Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Multifuel-kök

Featured Replies

Publicerat

Står i startgroparna för att köpa ett multifuelkök.

Nu e frågan bara om man ska ta ett från Msr, Primus eller optimus. Sen kommer nästa fråga om vilken av brännarna i så fall!

Sen e de ju de där med grytor också.

Har ni erfarenheter av nåt av dessa så skriv.

Valet står just nu mellan MSR XGK Expedition Stove, Primus Omnifuel eller Optimus Nova+.

Grytor har jag ingen aning om men tar gärna emot tipps. Dock bör de vara lätta!

Publicerat

Kul, kul med nya prylar ;D

Ställ frågan på utsidan.se där finns kunskapen om friluftsprylar. En fråga från mig. VArför multifuel? Är du ute mycket och tältar i smällkalla vintern? Annars duger gas mycket bra till det mesta. Nackdelen med besin/fotogenbrännare är att det låter så in i hel-te, och kan förstöra en del av upplevelsen och det är lite läbbigt att tända dessa i absiden (jag kanske är dålig på det..) . På ripfjället stänger jag av mitt gaskök (som också låter) så fort kaffet är klart och snusen ligger på plats..

/Må

Publicerat
  • Författare

Mest prylar när man dör vinner  ;D :D;)Trodde alla visste det!

Tycker det skulle va kul med ett kök  som kan koka upp vatten på under 20min ;)

Gas tycker jag e värdelöst. Bör helst va vindstilla o över 20grader för att det ska funka bra.

Använder mina gaskök till att poppa popcorn med ;)

Sen e multiköken betydligt lättare än ett helt trangiakök som för den delen funkar mkt bra.

Sen har polaren flyttat o med sig tog han sitt multikök :( 

Visst låter multiköken men effektiviteten går inte av för hackor.

Kaffe brukar jag koka över eld då det finns ved. De e de klart bästa!

Har redan kollat utsidan men skulle checka me folk av min kaliber vad de föredrar.

De finns ju en hel del adrenalin missbrukare på utsidan  ;)

Men de vetitusan om man själv inte e en sån när man tänker tillbaks på vinterfjällen o branterna man sprang i  ;D ;D ;D

Publicerat

Är ägare av ett optimus nova av den äldre modellen & är super nöjd......

Hade problem med att en bult gick av som håller själva brännar delen,

skickade in köket till optimus och på tre dagar fick jag ett helt nytt kök tebax med en modifierad bult för att avhjälpa framtida bekymmer....

Super bra o snabb service!!!!

För utom ovan nämnda så har köket fungerat klockrent......

fridens liljor TT

Publicerat

jag har en moskoselkåta den kan man elda innuti funkar superbra med deras bärbara eldstad underbart att kunna torka kläde rosv.  rekomenderas inte bara till prylgalna efter fem års användande både sommar och vinter ger jag den högsta poäng.

Publicerat
  • Författare
jag har en moskoselkåta den kan man elda innuti funkar superbra med deras bärbara eldstad underbart att kunna torka kläde rosv.  rekomenderas inte bara till prylgalna efter fem års användande både sommar och vinter ger jag den högsta poäng.

MMmmm. Men de väger en del att kånka en massa mil väl?

Sen vet jag att polarn sov i ett sånt i vintras. De braka ihop totalt då de storma!

Har hört många som säger att de e vindkänsliga o de blåser en del på fjället!

Publicerat

Efter att ha använt Multifuel kök ett tag har jag kommit fram till ALDRIG mer,,, ett jä...la sölande med fotogen eller vad som nyttjas, och när man är som hungrigast o det är -15 el mer kan man ge sig fn på att pumpen ger upp för man glömt att serva den tillräckligt. >:(

Gas är mitt tips, funkar utmärkt på vintern oxå. och dom är billigare.

Rent o snyggt , inga sotiga  kastruller , ingen nedbränd absid, och framför allt liten och ingen service av vare sig brännare eller övrigt tillbehör.

Det ska vara enkelt  ;).

Är magen glad så är kroppen glad.

Publicerat
MMmmm. Men de väger en del att kånka en massa mil väl?

Sen vet jag att polarn sov i ett sånt i vintras. De braka ihop totalt då de storma!

Har hört många som säger att de e vindkänsliga o de blåser en del på fjället!

det väger runt 2,7 kilo tror jag så det beror på hur mycket gröt man har i kroppen. ;)

konstigt att det brakade ihop har inte haft problem i blåst själv men allt är relativt. när jag jobbade utanför hammerfest blåste taket av grann baracken. vilken modell var det på din kompis kåta.

Publicerat
  • Författare

::) Ibland e man inte så uppdaterad märker jag  ::)

Trodde bara det fann en typ av moskoelkåta men ack så fel jag hade!!!!

De kallade den för jättekåtan, så nu förstår du kanske varför jag trodde de va tung att bära med sig  ;D

Ska undersöka vad de hade för kåta!

Nu e de ju en ny pryl man bara måste ha. Får skylla på platsbrist för familjen i tunneltältet ;)

Publicerat

ja stor kåtan väger fläsk :) jag har haft två moskoselare den lite billigare 5an utan innertält och sen den dyraste 5an med innertält och

lite extra grejer(fick mersmak). den utan innertält var jäkligt bra på vintern men när knotten sätter igång vill man ha innertältet plus att det är bra för kondensen. just vid hällregn är kåtan som bäst för sin höga innerhöjd och att man kan torka kläder samt ha stor plats att göra vapenvård etc. vi har varit som mest fyra + hund i den och det funkar men mest är vi bara två(vi är två ägare) och då har man nästan plats att spela crocket ;).

Publicerat
  • Författare

Låter ju int helt fel men jag tror vi får starta en egen tråd ang Moskoselkåtor.

Tillbaks till Multifuelkök.

Har ingen erfarenhet av slabb sot mm när  det gäller dessa kök däremot lever dem om rejält.

Men de kan jag ta om jag får kortare koktid.

För övrigt har jag bara positiva erfarenheter. Nu e bara frågan vilket som måntro e bäst????

Vissa  låter mindre än andra o vissa håller bättre.

E  fortfarande inne på att köpa.

Publicerat

MRS whisper kanske...... men jag gillar inte att pumpen är i past.

fridens liljor  TT

• 1 month later...
Publicerat

Multifuel passar bra om man ska köra köket på hög höjd(+3000m) och dessutom måste bära med sig bränslet. Du får mer effekt ur bensin/fotogen i förhållande till vikt/volym jämfört med gas. Sedan så fungerar gas inte så bra om det är under -10 grader. Kör man sitt kök i svenska förhållanden och det är varmare än -10 så finns absolut ingen anledning till att köra multifuel. Det är MKT smidigare och trevligare med gas, dessutom i stort sett lika effektivt. När det gäller vind så blir det problem med alla kök om du kör utan vindskydd. Jag använder själv MSR XGK om jag ska ut på något seriöst i höga berg utomlands där tillgången på bränsle och höjden samt turens seriositet gör att jag inte vill lita till gas. Hemma kör jag alltid på gas, har ett litet kök som heter MSR Pocketrocket och det väger ca 50 gram eller liknande. Det kokar upp en liter vatten ca en minut långsammare än XGK och dessutom helst tyst. XGK låter som ett jetplan, man kan inte samtala med folk inom 3-4m avstånd från köket. Pocketrocket skulle aldrig hålla för expeditionsanvändning men det fyller sin funktion galant om man använder det i normala förhållanden.

Kostar dessutom ca 400kr jämfört med ca 1500kr för xgk.