onödigt svårt för sig. Jag brukar rekomendera att man lär sig skjuta båge med en comp först så man lär sig de aerodynamiska delarna och form mm först när man sen börjar träna instinktivt så har man mycket gratis som man inte behöver fundera på (vad man kanske gör fel) .

Hur som helst, inget fel att börja med trad heller, längre inlärningskurva bara så det bestämmer man själv, men att blanda de båda känns inte direkt bra.

Fk Fjun

Tack för synpunkterna!

Som jag skriver i första inlägget så sköt jag comp för sådär 18 år sedan. På den tiden sköt alla med fingrar och releaser sågs som lite "fusk".

Jag har nyligen börjat prova trad och det går oväntat bra så grunderna har jag och formen kommer väl med träning.

Kopplingen mellan release och sikte var dålig men vad jag menar är att jag vill ha compoundens kraft utan att krångla till det med alla prylar. Det känns annars väldigt nära mina krutvapen där jag också gått tillbaka till öppna riktmedel.

Jag vill helst ha en ren båge med fingersläpp och utan sikte och det var det jag sökte tips om. Ifall jag skall koncentrera mig på endast en typ så blir det trad.

Jag hittade för övrigt Mathews startsida och där står de "nybörjarfrågor" jag hade.

Hur menar du med pilhylla? det behövs väl även med release eller?

Roger_P

Tack för synpunkterna!

Som jag skriver i första inlägget så sköt jag comp för sådär 18 år sedan. På den tiden sköt alla med fingrar och releaser sågs som lite "fusk".

Jag har nyligen börjat prova trad och det går oväntat bra så grunderna har jag och formen kommer väl med träning.

Kopplingen mellan release och sikte var dålig men vad jag menar är att jag vill ha compoundens kraft utan att krångla till det med alla prylar. Det känns annars väldigt nära mina krutvapen där jag också gått tillbaka till öppna riktmedel.

Jag vill helst ha en ren båge med fingersläpp och utan sikte och det var det jag sökte tips om. Ifall jag skall koncentrera mig på endast en typ så blir det trad.

Jag hittade för övrigt Mathews startsida och där står de "nybörjarfrågor" jag hade.

Hur menar du med pilhylla? det behövs väl även med release eller?

Jo, jag menar det är särkillda hyllor för fingersläpp, finger släpp med "vanliga" hyllor fungerar i regel inte särkillt bra

Markus Almroth

Kan du inte skaffa en recurve för jakt då?

/M

G5 bowhunter

Jo, jag menar det är särkillda hyllor för fingersläpp, finger släpp med "vanliga" hyllor fungerar i regel inte särkillt bra

trodde jag med tills jag inte provade med fall hylla

funkar faktist hur bra som helst om du hittar rätt spine