Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenvård for Dummies

Featured Replies

Publicerat

Hejsan! I somras så tog jag äntligen min jägarexamen. Det var en utbildning som jag lärde mig mycket av men en del var obetydlig, vapenvården. Nu när vapen snart trillar in så känns det som ett ämne som utan tvekan är relevant. Dock så saknar jag en bekantskapskrets som besitter dessa kunskaper. Inte heller det eviga googlade har övertygat mig speciellt mycket. Så nu ber jag om er hjälp :thumbsup:

Det jag letar är en fundamental guide till vapenvård, något liknande den fastnålade tråden i hagelvapen fast för kulvapen. Jag vill att detta ska bli en tråd där ni gamla rävar delar med er era tips och tricks till oss som tillhör den generationen som inte fick putsa Mausern i värnplikten.

Jag ( och förhoppningsvis någon mer som är lika okunnig i ämnet ) vill veta hur du genomför din utmärkta vapenvård. Gärna bilder, alltid trevligt med bilder!

Nu till lite privata frågor:

Nu behöver jag ju självklart investera i lite utrustning, vad rekomenderas? Läskstång, Borsnake ?

Sen dessa förbaskade medel! Vilken av alla dessa solventer, oljor, fetter ska man köpa? Hur ska jag använda dessa?

Tack på förhand! Jag vet att jag inte är ensam om att trilla hit kort efter examen och då är det mycket man vill veta, även det mest fundamentala! Så, lär mig! :smile:

• 4 years later...
Publicerat

Det finns en uppsjö av trådar i ämnet och då jag inte har tid (eller ork) att plöja igenom alla, så tar jag denna, vilken tycks ha en passande rubrik för frågan. Jag köpte ett vapenvårdspaket från vapenvårdsbutiken och i samband med detta, fick jag en bruksanvisning som jag följer när jag gör vapenvård. 

I detta paket fanns Shooters Choise (mc#7), Sweets 7.62 solvent och Break free CLP. Nu till det som vållar huvudbry för mig. I manualen för vapenvård som medföljde, står det hur man skall använda sig av de två förstnämnda, men inte hur/när man skall använda Break free CLP, och det är det som är min fråga. När/hur skall jag använda mig av Break free CLP ?

Publicerat

Det blir två sorters avlagringaringar i pipan: sot/krutrester och kopparavlagringar.

CLP funkar bra på att lösa sot/krutrester. Jag drar in rätt mkt CLP i pipan med bra borste, borstar 5-10 ggr. Trycker ur sotrester mm med en lapp på jagg ca 3 st. Om fortfarande mkt sot på lapp, CLP igen på borste ngr ggr till och ny lapp på jagg osv. Sen slutligen lite CLP på en lapp in genom pipan och sen klart.

Torrdrar sen oftast med lapp när jag tar bössan nästa gång och skjuter. Jag använder CLP (el dyl) varenda gång efter jag skjutit, eller efter 150 skott när/om jag skjuter mycket. Ifall man skjuter mkt kan man göra "Eds red" som är en mkt billigare hemmagjord blandning med samma funktion (finns recept att googla på).

Är numer mkt restriktiv med kopparlösare av olika slag. Det använder jag efter ca 1500 skott eller om pipan sprider för mkt. Kopparlösare anses av en del inte behövas. Oklar över om det behövs oftare om man skjuter med rena kopparkulor typ barnes tsx.

/Per

Publicerat

Tackar för detta bidraget till frågeställningen. Då kanske jag också skall nöja mig med att dra i genom CLP efter besöket på banan nästa gång, och inte gå igenom hela programmet med Chooters choise och Sweets som jag gjort hittills. Känns som att det är onödigt (om det inte är nödvändigt).

Tittade efter Eds Red, men det verkar omständligt att blanda ihop själv. Dessutom lär det inte gå åt några stora mängder i mitt fall, då jag bara har en bössa och inte kommer allt för ofta till skjutbanan (även om jag försöker). Dessutom är det inte sällan kö när jag väl är där, så om man har tur, kanske man får skjuta 24 skott, innan banan stänger för dagen. Men om det blir aktuellt, skall jag defensivt titta på ER igen, om behovet skulle uppstå. 

Däremot kan jag konstatera att efter nästa besök på banan, kommer jag att nöja mig med att använda mig av CLP för rengöring..

Publicerat

Hela programmet då och då med CLP som avslut.

CLP varje gång,

Oljar man blånering regelbundet så blir den som mättad av CLP och vatten pärlar sig fint, utan att det ligger ett kladdigt lager olja på pipan.

Publicerat
38 minutes ago MagnusN sa:

Hela programmet då och då med CLP som avslut.

Frågan som osökt uppstår är hur många kulor kan gå genom loppet, innan det är dags för en totalrengöring ?

