Jump to content

Merkel Drilling

Recommended Posts

Jag har fått överta en Merkel drilling efter en god väns far som gick bort för en tid sedan.

Jag har lite fubnderingar om modell och sånt, kanske finns det nån här som kan sånt här? :)

Det är en drilling 16/70 och 6.5x55.

Men vilken modell är det? Jag hittar ingen märkning med är div texter med Merke, Suhl och Gewehlaftstahl.

Enligt licensen bör den vara tillvekad 1979 eller därikring. Enligt min vän sa förre ägaren att det var en "Lux-modell". Kanske kan bilden ge nån förklaring?

Vilken borrning kan det tänkas vara? Jag hittar inget om det heller. Vad ska jag leta efter?

Den har ett litet öppet riktmedel som man kan fälla upp om man vill. Tyvärr fjädrar den tillbaka av sig själv och stannar inte uppe. Är det nåt fel på den eller saknas det nån liten bit man skall stoppa dit för att hålla den på plats uppe?

Hur skulle ni göra, få nån vapensmed att fixa ett montage så jag kan ha kikarsikte eller förstör det bara bössan? Tänkte väl ha den till bockjakt eventuellt (fast cal 16 kanske är för klen för det?)

Vad kan värdet på en sån här sak vara på ett ungefär? Den är mkt välvårdad vad jag kan se och troligen inte så mycket använd. Så jag vet att jag inte betalat för lite för den...

Vågar man skjuta övningsstålhagel i den. Inte för att man vill nöta lerduvor med den, men öva måste man ju ibland. För jakt får det bli bly i vilket fall.

post-4987-0-85397000-1354446951_thumb.jppost-4987-0-28010200-1354446963_thumb.jp

sidelock

Siktet är förmodligen automatiskt, dvs det fälls upp när du aktiverar kulpipan med omställaren bakom toplevern.

Ska du montera kikare på vapnet så gör ett vridmontage eller hakmontage.

Kaliber 16 kommer inte ge dig några problem, däremot lär bocken få problem av den. Jag tycker att kaliber 16 är väldigt lagom i storlek och om det var så att 12, 16 och 20 var lika vanliga så hade jag bara haft kaliber 16. I nuläget har jag dock bara kaliber 12.

Torsbo säljer 24g stål i kal 16, sådana kan du skjuta om trångborrningen är max halv.

Jag har fått överta en Merkel drilling efter en god väns far som gick bort för en tid sedan.

Jag har lite fubnderingar om modell och sånt, kanske finns det nån här som kan sånt här? :)

Det är en drilling 16/70 och 6.5x55.

Men vilken modell är det? Jag hittar ingen märkning med är div texter med Merke, Suhl och Gewehlaftstahl.

Enligt licensen bör den vara tillvekad 1979 eller därikring. Enligt min vän sa förre ägaren att det var en "Lux-modell". Kanske kan bilden ge nån förklaring?

Merkel Lützen

Vilken borrning kan det tänkas vara? Jag hittar inget om det heller. Vad ska jag leta efter?

Står inte på tyska bössor som regel - men räkna med att du har typ full och 3/4 eller så - de brukar vara trånga som fasen. Mät diametern i mynningen, det ger ett hum om vad den chokar.

Den har ett litet öppet riktmedel som man kan fälla upp om man vill. Tyvärr fjädrar den tillbaka av sig själv och stannar inte uppe. Är det nåt fel på den eller saknas det nån liten bit man skall stoppa dit för att hålla den på plats uppe?

Automatiskt kulsikte, ska om det funkar, fällas upp när du kopplar in kullåset på kolvhalsen. Funkar det inte har man krökt stången som fäller upp siktet - kolla i förlängda spången.

Hur skulle ni göra, få nån vapensmed att fixa ett montage så jag kan ha kikarsikte eller förstör det bara bössan? Tänkte väl ha den till bockjakt eventuellt (fast cal 16 kanske är för klen för det?)

Kaliber 16 gör vad en kaliber 12 gör - fast med lite mer stil.

Kikarmontage på en drilling ska vara ett snabbmontage - jag hade valt ett vridmontage.

Vad kan värdet på en sån här sak vara på ett ungefär? Den är mkt välvårdad vad jag kan se och troligen inte så mycket använd. Så jag vet att jag inte betalat för lite för den...

Fel kulkaliber (flänslös) och udda hagelkaliber gör att den nog är ganska billig - 13-14 000 kanske....

Vågar man skjuta övningsstålhagel i den. Inte för att man vill nöta lerduvor med den, men öva måste man ju ibland. För jakt får det bli bly i vilket fall.

Ja, men stålpilar för banan i kaliber 16 är lite sällsynta....

/T

Tack för all info. Skönt att det finns folk att fråga när man inte kan själv :)

Ni hade helt rätt ang siktet, det fälls upp när man slår över pipväljaren. Sjysst funktion!

Det där med "fel kulkaliber", det har att göra med urdragningen av patronen väl? Är det inte ett "i-landsproblem" som bara eventuellt händer ibland, typ väldigt sällan?

Om man köper nytt och kan välja fritt förstår jag att man väljer en patron/kaliber som garanterat inte ger detta problem...

Tack också för "värderingen". Då behöver jag inte skämmas alltför mycket i alla fall :)

Om det hade varit kal 12 och 8IRS (eller vad den nu heter exakt). Hur hade det förändrat värdet på ett ungefär?

Christian N

Ang välvårdad- du har nog en ganska påtalig mängd rost i pipsettet, notera hur det ser ut kring den plats där siktet är inlaxat i spången, dessa merkels är att vårda, vårda, vårda för att slippa rost. Utöver det, jaga o njut med din pang/Christian

Tack för all info. Skönt att det finns folk att fråga när man inte

Ni hade helt rätt ang siktet, det fälls upp när man slår över pipväljaren. Sjysst funktion!

Det är om du frågar mig snudd på det som gör drillingen till drilling - är kulan inkopplad ser man det direkt i anläggningen.

Det där med "fel kulkaliber", det har att göra med urdragningen av patronen väl? Är det inte ett "i-landsproblem" som bara eventuellt händer ibland, typ väldigt sällan?

Jo, på samma sätt som övervikt är ett ilandsproblem - på tok för vanligt.....

Om det hade varit kal 12 och 8IRS (eller vad den nu heter exakt). Hur hade det förändrat värdet på ett ungefär?

Kanke upp emot 16-18 000.

/T

Ang välvårdad- du har nog en ganska påtalig mängd rost i pipsettet, notera hur det ser ut kring den plats där siktet är inlaxat i spången, dessa merkels är att vårda, vårda, vårda för att slippa rost. Utöver det, jaga o njut med din pang/Christian

Ja det har du rätt i! Det ser man inte med blotta ögat i vanlig belysning, men med fotoblixt framträder det väldigt tydligt. Nice catch! :)