Publicerat November 30, 201213 yr Hej, tänkte bara kolla vad ni lite mer kunniga människor tycker om valet av den här bössan. En mauser 98 custom adj. i kaliber 338 win mag. Saknar tyvärr bild. Den har ny kolv med ställbar kolvkam, nytt trycke med sidosäkring och en ny pipa i 338. Vet att bössa i den kalibern sparkar rätt bra, men känns som det är en bra kaliber med mycket död i och ändå inte mycket köttförstörning med rätt kula. Vad kan ni säga om bössan och kalibern i allmänhet? Vet att en 9.3 kanske varit ett bättre val men jag gillade verkligen bössan så kalibern fick komma i andra hand! Mvh Markus
Publicerat November 30, 201213 yr Du har redan köpt den? Då kvittar det väl vad någon annan anser, eller hur? Vem har tillverkat pangen? Den frågan känns som den mest relevanta och svaret hade för mig varit avgörande för köp. /Christian
Publicerat November 30, 201213 yr M98 är M98, vissa gillar den, andra inte. Jag tycker de är mekaniskt häftiga, men där är det stopp. Låt dock inte min åsikt hindra dig! Bössan låter för övrigt vettig till storvilt, annars är det lite att ta i. Priset avgör skulle jag säga, eftersom du gillar bössan.
Publicerat November 30, 201213 yr Författare M98 är M98, vissa gillar den, andra inte. Jag tycker de är mekaniskt häftiga, men där är det stopp. Låt dock inte min åsikt hindra dig! Bössan låter för övrigt vettig till storvilt, annars är det lite att ta i. Priset avgör skulle jag säga, eftersom du gillar bössan. ja, bössan kostar 4900, vilket jag inte tycker känns så farligt!
Publicerat November 30, 201213 yr Priset på bössan är en sak, hoppas du har råd att övningsskjuta tilräckligt för att bli trygg på din utrustning. För att svara på frågan, jag är en av dem som gillar m98, du bör vara medveten om vad du har och lära känna för och nackdelar i praktisk hantering. Är den väl ihopskruvad har du ett bra bruksvapen.
Publicerat November 30, 201213 yr Författare Priset på bössan är en sak, hoppas du har råd att övningsskjuta tilräckligt för att bli trygg på din utrustning. För att svara på frågan, jag är en av dem som gillar m98, du bör vara medveten om vad du har och lära känna för och nackdelar i praktisk hantering. Är den väl ihopskruvad har du ett bra bruksvapen. Ja, torsbo har kollat över den så jag litar på dem! Klart jag har tänkt över det med ammunitionkostnaderna och att jag måste skjuta mycket med bössan för att bli van, men det är en smäll jag får ta känner jag!
Publicerat November 30, 201213 yr Författare Laddpress! *klappklappklapp* Laddpress! *klappklappklapp* hehe, kanske ingen dum idé
Publicerat November 30, 201213 yr 3-4kr kommer du lätt ner till för en simpel kula, sen 3kr högt räknat på krut och tändhatt. Hylsor kan du nog köpa för 3kr/st om du inte hittar engångsskjutna att plocka själv. Samtidigt så kan du ladda dem 15-20ggr om du sköter dem och inte maxar. Allt som allt 6-7kr per skott vs 30-35 för köpt jaktammo.;-) Det går säkert att komma ännu lägre om man pressar lite.
Publicerat November 30, 201213 yr Författare 3-4kr kommer du lätt ner till för en simpel kula, sen 3kr högt räknat på krut och tändhatt. Hylsor kan du nog köpa för 3kr/st om du inte hittar engångsskjutna att plocka själv. Samtidigt så kan du ladda dem 15-20ggr om du sköter dem och inte maxar. Allt som allt 6-7kr per skott vs 30-35 för köpt jaktammo.;-) Det går säkert att komma ännu lägre om man pressar lite. Okej, så det är såpass! När vi ändå håller på, kan du eller någon annan tipsa om komplett laddutrustning, krut, kula, ja det mesta som kan tänkas behövas?
Publicerat November 30, 201213 yr Reddings big boss kit, rcbs hattverktyg, ammoboxar, hylshållare. Cci magnumhattar, lämpligt krut, norma hylsor, valfri hornady blyspets samt ett redding deluxe die set så klarar du dig troligen till att börja med.
Publicerat November 30, 201213 yr Författare Reddings big boss kit, rcbs hattverktyg, ammoboxar, hylshållare. Tack! Någon hemsida då kan länka till där jag kan köpa detta?
Publicerat November 30, 201213 yr Är bygget välgjort så kan det vara ett mycket bra köp. Mycket bättre än fabriksnya lågprisbössor. Ett par viktiga bitar är om smeden har fått ordning på patronmatningen med olika kultyper, och om det går att få ett vettigt kikarmontage. Visst känns det lite att skjuta med .338 - både ekonomiskt och i axeln (speciellt från bänken). Men så farligt är det inte... När jag sköt många fabrikssmällar med min gamla .338 så fick jag väl offra några krogrundor...
Publicerat November 30, 201213 yr Författare Är bygget välgjort så kan det vara ett mycket bra köp. Mycket bättre än fabriksnya lågprisbössor. Ett par viktiga bitar är om smeden har fått ordning på patronmatningen med olika kultyper, och om det går att få ett vettigt kikarmontage. Visst känns det lite att skjuta med .338 - både ekonomiskt och i axeln (speciellt från bänken). Men så farligt är det inte... När jag sköt många fabrikssmällar med min gamla .338 så fick jag väl offra några krogrundor... Patronmatningen får jag kolla upp! kikarmontaget han satte på var leupolds qr baser och fästen!
Publicerat November 30, 201213 yr Tack! Någon hemsida då kan länka till där jag kan köpa detta? Smartreloader handlade jag av. Kulor tysk import. Verktyg från sinclairintl. Hylsor robsoft. Övrigt torsbo/lokal handlare.
Publicerat December 1, 201213 yr Författare Smartreloader handlade jag av. Kulor tysk import. Verktyg från sinclairintl. Hylsor robsoft. Övrigt torsbo/lokal handlare. Okej, tack så mycket för all hjälp! Om jag köper denna, vad saknar jag då för att börja ladda? http://www.torsbohandels.com/art_1213001