39 minutes ago MagnusN sa:

CLP varje gång,

Det är däremot desto lättare att komma ihåg.

39 minutes ago MagnusN sa:

Oljar man blånering regelbundet så blir den som mättad av CLP och vatten pärlar sig fint, utan att det ligger ett kladdigt lager olja på pipan.

Har använt mig av symaskinsolja ( i en tunn hinna hittills) efter det att jag dragit igenom loppet med en draglapp med nämnda olja efter grundlig rengöring. Har fått uppfattningen att det går lika bra, men om CLP är ett bättre alternativ, får jag naturligtvis växla till det.

En sak som vållat lite huvudbry (för mig) är hur man bör gå tillväga för att göra rent magasinsbrunnen och patronläget. Eftersom jag använder mig av en Boreguide, så kommer man (väl ? ) egentligen inte riktigt åt dessa områden.

Sedan undrar jag över användningen av en boresnake, likt denna. Jag har stött på folk på skjutbanan som drar igenom pipan med en dyligt och nöjer sig med det, men jag vet att det finns delade uppfattningar om användandet. Om mitt minne inte sviker mig, är PMT mindre begeistrad över att använda sig av en boresnake och han har ju tyngd att komma med i sin argumentation för och emot företeelser som är relaterat till vapen.

Sedan har jag förstått att man (bör) ta isär vapnet en gång om året (?) för en grundlig rengöring, d v s ta bort pipa och avtryck från stocken, men resulterar inte det i att man måste skjuta in bössa igen efteråt ? Varför jag frågar, är därför inskjutning med jaktammo inte är direkt gratis.

Publicerat

Det funkar med symaskinsolja också men har du ändå CLP så är det nog bättre.

Hur ofta man behöver köra hela programmet beror på hur mkt pipan mantlar och vilket krut som finns i de patroner man skjuter. Vissa pipor mantlar typ inte alls. Barnes kopparkulor mantlar mycket i alla pipor. Krutet i budgetptroner verkar skita ner mer.

Min studsare mantlar knappt. Jag kör hela programmet 2-3 ggr om året. Kör sweets efter ca150-200 skott. Drar typ alltid igenom CLP. Men det är förmodligen lite överdrivet. Rent normaljaktligt spelar det kvitta om bössan sprider lite pga skit. Men det är kul att veta att den garnterat skjuter 3klöver.

i en bultbössa så är det vettigt att rengöra där klackarna låser någon gång emellanåt. När jag var liten så var det en gubbe som fick slutstycket i ansiktet och det var inte vackert.

Det finns patronläges borstar. Själv kör jag en tygbit och kinaätpinne. Sällan särskilt skitigt.

Pillar man isär bössan så kontrollskjuter/skjuter man in.

Publicerat
2 hours ago MagnusN sa:

Det funkar med symaskinsolja också men har du ändå CLP så är det nog bättre.

Ok, jag vår växla över till det nästa gång det blir aktuellt.

2 hours ago MagnusN sa:

Hur ofta man behöver köra hela programmet beror på hur mkt pipan mantlar och vilket krut som finns i de patroner man skjuter. Vissa pipor mantlar typ inte alls. Barnes kopparkulor mantlar mycket i alla pipor. Krutet i budgetptroner verkar skita ner mer.

Förstår.

Eftersom det är min första bössa och jag bara har skjutit S&B genom den (ännu), så har jag inget att jämföra med.

2 hours ago MagnusN sa:

I en bultbössa så är det vettigt att rengöra där klackarna låser någon gång emellanåt.

Är med på det. Får kolla på slutstycket mellan varven. Eller menar du inne i pipan ? I så fall har jag inte en susning hur jag kommer åt där ???

2 hours ago MagnusN sa:

När jag var liten så var det en gubbe som fick slutstycket i ansiktet och det var inte vackert.

Det är en upplevelse jag kan bespara mig själv. Dessutom lär det på intet sätt förbättra mitt utseende på något sätt. men, om man laddar och vrider ner slutstyckshandtaget, är den inte låst då ? Konstigt vore annans, kan jag tycka. Jag menar, man märker väl att det låst, eller inte ?

2 hours ago MagnusN sa:

Det finns patronläges borstar. Själv kör jag en tygbit och kinaätpinne. Sällan särskilt skitigt.

Inget jag behöver tänka på i brådrasket, m a ord.

2 hours ago MagnusN sa:

Pillar man isär bössan så kontrollskjuter/skjuter man in.

Misstänkte det. Men det är inget som (av nödvändighet) behöver göras (speciellt ofta) ?

Publicerat

Är väl inte alls sannolikt att man får slutstycket i ansiktet men upplevelsen är klart negativ. Tror gubben i fråga hade dåligt inslipade klackar så det släppte när skottet gick. Jag menade hur som helst utrymmet i lådan bakom patronläget (vet inte vad facktermen är). Slutsrycket är ju mer uppenbart.

För de som kryper runt mycket i blöta granplanteringar så är det nog en bra idé att ta av stocken då och då och olja ordentligt. Jag kryper inte i planteringar och har tagit av stocken en gång om året efter säsongen. Då bor det några barr, lite gräs, damm/sand där. 

Publicerat

Njae. Hur skulle slutstycket kunna fara bakåt på grund av dåligt anlägg eller smuts på klackarna? Det är nog till att skrämma upp folk i onödan men visst ska man hålla det rent och smörjt på klackarna. Mitt tips till tråden får bli kulllagerfett eller fett till slagborr (lite grafit i det) på klackarna och slutstycket. 

Publicerat

Som Steinbok säger. Jag var också mer nojjig på kliniskt ren pipa förut. Men vissa bössor kräver som sagt då sättskott (jag har en som behöver det, och en som skjuter lika från start). Kör numer totalrengöring med kopparlösare ca 1 gång per år. Mellan detta (efter varje skjutning mer än 10 skott) kör jag ett kombisolvent (Birchwood Casey Bore Scrubber), ekvivalent med Shooters Choice, några lappar på jagg och noggrann torrdragning efteråt, sist en lapp bra olja och noggrann torrdragning.

Publicerat
På 2017-08-27 at 21:57 MagnusN sa:

Är väl inte alls sannolikt att man får slutstycket i ansiktet men upplevelsen är klart negativ.

Kan tänka mig det...

För de som kryper runt mycket i blöta granplanteringar så är det nog en bra idé att ta av stocken då och då och olja ordentligt.

Har inte kommit så långt i min jaktliga karriär ännu, så det är inte aktuellt för mig. Men om behovet skulle uppstå, vet jag vad jag (bör) tänka på.

Jag menade hur som helst utrymmet i lådan bakom patronläget (vet inte vad facktermen är).

Och jag är med på noterna.

På 2017-08-28 at 07:10 Willgott sa:

Mitt tips till tråden får bli kulllagerfett eller fett till slagborr (lite grafit i det) på klackarna och slutstycket. 

Tackar för bidraget.

Publicerat
På 2017-08-28 at 10:48 Steinbok sa:

Jag själv läste på massa forum och rengjorde till förbannelse tidigare men har helt bytt uppfattning om rengöring både i jakt och skyttesammanhang numera. 

Så du känner igen mitt dilemma, kan jag tänka.

För att slippa lägga massa tid och pengar på att testa detta i verkligheten så kan du utgå från att vapnet går bäst någonstans mellan 2-500 skott.

Det var som tusan ! Jag har inte skjutit mer än ~ 150 plugg hittills, och jag har gjort rent mellan varje gång (förutom vid ett tillfälle, då det gick igenom tre serier, (12 plugg), om mitt minne inte sviker mig. Då s*et jag i det).

Fortsätt använda bössan tills den börjar sprida och försök komma ihåg ungefär hur många skott du skjutit då, sen i framtiden är det bara att rengöra lite innan den börjar sprida och problemet är löst. 

Får försöka komma på något smart sätt att memorera det. Vapenvård är inget (jag gör) för nöjes skull.

Vård av vapen mellan jakter eller skyttepass handlar mest om att torka av smuts och fukt och se till att pipan är torr invändigt innan du ställer in bössan. Jag tar bort fukten invändigt i pipan med torra lappar som jag trycker igenom tills den är torr. Skulle den varit fuktig länge, skjutits och sedan inte fått torka på ett tag så kanske jag skjuter igenom en lapp med olja också men isåfall kör jag nya lappar tills den är torr igen. Oljar du minsta lilla måste du skjuta sättskott sen innan du jagar, minst ett skott. Utvändigt oljas bössan enklast genom att du torkar metallen med en gammal oljig trasa, det ska inte rinna in olja någonstans utan bara vara torrt och en tunn oljefilm. 

Tror jag är med på resonemanget.

ha kunskap och koll men förenkla, förenkla, förenkla.

Helt enig !

Publicerat
På 2017-08-28 at 13:43 Dr Krall sa:

Kör numer totalrengöring med kopparlösare ca 1 gång per år. Mellan detta (efter varje skjutning mer än 10 skott) kör jag ett kombisolvent (Birchwood Casey Bore Scrubber), ekvivalent med Shooters Choice, några lappar på jagg och noggrann torrdragning efteråt, sist en lapp bra olja och noggrann torrdragning.

Ja, om man kan reducera vapenvården (mellan de stora jobben) till det, så är mycket vunnet, det är en sak som är säker.