Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blocket, auktion eller..? Swarre 10x42 med targetrattar etc.

Featured Replies

Publicerat

Fundering - jag funderar på att sälja min Swarre 10x42... men vad skall jag ta betalt för den? Jag har ingen aning och jag minns tamigfanken inte ens vad jag betalade för den. Den åker ut på Blocket eftersom jag kan konstatera att jag aldrig kommer att få ordentligt med tid att börja skjuta långt mer än någon gång ibland, och garanterat inte i tävling mot folk. MIn tanke var att detta skulle vara en snabb-som-fan-glugg för kikarfältskytte alternativt toppjakt. Inga inställningar annat än höjd och vind.

Mina försök att spåra "vad är detta för glugg" har lett mig till påståenden om att det är Israelisk armésurplus, vilket låter vettigt. Gluggen ser på utsidan ut som om den varit i kriget även om glasen är finfina. Parallax fast satt på 300 meter. Riktmedlet är INTE centrerat vilket stör vissa, jag själv tycker om att se hur riktmedlet är ställt. Men hur som helst, jag får ingen användning för siktet och då skall den bort. Enligt uppgift är kulbanekompensatorn gjord för att matcha NATOs 7,62-ammo.

Så... vad skall jag begära på Blocket? Eller skall jag slänga ut den på en auktion här på Jaktsnack med en femtusing som startbud? Går det att få?

Jag tror inte att det går att hitta en vassare gås-eller-tjäderglugg för de pengarna. Optiken är ruskigt vass och 10x är inte alls för lite för långhåll när man har #1 riktmedel: en spets kan man placera "i röven på en fluga på 1000 meters håll" som en viss skånsk vapensmed så poetiskt uttryckte det. Kanske ska behålla den?

Obeservera att detta är INTE en säljannons... jag vill bara ha lite koll på om siktet är en dyrgrip eller en shirestone :sick: så det är fritt fram att dissa säljobjektet eller dess pris, eller vad det nu kan vara :ph34r:

post-226-0-48732900-1354570049_thumb.jpg

...och om man vill ha en snuskigt högupplöst bild med lite mindre skärpedjup än vad som var tänkt:

http://herrberg.se/htdocs/swarre.jpg

MVH

/HerrBerg

Publicerat

En okvalificerad gissning på 3000 kr.

Publicerat

Lite "trångt" användningsområde tror jag de flesta kommer att tycka men jag tror säkert att du kan gå ut med 5000:- på blocket för att testa.

Publicerat
  • Författare

OK, så gör jag. Tack för tipsen!

Publicerat

I och med vortex framfart är det nog många som ser det som ett alternativ och jämför. Men nog är det värt en del .jag själv är inte lika lyrisk över vortex och skulle hellre välja denna för långhållsjakt.

Publicerat

Jag har en annan sorts 10x42 som jag använt som långhållssikte, det är ju lite modernare med centrerat rikltmedel, justerbar parallax och mildot. Kommentarerna har varit - "det går ju inte att skjuta med så där lite förstoring på 300 meter"........

Misstänker att avsaknaden av det jag kallat modernt ovan gör siktet lite svårsålt tyvärr.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Hm... Vi får se hur det går. Det är riktigt som du säger, Raggarö... folk som aldrig provat att skjuta långt har en otrolig tilltro till förstoring som det som gör att man träffar.

Publicerat

Jag vet vad du gav för gluggen :wink:

Publicerat
  • Författare

Jag tar gärna emot ett PM med info om vad jag betalade! :D Det passerar en del optik genom mitt hem, om vi säger så. 6 kameraobjektiv har antingen åkt ut eller in i min ägo i år, utöver diverse kikarsikten... :blush:

Publicerat

Jag tar gärna emot ett PM med info om vad jag betalade! :D Det passerar en del optik genom mitt hem, om vi säger så. 6 kameraobjektiv har antingen åkt ut eller in i min ägo i år, utöver diverse kikarsikten... :blush:

Du har PM!

Publicerat
  • Författare

Tack! :smile: