Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eka Slaktset 3+1

Featured Replies

Publicerat

Eka Slaktset 3+1. Någon som har prövat och tycker det här är en bra utrustning?

Publicerat

Inte jag personligen men systers sambo köpte ett inför slakt och styckningen detta året. Väldigt nöjd var han. Jag har kollat på grejjerna och kan konstatera att knivarna verkar riktigt trevliga. Fodralen som man ska ha på sig är dock bland det fulaste jag sett, säkert praktiska, men får ögat tala så skriker det.

Mvh // Johannes

Publicerat
  • Författare

Okej. Tänkte kanske inhandla till far och han bryr sig nog inte om fodralet är fult, han brukar ha med sig global knivar hemifrån så det känns som att ett ordentligt set skulle passa bättre!

Publicerat

Jag skulle nog säga köp lösa knivar i den form, längd och modell man vill ha istället för att få något någon tycker passar. Alla är vi olika i hur vi jobbar och för min del och folk jag prata med osm slaktar så föredrar de vissa modeller på knivar och dessa finns itne med i kittet. Finns många som säljer lösa knivar, ett bra skärpstål är ett måste med.

Dick knivar:

http://www.nimaab.se/se/grp/dick-slaktknivar-mm.php

Giesser knivar:

http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/giesser/styckknivar/

Victorionox knivar:

http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/victorinox/styckknivar/

Frosts knivar (som enligt en kollega, som jobbbat som slaktare, är bäst):

http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/frosts/

Publicerat

Visst är det så, alla är vi olika. Själv gillar jag att stycka och flå med en liten kniv med 7 cm kolstålsblad men när det ska styckas så vill jag ofta ha längre. I år testade jag Global´s GF-27 med nöje men hade även med en liten 7cm för vissa jobb. Men det är ju lite tråkigt att fråga farsgubben vad han vill ha så mitt tips är att köpa ett set och få bytesrätt :)

Mvh // Johannes

Publicerat
  • Författare

Ja det blir ju lite klurigt om jag ska fråga honom, och jag kan inte heller beställa hem för då kommer ju paketen just hem.. Men man kan ju börja med kitet och sedan höra vad han tycker och eventuellt komplettera efteråt ifall att det är så. Anledningen är ju främst för att han plockar med sig köksknivarna ut så då kändes det bättre om han har ett gäng knivar avsedda för just styckning. Vanliga jaktkniven brukar funka väldigt bra till flåarbetet så det är främst till styckningen.

Publicerat

Dick , Gaisser och Victorionox har med kit och köpa om man vill. Sen finns ju Bergo (före detta Bacho) också.

Finns med andra ord en uppsjö olika vla och göra, de gånger jag testat Eka sättet av en kompis har de hållt skärpan dåligt, men de kan ju ha varit dax för slipning då han inte sköter dme så speciellt bra. Själv är jag sugen på en Victorionox kniv med flexibelt blad då min kock kniv för samma leverantör håller skärpan kalas bra och är underbara och använda!

Publicerat
  • Författare

Finns de att köpa i butik någonstans eller är det bara postorder?

Publicerat

Grejorna från Lars Öqvist finns och köpa i stockholm, adress och öppettider hittar du här.

http://www.oqvist.se/kontakt.html

Publicerat

Jag är också i startgroparna att köpa frost, men blev lite sugen på viktorinox nu, har någon provat båda och kan jämföra?

Jag gillar knivar som smalnar av "naturligt" fram mot eggen, likt frost och eka, och viktorinox kockknivar, gör deras slaktknivar också det?

Publicerat

Eka har jag rakt igenom, slaktset och swingblade. Funkar kanon! Bara se till att slipa med jämna mellanrum!

Publicerat
  • Författare

Har också swingblade, grymt jävla nöjd med den. En av få med en riktigt bra buköppnare!

Publicerat

Har också swingblade, grymt jävla nöjd med den. En av få med en riktigt bra buköppnare!

Synd bara att knivbladet är så fel konstruerat i min värld, tjockt och klumpigt ut mot eggen och vinklar och form känns het galna. Annars hade det varit trevligt med en buköppnare!!

Publicerat

Hur slipar ni buköppnare?

Publicerat

Beror väl på vad för buköppnare du menar?

En typ som swingblade slipar man som en vanlig kniv

Publicerat

Använder en victorionox styckkniv med gult skaft sedan några år tillbaka. Den håller skärpan imponerande bra.

Som flåkniv TROR jag det är en frost som passar mig fint ( lagom lång och bra "böj"). Måste dock skärpas på lite oftare.

Sedan är ett skärpstål ett måste. Jag upplever att dom som är duktiga att skärpa vill ha ett fint stål. Dom mindre duktiga ett grövre skärpstål.

Har man inte en riktig flåkniv så skaffa en! Det är en stor skilnad att flå meden sådan mot tex en vanlig jaktkniv. Det blir lååånga fina drag med en sådan. En riktigt bra investering!