Publicerat December 2, 201213 yr Har några funderingar som jag hoppas kunna reda ut med hjälp av de samlade erfarenheterna och kunskaperna som finns här. Om jag vill ha en klass 2-bössa med "one shot, one kill"-kapacitet ut till 300 m., skulle det funka med en standardbössa av bra kvalitet (Blaser, Sako, Mauser etc.) eller bör/krävs det en custombössa? Brukar det funka med fabriksammo eller är handladdning ett krav? Gissar på det senare, men måste ju fråga... Tips på lämplig kaliber tas även det gärna emot. Spontant har jag funderat på dessa efter att ha läst en hel drös med trådar här: 6,5x55, 6XC, .243 Win. och 6,5x47L. Tänkt jaktform är rävvak, pürsch och toppfågel och givetvis bygger precisionskravet på förutsättningen att skytten drar sitt strå till stacken. Tackar på förhand!
Publicerat December 2, 201213 yr Ett kanske lite tråkigt standardsvar... Sauer 200 STR 6,5x55 Går att hitta relativt billiga begagnade. Skjuter bra med fabriks, relativt billig ammo.
Publicerat December 2, 201213 yr Enklast är väl en standard 6,5x55 STR;Tikka,Sako mm finns massa välskjutande standardbössor laddar man själv går det ofta att plocka ur bra precision. Men klart att ett precisions bygge i tex 6br,6XC eller 6,5x47 är bättre om det är bra componenter hopsatta av en bra smed, så frågan är bara hur brottom man har och vilka slantar man kan lägga på bössan. Sedan som du säger är den svagaste länken för svåra skott skytten men även här kan bössan hjälpa en välbyggd 6br kräver betydligt mindre av skytten för att träffa orrar på 300 än en standard 6,5x55 rekyl och jaktliga stöd ställer höga krav på skytten!
Publicerat December 3, 201213 yr Författare Tackar för svaren! För att sammanfatta så är en STR ett tämligen säkert kort för en vettig peng, även med fabriksammo. Med handladdat så ökar sannolikheten att hitta en standardbössa som uppfyller precisionskravet. Stämmer det att man fortfarande måste köpa en begagnad STR för att få den på jaktlicens? Spinner vidare med några funderingar. Är det troligt att en standardbössa (ej varmintmodell) med lite grövre pipa skulle kunna klara av precisionskravet? Tänker primärt på Blaser R93/R8 & Mauser M03 med semipipa. Jag tror att det jag bl.a. fiskar efter är hur mycket kan man gå ner i vikt och samtidigt uppfylla de kritierier jag har. Ett av målen med bössan skulle vara att viktmässigt hamna på "så lite som möjligt, så mycket som nödvändigt". STR:en verkar vara en rätt stadig best vad jag förstått... Jag inser att det självklart till stor del är individuellt, men enligt alla er som har betydligt mer erfarenhet av skytte på lite längre håll, hur mycket kan man genrellt gå ner i vikt utan att tappa i nödvändig stabilitet och rekylupptagning (Gissar att det är de begränsande parametrarna.)? Lars: Hur mycket skiljer i rekyl mellan 6XC/br och 6,5x55? Är det en jätteskillnad eller är det mer som .308 vs. .30-06?
Publicerat December 3, 201213 yr Ja tror inte man kan köpa en ny STR på annat än sportskyttelicens då förbundet subventionerar den. Precisionen har egentligen inget med vikten att göra så lätta bössor kan skjuta hur bra som helst. Problemet är att skjuta med dem även om tekniska precisionen finns där är den svår att plocka fram på beställning och träffläget är svårare att hålla konstant. Egentligen det som är viktigt för jakt tex toppjakt kräver att man sätter skottet inom 5cm från riktpunkt för att lyckas bra så om bössan skjuter 8mm eller 18mm på 100 är inte så avgörande däremot att man håller konstant träffläge! Rekylen skiljer rätt mycket på dessa givetvis beroende på laddning men skulle man sätta 6,5x55 som 100% blir XC 70% och br 50% lite grovt finns säkert tekniskt fakta på detta men ungefär så upplever jag det. I lätta bössor är br överlägsen även XC då den senare inte har mycket rekyl men klart rappare än en br sedan att både XC och 6,5x55 kräver mera piplängd för att nyttja prestandan är ett klart minus om man önskar en smidig välskjutande jaktbössa
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Ja tror inte man kan köpa en ny STR på annat än sportskyttelicens då förbundet subventionerar den. Precisionen har egentligen inget med vikten att göra så lätta bössor kan skjuta hur bra som helst. Problemet är att skjuta med dem även om tekniska precisionen finns där är den svår att plocka fram på beställning och träffläget är svårare att hålla konstant. Egentligen det som är viktigt för jakt tex toppjakt kräver att man sätter skottet inom 5cm från riktpunkt för att lyckas bra så om bössan skjuter 8mm eller 18mm på 100 är inte så avgörande däremot att man håller konstant träffläge! Rekylen skiljer rätt mycket på dessa givetvis beroende på laddning men skulle man sätta 6,5x55 som 100% blir XC 70% och br 50% lite grovt finns säkert tekniskt fakta på detta men ungefär så upplever jag det. I lätta bössor är br överlägsen även XC då den senare inte har mycket rekyl men klart rappare än en br sedan att både XC och 6,5x55 kräver mera piplängd för att nyttja prestandan är ett klart minus om man önskar en smidig välskjutande jaktbössa Bättre sent än aldrig eller vad är det man brukar säga... Tack Lars (och alla andra) för svaren. Blir nog att kolla upp en STR...vill ju inte vara den som ber om råd och sen inte följer dem plus att jag måste ju börja någonstans...