Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Här ska (m)Ollas

Featured Replies

Publicerat

Nu har paketet kommit.

post-3849-0-29196900-1354697051_thumb.jp

Jag och White Trash delade på en sats.

Ikväll blir det premiär med 100 Hornady SST som skall få behandling.

//Blyström

Publicerat

"Gratulerar"! Nu får ni uppleva det härliga nöjet med att allt blir svart och grisigt :yucky:

Jag höll på med det där ett tag men tröttnade sen rejält på skiten och ffa den superäckliga hanteringen av allt som detta mikroskopiska pulver fastnar på. Dörrkarmar och annat ser snart ut som en brottsplats med fingeravtryck både här och där...

MEN: jag önskar er båda lycka till och hoppas att NI blir nöjda! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tack,

Att det är en skitig hantering tvivlar jag inte alls på. Det är därför man har laddrum och verkstad i källaren,

Jag skall tillse att det finns rejält med tvål tillgängligt där :wink:

Jag har trots allt intensionen att inte skjuta nakna kulor i .260 pipan.

Bulkskytte kommer med högsta sannorlikhet enbart ske med Normas DL 130. 2,29:- är ett fantastiskt bra pris för en mollad matchkula.

Däremot finns experimentlusta och jaktkulor som inte tillhandahålls mollade.

Det skall hursomhelst bli intressant att testa. :thumbsup:

//Blyström

Publicerat

Kan man lägga en beställning???

Publicerat
  • Författare

Kan man lägga en beställning???

:biggrin:

Publicerat
  • Författare

Testkörning klar.

2,5 timma i tumlaren

post-3849-0-35504300-1354877913_thumb.jp

Beläggningen är inte svart som Normas DL utan snarare som Lapuas Silver Jacket.

post-3849-0-45214800-1354878079_thumb.jp

Är detta tillräckligt eller behöver jag tumla längre?

//Peter

Publicerat

De ska bli som Silver Jacket Scenar. Norma har nån extra gegga på sina kulor - det är inte ren moly på dem.

You broke your moly cherry! :D

Publicerat
  • Författare

You broke your moly cherry! :D

Moly måste smörja bra, det gjorde inte ens ont. :whistling:

Publicerat

På normas kulor ligger det carnuba vax ovanpå mollyn, det gör att mollyn sitter kvar mycket bättre.

Du slipper att bli svart om fingrarna om du belagt kulorna med vax.

mvh christer

Publicerat
  • Författare

Har rejält med Canubavax hemma men det verkar som att molyn sitter bra efter jag jaf polerat med corncob, inga svarta fingrar här.

Har även läst om forummedlemmar som fått problem med vaxavlagringar i patronlägesområdet.

Hursomhelst får det utvärderas eftersom jag bestämt mej att använda Norma 130 DL som skyttekula.''

//Blyström

Publicerat

Har rejält med Canubavax hemma men det verkar som att molyn sitter bra efter jag jaf polerat med corncob, inga svarta fingrar här.

Har även läst om forummedlemmar som fått problem med vaxavlagringar i patronlägesområdet.

Hursomhelst får det utvärderas eftersom jag bestämt mej att använda Norma 130 DL som skyttekula.''

//Blyström

Kan man få tips om vilket Molly o vilken tumlaren man ska ha för att det ska fastna bra och inte skiva ner.

Jag vet att rhino har ett mollykitt men men?

Publicerat

Jo tack - ALDRIG mer Norma DL i 308 Win :wallbash:

Publicerat
  • Författare

I

Kan man få tips om vilket Molly o vilken tumlaren man ska ha för att det ska fastna bra och inte skiva ner.

Jag vet att rhino har ett mollykitt men men?

I mitt fall, se inlägg 1

Publicerat

Om man kör med moly belagda kulor antingen med el utan vax så bör man göra rent pl läget

lite oftare.

Till att göra rent pl läget använder jag bromsrengöring.

Hylsan "kanar" i pl läget om det är moly el vax där och resultatet av det blir att

slutsycket får ta upp mer kraft.

Exabit vad är det för problem du fått med just 130 norma kulan.

edit: läste precis om avlagring...

mvh christer

Publicerat

Om man kör med moly belagda kulor antingen med el utan vax så bör man göra rent pl läget

lite oftare.

Till att göra rent pl läget använder jag bromsrengöring.

Hylsan "kanar" i pl läget om det är moly el vax där och resultatet av det blir att

slutsycket får ta upp mer kraft.

mvh christer

Så i en Merkel helix är det extra dumt att använda Molly eller vad?

Publicerat

Patronläget gör jag rent varje gång pipan görs ren och har aldrig sett någon skillnad där mellan molly eller inte.

Skjuter mest Normas berger 105 som dem mollat men även Scenar som jag själv mollar kör helt utan vax och det blir likt scenars silver jacket inte sett några skillnader vad som fungerar bättre i bössan men utan vax smetar av sig mera på omgivningen

Publicerat

På mina tävlings kulor lägger jag inget vax...pga lathet, men på mina jakt patroner lägger jag vax pga

mollyn ligger kvar mycket bättre vid hantering av patronen.

Förtydligande "kanar" . Hylsan greppar inte lika bra om det kommer moly,smuts,vax,olja osv i pl läget.

Ozzian:Nej..varför skulle det va det.

mvh christer

Publicerat

På mina tävlings kulor lägger jag inget vax...pga lathet, men på mina jakt patroner lägger jag vax pga

Förtydligande "kanar" . Hylsan greppar inte lika bra om det kommer moly,smuts,vax,olja osv i pl läget.

Ozzian:Nej..varför skulle det va det.

mvh christer

Finns det ingen risk att lite Molly kommer in bland "kugghjulen" om det finns i patronläget?

Och om man mollar ska man tumla dem lite m snäckskal för att få bort överskottsmoly?

Publicerat

Nej inte om kulan inte slår mot kuggarna.

Man kör alltid en kort tummling efter påläggning av moly.

Publicerat

Jag kör ca:1 min i tumlaren för att få bort överskottet.

Tror inte du skall bry dig speciellt mycket om att mollyn kommer att ställa till det för dig

då finns det annat som jag skulle vara rädd för och det är smuts ex: krutrester.

mvh christer

Publicerat

Jag tumlar med keramik och molly i 2-3timmar sedan ren keramik runt 1-2minuter så man ser att kulorna får en blank och slät yta.

Att molly skulle sätta sig i mekanismen eller patronläget och skapa problem är inget jag märkt, men skulle inte använda molly i annat än rena skytte bössor för det är trots allt lite mera arbet och smutsigare samt att molly ammo inte gör sig bra i fickorna på jaktkläderna :yucky:

Publicerat

Ingen - DL 308 Win står det ;)

Publicerat
  • Författare

mvh christer

Kan du beskriva hur canubavaxet läggs på?

//Blyström

Publicerat

Jag lägger på mitt vax med samma metod som jag lägger på mollyn, jag har 2-3mm kulor istället för

keramik.

Kör i ca:5min , jag har en kupe fläkt som jag tillför lite värme med på tumlaren.

Rikard:Såg det nu...pratade med herr mögovitz(robban m) när jag skrev inlägget så jag skyller på

henom.

mvh christer