Publicerat December 2, 201213 yr hur farliga är vildsvin? jag har en jämte som funkar på älg och det börjar vara snack om att fara ner till södra sverige och jaga lite gris. vågar man släppa hunden eller måste man ha en väst? hur farliga är dem? jag vill inte få hunden dödad för att jaga vildsvin några dagar som ni kanske förstår... / jonas som förmodligen är lite för fjollig
Publicerat December 2, 201213 yr Tjena Jonas! Lite fjollig är du nog nej men det finns ju alltid en risk med grisar, en galt som väger 70-90 är dom allra farligaste, ganska bra med betar och fortfarande väldigt rörliga... Men det brukar inte vara nån fara med spetsraserna då dom är ganska spänstiga och rörliga av sig, värre om du hade haft en wachtel.. Jag hade provat att släppa, men dock finns det ju alltid en risk med det hela :/
Publicerat December 2, 201213 yr Författare hur stora är markerna där nere? jag tycker ju nu att en mark på 2000 hektar är för litet då man bara kan jaga typ 3-4 h om man är några hundar
Publicerat December 2, 201213 yr Jadu Jameson116, hur långt är ett snöre? Att vildsvin har kapaciteten att döda din hund behöver väl inte diskuteras, grisarnas farlighet handlar mycket om din hunds arbetsätt och kondition samt en rad andra faktorer som är svåra att påverka, typ av gris, terräng, antal mm. Om jag var i dina skor skulle jag testa hunden i hägn först, då får du en rimlig chans att se om den är intresserad eller själv påverka att den blir intresserad, samt möjlighet att studera lite hur den arbetar. Visst kan du såklart chansa och bara släppa hunden och se vad som händer, men det blir mycket lotto. Söderut från Luleå räknat är ett ganska vitt begrepp, men du ska nog ha ganska bra connections om du ska släppa på marker över 2000ha men det vet du förstås bäst själv. Man får såklart anpassa jaktsättet efter typ av hund, men jag brukar gå såter som är 100-200ha, även om marken i sig kanske är större. Med det sagt säger jag lycka till, hoppas du får möjligheten att jaga gris med din hund. Jag tycker i alla fall att det är vansinnigt rolig jakt.
Publicerat December 3, 201213 yr Författare det är väl lite det jag är inne på att testa hunden o hägn först när hon skäller älg går hon på lite för hårt för att det ska vara ultimat men ofta väldigt aktiv på ståndet så att säga typ 2 m som längst från älgen och fullt ös. jag har aldrig varit med om att hon har skällt något annat en älg på ståndskall. björn spårar hon jag vet aldrig att hon har skällt men hon är inte det minsta rädd för lukten i alla fall snarare tvärtom. frågan är ju om det inte kommer bli en jävla massa älgståndskall istället för gris?
Publicerat December 4, 201213 yr Brukar ju kunna bli som en "doftchock" som gör att de inte går på det i början. Mest för att de inte vet vad det är och för att de inte varit exponerade för det.