Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

genomslag tändhatt

Featured Replies

Publicerat

Jag får tändhattsgenomslag på Rottweil Waidmannshel 28g 3or kaliber 20.

Andra patroner jag testat är äldre Rottweil semi magnum, olika FAM och inte så mycket mer.

Har Rottweil börjat med mjuka hattar och jag har ett stift som slår hårt, eller vad kan det finnas för andra alternativ?

Den lilla kratern på stiftet, kan man runda stiftet igen med fint våtslippapper?

Hur mycket skit har jag nu i mekanismen efter två genomslag?

Bössan i fråga är en Merkel 961L.

post-2933-0-94175600-1354448501_thumb.jp

post-2933-0-11069000-1354448512_thumb.jp

Publicerat

Byt stift, att de brister beror förmodligen på att de inte är runda längre....

/T

Publicerat
  • Författare

Vapnet har avfyrat cirka 50 hagelskott totalt, har idag provat alla märken jag kunnat få tag på och det är fortfarande bara Rottweil som strular.

Synd, för patronen gav fina träffbilder och de flesta handlarna har den hemma.

Någon som vet en bra patron i kaliber 20? US 3 eller 4.

Publicerat

Kollat headspace? Om det bara är en typ ammunition som strular så brukar det vara nått annat än stiften.....

Provat Eley?

/T

Publicerat

Fast om man tittar på den vänstra av de två hagelpatroner som uppvisas ovan, så är det inget snyggt anslagsmärke, det är uppenbart att stiftet har åkt på stryk eller har sett tvivelaktigt ut från början,

om vapnet är nytt som kommentaren ovan antyder hade jag omgående reklamerat pangen, med avseende på stiftets utseende/funktion. /Christian

Publicerat

Fast om man tittar på den vänstra av de två hagelpatroner som uppvisas ovan, så är det inget snyggt anslagsmärke, det är uppenbart att stiftet har åkt på stryk eller har sett tvivelaktigt ut från början,

om vapnet är nytt som kommentaren ovan antyder hade jag omgående reklamerat pangen, med avseende på stiftets utseende/funktion. /Christian

Jo, men om det bara är en som strular så är nog stiften ok. De ska mao kollas, och kollas noooooga. Liksom headspace. För det är liksom de enda två parametrarna i frågan.....

Och tro mig - jag tar hellre 99 risiga stift än för stort headspace.

/T

Publicerat
  • Författare

Hur mäter man headspace på ett hagelvapen? Har försökt söka lite men hittar inget..

Eley har jag inte provat, finns de att tillgå runt Malmö eller Kalmar?

Publicerat
  • Författare

Håller med dig, anslaget ser inte snyggt ut.

Du har möjligtvis ingen bild på en tändhatt med vettigt anslag?

Publicerat

Hur mäter man headspace på ett hagelvapen? Har försökt söka lite men hittar inget..

Eley har jag inte provat, finns de att tillgå runt Malmö eller Kalmar?

Du mäter mellan pippans bakplan och rimmens djup, måttet R på bilden nedan:

patronläge.jpg

Jakt&friluftsgården har Eley, liksom Kjell i Sjöbo.

/T

Publicerat

Vildmarkcity i Karlskrona(Nättraby) har med, som du bör passera om du kör från Malmö till Kalmar..

• 1 year later...
Publicerat

Vad händer egentligen om man får tändhattsgenomslag på en hagelpatron? Kommer det ut krutgaser åt fel håll eller vad är problemet?

Publicerat

Vad händer egentligen om man får tändhattsgenomslag på en hagelpatron? Kommer det ut krutgaser åt fel håll eller vad är problemet?

Ja, krutgaserna rusar bak - ut genom spalten mellan pipa baskyl men framförallt brukar det rusa genom hålet till tämdstiftet och i elaka fall spänna upp låset och spräcka kolven.

På automater och pumpar brukar det blåsa till ganska ordentligt i utkastarhålet, där,brukar hylsan ta lite mer stryk så det kommer ut mer men det gör mindre skada. Så länge man inte är vänsterskytt med vänsterutkast.

T

Publicerat

Vänsterskytt med vänsterutkast? Felskrivning eller gör jag en logisk vurpa och missar något?

Publicerat

Vänsterskytt med högerutkast är nog mer jobbigt tror jag  :biggrin:

Publicerat

Funderat lite på detta.. Det är säkert obra osv men jag vet inte, haft genomslag på ett antal under årens lopp. Farsans gamla Simson var notorisk på detta.. Men jag har aldrig märkt ngt eller haft ngt som helst obehag av genomslag med hagel. Kula, tveklöst! men aldrig hagel..

Publicerat

Vänsterskytt med vänsterutkast? Felskrivning eller gör jag en logisk vurpa och missar något?

Ja, vänsterskytt med högerutkast, eller högerskytt och vänsterutkast. Sketen Appleskit som ska hjälpa till.....

Då kommer skiten snett ut hålet för att träffa där din näsa sitter..... Det finns en anledning till att man kastar ut saker på bortsidan om skytten.

T

Publicerat

Funderat lite på detta.. Det är säkert obra osv men jag vet inte, haft genomslag på ett antal under årens lopp. Farsans gamla Simson var notorisk på detta.. Men jag har aldrig märkt ngt eller haft ngt som helst obehag av genomslag med hagel. Kula, tveklöst! men aldrig hagel..

I 9 fall av 10 som är det bara trist när det sker, men den 10e skiter man i byxorna......

T

Publicerat

Ja då tänkte jag rätt, men man törs inte ta något för givet då man allt få många gånger gått på nitar när man trott sig begripa något...

Publicerat

min baikal bock är likadan alltid genomslag kompisens baikal likaså men funkar lika bra endå tycker jag 

är ju säkert nå fel men är det värt att fiksa vet jag ej

Publicerat

min baikal bock är likadan alltid genomslag kompisens baikal likaså men funkar lika bra endå tycker jag 

Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta......

T

Publicerat

:ohmy: