Publicerat December 3, 201213 yr Jag har för avsikt att skaffa en västlaikavalp i vår/sommar och söker nu med ljus och lykta efter planerade parningar. Jag kommer huvudsakligen jaga gris och vill därför ha valp efter föräldradjur som jagar gris. Parningen skall godkännas av avelsrådet. //Mekus
Publicerat December 4, 201213 yr Ja du Markus, antar att du redan snackat med Johan och vet läget. Är ju vad jag vet inte så mycket på gång än. Finland?
Publicerat December 4, 201213 yr De här valparna är ju kanske tingade redan men annars är det ju bara slå till! http://www.laikaklub...el/vf_index.asp Känneparkens Sezza och Jaktdoren`s Humle. Ser rätt fint ut! EDIT: Såg nu att ni hade snackat om honom. Visste inte namnet..
Publicerat December 4, 201213 yr Författare Jag håller kontakten med Johan men slänger ändå ut lite krokar för säkerhets skull. Jag är inte främmande för att ta en valp från Finland men som jag har förstått så har Johan bra pejl på läget där. //Mekus
Publicerat December 4, 201213 yr Finns ju tyvärr inte så mycket vettiga tikar i Finland heller. Men är ju bara att spana på.
Publicerat December 4, 201213 yr Måste vara ganska snäv avelsbas när ett avelsråd rekommenderar en tik med blott en älg 2a?
Publicerat December 4, 201213 yr Måste vara ganska snäv avelsbas när ett avelsråd rekommenderar en tik med blott en älg 2a? Snäv är bara förnamnet. Med så få meriterade tikar går det inte att sätta kraven så högt.
Publicerat December 4, 201213 yr Författare Nej har ju inte gjort det:-[ Jag håller med Musköt (Förmodligen enda gången) Det är bara att anmäla!
Publicerat December 4, 201213 yr Saken är väl den att de följer älghundsklubbens regler och det räcker tydligen för en rekommendering i och med att den är meriterad. Osäker dock på detta men det diskuterades på Laikaklubbens hemsida tidigare.
Publicerat December 5, 201213 yr Vill absolut inte låta alltför provocerande men har inte västlaikorna verkligen kört i botten vad det gäller jakthundar? Det kommer ju i stort sett inte fram något som är/blir meriterat. Ryktet om att dom skulle vara den optimala vildsvinshunden verkar ju också ha kommit ikapp dom. Känns som att dom blev populära för snabbt och sen hade folk dollartecken i ögonen och parade på all skit som bara hade vistats i skogen... Om man nu tvunget vill ha en laika varför inte då satsa på en öst där det finns åtskilligt mer att välja på även om det väl är relativt tunt där också.
Publicerat December 5, 201213 yr Författare Jag blir inte provocerad av det du säger. Men jag söker en västlaika och hittar jag ingen valp efter bra föräldradjur denna våren så får det helt enkelt bli året efter. Det är viktigare för mig att jag får en valp med bra förutsättningar än att jag får en valp snabbt //Mekus
Publicerat December 6, 201213 yr Jag blir inte provocerad av det du säger. Men jag söker en västlaika och hittar jag ingen valp efter bra föräldradjur denna våren så får det helt enkelt bli året efter. Det är viktigare för mig att jag får en valp med bra förutsättningar än att jag får en valp snabbt //Mekus finns ju lite andra raser att kolla på också eller är du helt insnöad på väst laika?
Publicerat December 6, 201213 yr Tro mig, om man har eller har haft en västlaika som gör det den ska byter man inte ras i första taget!
Publicerat December 6, 201213 yr Vill absolut inte låta alltför provocerande men har inte västlaikorna verkligen kört i botten vad det gäller jakthundar? Det kommer ju i stort sett inte fram något som är/blir meriterat. Ryktet om att dom skulle vara den optimala vildsvinshunden verkar ju också ha kommit ikapp dom. Känns som att dom blev populära för snabbt och sen hade folk dollartecken i ögonen och parade på all skit som bara hade vistats i skogen... Om man nu tvunget vill ha en laika varför inte då satsa på en öst där det finns åtskilligt mer att välja på även om det väl är relativt tunt där också. Lite provocerad blev jag nog. Är väl mer så att det står still och stampar på samma ställe. Jag har varit med i klubben i 10år och det har nog blivit aningen bättre under den tiden. Har väl varit lite problem med en större uppfödare som trodde han höll på med några såthundar och inte ställande hundar. Men vad tycker ni man ska göra då? Ge upp hela rasen? Är ju så att när du köper valp oavsett ras så gäller det ju att leta rätt på en kombination du tror på, är ju inte hela rasen du ska köpa utan en valp.
Publicerat December 6, 201213 yr Författare finns ju lite andra raser att kolla på också eller är du helt insnöad på väst laika? Visst har jag funderat på andra raser men hur jag än funderar så är jag tillbaka på västlaikan //Mekus
Publicerat December 6, 201213 yr Rent jaktmässigt vad skiljer det mellan öst och väst? Är det ungefär samma sök osv?
Publicerat December 6, 201213 yr Jag upplever att de bästa västlaikorna, t ex den som vunnit vildsvinsmästerskapen två år i rad, har ett lite annorlunda jaktsätt än östarna. De är lite mer lika finnspetsen som finns filmade vid många grisarbeten i Skåne. De skäller lite tätare, rör sig snabbare, är snabbt framme vid grisen MEN de tar inte det där sista steget som skrämmer vettet ur vildsvinen. (De bra) östlaikorna är ”mer” hund, på gott och ont, tror jag. Kanske kan man säga att väst är lite mer ”skällare” än öst, vilket ibland är bra och ibland mindre bra! Däremot har man ju grava problem med avelsbasen i väst. Den som har en meriterad västlaika har inte så mycket att välja på!
Publicerat December 6, 201213 yr Jag upplever att de bästa västlaikorna, t ex den som vunnit vildsvinsmästerskapen två år i rad, har ett lite annorlunda jaktsätt än östarna. De är lite mer lika finnspetsen som finns filmade vid många grisarbeten i Skåne. De skäller lite tätare, rör sig snabbare, är snabbt framme vid grisen MEN de tar inte det där sista steget som skrämmer vettet ur vildsvinen. (De bra) östlaikorna är ”mer” hund, på gott och ont, tror jag. Kanske kan man säga att väst är lite mer ”skällare” än öst, vilket ibland är bra och ibland mindre bra! Däremot har man ju grava problem med avelsbasen i väst. Den som har en meriterad västlaika har inte så mycket att välja på! Kapar tråden lite hoppas på ok. Är lite intresserad av det där "skrämmer vettet ur vildsvinen". Jag har själv en gråhund som på många sätt är en ganska bra vildsvinshund,han tar kalla slag, långa förföljanden och långa ståndtider mm. MEN han har inte modet att stå riktigt nära grisen och skälla när det är tätt vilket egentligen gör honom till en värdelös grishund. Han skäller på vittring så det skäller hela tiden men det är nära på omöjligt att gå in och skjuta i en plantering DOCK så står grisarna jäkligt bra för honom(min teori: iom att dom känner sig hyfsat trygga han utgör ingen fara för dom) och när dom går loss så blir det oftast i ett lugnt gångstånd och inte toksken. Så på så sätt har vi lyckats skjuta en del gris för honom. Min kompis har en östlaika som jagar förbannat bra och ligger jäkligt nära när han skäller men med honom upplever vi båda att vi oftare får dom här timslånga jakterna utan ståndskall där grisen bara går och går och hunden går tyst efter. Är lite intresserad om ni tror det ligger någonting i min teori och varför är det isf bra att ha en hund som skrämmer skiten ur grisarna? Eftersök blir ju givetvis annorlunda då skärpan inte längre blir sekundär...
Publicerat December 6, 201213 yr Gokväll. Det är ju det som är idén med en ställande hund. Att den ska jobba lungt runt dom ställda djuren. Är hunden för gåpåig flyr ju djuren. Det står att läsa i många böcker i ämnet. /Lars.
Publicerat December 7, 201213 yr Mja, därom tvistar de lärde En bra grisställare tvingar mer eller mindre grisen att stå! Försöker du springa så får du ett nafs i baken! Skällare skäller precis som gråhunden som Björn B beskriver, det behöver inte alls vara dåligt, men ofta ställer det mycket mer krav på dig som hundförare o ibland är det så tätt att det går inte att komma till skott. När det står bra för en bra ställare är det bara att marchera in! Grisen har fullt upp med att arbeta med hunden så den har inga sinnnen till övers för att hålla koll på omgivningen. Och de utfall som hunden drar på sig gör det möjligt att komma till skott i den tätaste planteringen! //J