Hoppa till innehåll

Osmart grävling


qvarnhill

Recommended Posts

Vi har haft en grävling som trotsat vädret och gäckat oss, den har på de mest konstiga tider besökt en av vildsvinsåtlarna och försett sig. På varje åtel finns en blå plasttunna som har fått en lucka i sidan, man kan lägga i lite bröd eller andra godsaker, stänga luckan och rulla tunnan så luckan kommer neråt, på så vis lurar man (normalt) grävlingarna och inte minst fiskmåsar och annan skräpfågel.

När jag kom till åteln idag för att kolla den såg jag genast att grävlingen varit där, han har inte lyckats rulla runt hela tunnan men delvis och fullt tillräckligt för att kunna förse sig med godsakerna. Jag ska ta tag i tunnan för att fylla på och lägga till rätta, precis som jag ska köra in handen i öppningen får jag se... Bakdelen på en grävling!? Kikar på pälsen en god stund och ser att grävlingen i vart fall är vid liv, pälsen häver sig upp och ner i andetagen... F*******n, har ju ingen bössa med! :wallbash:

Smyger mig därifrån och åker till jaktgrannen och ber att få låna hans dubbla, han såg lite skeptisk ut när jag förklarade vad jag skulle ha bössan till och visst, det hela låter ju som ett första aprilskämt. Tillbaks till åteln, nu beväpnad och ger tunnan en känga... Trodde jag ja! Ingen reaktion och jag sparkar igen men nädå, ingen grävling kommer utfarande. Rullar runt tunnan helt så att jag kan vika undan locket och den bryskt, nyväckta grävlingen bara glor på mig med förebrående i blicken, jag måste faktiskt hälla grävlingen ur tunnan. Knappt någon reaktion alls, grävlingen bara ligger där i snön och glor på mig, numer så vilar den i grävlingshimmelen.

Detta är min hittills mest konstiga jakthistoria och jag har svårt att tänka mig att jag får uppleva det igen, bara att få skjuta en grävling första advent och det är 20 cm snö och 12 minusgrader ute, detdär med att den låg och sov i tunnan är mest som bonus.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket vanligt beteende för fångade grävlingar :)

Rolig historia, speciellt med tanke på hur din jaktgrannes reaktion måste ha varit :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du aldrig varit så mätt att du bara vägrar röra på dig, det händer mig nästan varje gång det är Rådjur eller Älggryta hemma :tongue:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom grävlingar jag tar i fälla brukar aldrig ens vakna, brukar skjuta dom i sömnen. Har även haft grävlingar gåendes på åtlar året runt, finns det bara mat så ger dom sig ut. Men helt klart en lustig historia :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...