Publicerat December 1, 201213 yr Jag har en Tikka m658 med ett Leupold vx-2, 3-9*40. Menu vill jag byta ut optiken till nått med ljusinsläpp 56. Vad har ni att rekomendera? Priset helst runt 2-3000:-
Publicerat December 1, 201213 yr Jag har fått rekomendation om hawke! Men jag ska kolla med lite mer folk, dem ligger runt 4000!
Publicerat December 1, 201213 yr Med gräns på 3000kr så skulle jag valt ett fast helia 8x56 obelyst, brukar finnas för 2500-3000 på blocket, jag har ett sånt själv och är nöjd. men visst vore det bättre med ett med variabel förstoring och belysning? Du har ju valt det dyraste jakten då grisjakt på natten nästan kräver belysning om inte fast belysning finns. Men väljer du att vaka med fullmåne eller snö så kan du leta efter europeiska utan belysning, zeiss jena finns nog ett 2,2-9x42 eller helias 1,5-6x42. jag har även vakat mycket med helia c 1,1-4x24 som fungerade kanon med lite hjälp av måne eller snön. ska du upp i förstoring för räven så är nog meopta 3-12x56 de billigaste men kostar 7500 nya....
Publicerat December 1, 201213 yr Jag har fått rekomendation om hawke! Men jag ska kolla med lite mer folk, dem ligger runt 4000! Hawke har ingen bra optik om du jämför med helia, och även helia som är 20 år gammal! Men snygga kanske dom är
Publicerat December 1, 201213 yr Inget bra ljusinsläpp? Ska bara vaka med detta, lika bra att köpa annat??
Publicerat December 1, 201213 yr Jag har en Tikka m658 med ett Leupold vx-2, 3-9*40. Menu vill jag byta ut optiken till nått med ljusinsläpp 56. Vad har ni att rekomendera? Priset helst runt 2-3000:- Det handlar ju inte bara om hur mycket ljus linserna släpper in när frontlinsen har 56 mm diameter, det handlar ännu mer om hur mycket av ljuset som glaset släpper igenom respektive absorberar. Grannforat har en bra optik faq som är väl värd ett besök innan man lägger sina surt förvärvda 1000-lappar på fel sak: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=53038
Publicerat December 1, 201213 yr Nja grannforat tycker bara zeiss zeiss zeiss..... Inget bra ljusinsläpp? Ska bara vaka med detta, lika bra att köpa annat?? Just vaka.... så känns inte bara vaka så bra! Just när det gäller vaka och kanske särskillt på mörka djur så behöver du bästa kikaren,,, för att jaga älg dagtid kan man nöja sig med sämre optik men kanske helst en kikare som börjar på 1 tex swarres 1-6x24 z6i men även en aimpoint duger!
Publicerat December 1, 201213 yr Hade tänkt köpa ett sikte som jag kan ha till att sittta på åtel nattetid! Och ett aimpoint på drevjakter!
Publicerat December 1, 201213 yr Hade tänkt köpa ett sikte som jag kan ha till att sittta på åtel nattetid! Och ett aimpoint på drevjakter! Och då ska du köpa ett europeiskt märke, beg helia 8x56 är billigast /bäst. men vill du upp till 6000 kr kan du hitta ett 3-12x56 men fortfarande obelyst. PS jag gillar inte aimpoint, då det finns kikarsikten med samma funktion, typ zeiss 1,1-4 eller helia 1,1-4 eller mitt val swarre 1-6! Men jag tror aimpointen är ett mycket bättre val till älgen än vad hawke är till grisen.
Publicerat December 1, 201213 yr Har du belysning på åtleneller hur kan du skjuta med icke belyst riktmedel?? Fan hawke som va så billgt med...trijicon är ju tydligen med bra liksom meopta! Vad tycker du om dessa som natt sikte?
Publicerat December 1, 201213 yr Har du belysning på åtleneller hur kan du skjuta med icke belyst riktmedel?? Fan hawke som va så billgt med...trijicon är ju tydligen med bra liksom meopta! Vad tycker du om dessa som natt sikte? Jag satt faktiskt o skjöt en gris med helia c,, obelyst 1,1-4x24 i augusti, men det var klart väder och bara 40m håll, men: Icke belyst riktmedel funkar väl bara om du har snö eller månljus! Men för tre tusen så är det jobbigt att hitta sikte som inte behöver hjälp av snön eller månen. Jag personligen gillar inte trijicon men den o meopta är oki.
Publicerat December 1, 201213 yr Har du belysning på åtleneller hur kan du skjuta med icke belyst riktmedel?? Fan hawke som va så billgt med...trijicon är ju tydligen med bra liksom meopta! Vad tycker du om dessa som natt sikte? Tänk såhär Du får vad du betalar för och inte ett dugg mer...!
Publicerat December 1, 201213 yr Tänk såhär Du får vad du betalar för och inte ett dugg mer...! Jo självklart får du för vad du betalar för men köp hellre begagnat! Jag vet inte vad hawke kostar men jag kan nog lova dig att du kan skjuta mycket längre med en beg tex helia 8x56, med längre menar jag senare på kvällen!
Publicerat December 1, 201213 yr Men va f*n Hampus duger inte ditt duralyt som en kompromiss mellan bägge? Med månljus går det tillochmed me farsans gamla japan-tasco, o ditt zeiss lär ju inte vara sämre? Annars kan jag bara tipsa om att leta efter kahles sikten. Köpte ett från grannforat för 5000:- i nyskick. Skitnöjd:)
Publicerat December 1, 201213 yr Men va f*n Hampus duger inte ditt duralyt som en kompromiss mellan bägge? Med månljus går det tillochmed me farsans gamla japan-tasco, o ditt zeiss lär ju inte vara sämre? Annars kan jag bara tipsa om att leta efter kahles sikten. Köpte ett från grannforat för 5000:- i nyskick. Skitnöjd:) nää jag tycker det är odudlig i mörker! Måste gemföra med ett riktigt vak sikte nån gång! Det är ju perfekt t smygjakt o passskytt men hundförare på gris i bra fart gäller något mindre sikte som inte fastnar i tätningar och med mindre förstoring! Helst vill jag a ett trijicon med 56objekt och sedan ett aimpont eller något liknande lågförstorande!! Men det blir väl långt fram över käbbs det som nu (
Publicerat December 2, 201213 yr http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/40656-15-6x42/#entry665327 S&B 1,5-6 med tyska 1an är bättre än alla asiatiska skräpsikten oavsätt hur stort objektiv o flashiga gröna, blåa, gula o röda belysningar dom har... Dessutom är det den optimala förstoringen om man ska ha ett sikte till allt enligt min mening. Sälj din leupold o köp denna eller motsvarande istället.
Publicerat December 5, 201213 yr Kolla in Torsbos hemsida... Där kanske det kan finnas nått av intresse. Finns mycket begagnat där. http://www.torsbohan.../optik/begoptik Sen såg jag en annons på Blocket också om ett SuB 3-12x50 för 4000kr... Är förmodligen borta, men annars kan det vara ett alternativ... Här hittade jag den: http://www.blocket.s...70.htm?ca=6&w=3 Och som så många skrivit förut köp inte billig optik, det blir bara dyrare i längden...
Publicerat December 5, 201213 yr Efter de siktena jag har kollat i skulle jag aldrig köpa något för så lite pengar. Om det var begangnat och var av ett bra märke så kanske. Men jag föredrar nytt, för då vet man vad det har varit med om. Jag skulle inte blunda för det erbjudandet XLL har nu på en Zeiss Classic 2,5x50. Där har vi ett schysst sikte som inte kostar skjortan. Mitt tips är att om du inte har pengarna att spendera på ett bra sikte nu så får du vänta. För det är inte värt att köpa något annat än de siktena som går för 8-9000 och uppåt när de är nya. Annars får du bara halvdanna kikare punkt slut.