Publicerat December 5, 201213 yr Jaha, varför skulle man kika in på Tosbos sida nu då. Rullade en hel rad med fina Sauers där på bannern, undrar om de gör så föratt man ska bli sugen på att byta eller vad det ska vara bra för Jag har ju min Sauer 80 kaliber 7x64, funderar nu på att hitta på nått nytt. Vapengarderoben är som sig bör fullt utnyttjad så ska jag ha kvar den så måste annat stryka på foten. Har ju en sauer STR åxå samt .222an .22an o två hagel pangar en bock o en automat. Bir ju lixom inte så mycket spelrum där inte... Anser mig behöva två hagelvapen då jakten ibland kräver brytvapen även om det blir mera sällan som jag ens jagar med hagel. Blir fågel och harjakter som snälla och omtänksamma vänner bjuder in en på .222an har jag lovat min far att inte göra mig av med så länga han är i livet. Gillar den lilla rackarns pangen med så den får vara kvar. STRn, tja den är super för sitt ändamål, frågan är om jag använder den så. Visst det är den som jag jagat mest med i år så ja visst. kanske borde vara kvar. 7x64n, gillar den med kort o gott 22an gör ingen lycklig...... Tror det blir den som får fara. Inga stora pegnar i den tyvär så hjälp med att finansiera annat vapen funkar dåligt. Vad ska jag då ha nu för vapen? Vill bygga/köpa ett drevjaktsvapen. Vill ha en där jag kan byta pipa på vettigt sätt. Vet iom Sauern att man inte skiftar pipor fram och åter i onödan. Man är lat helt enkelt. Vill ha ett vapen som är anpassat efter MIG. Dvs passar mig o hjälper mig vid snabbt skytte. Funderingana lutar givetvis åt både Sauer 202 std och TD men öven Blaser, då R93 i första hand (tror jag) Fördel Blaser är att siktet sitter på pipan o allt är klart när du dragit fast den nya pipan. Nackdelen är ju prislappen om man vill ha flera pipor... Klockan är snart mycket så jag låter er hjälpa mig lite på traven med funderandet o allt det som man som vanligt missar när man funderar. //
Publicerat December 5, 201213 yr En billig Husqvarna 9.3, byt till en shysst Hougestock och på med ett drevsikte så har du en komplett drevbössa
Publicerat December 5, 201213 yr Blaser r93 eller blaser råttan om du vill ha lite mer tyngd och lite maffigare kolv. Annars sauer 202 med syntetstock. Enda nackdelen är som du redan befarat pipbytessystemet.
Publicerat December 6, 201213 yr Om jag inte minns fel så är herr skuris en reslig karl? Mauser m03 är rejäl på längden vilket kan vara en fördel. Annars kan man såklart ordna förlängning på övriga modeller vilket jag hade fått göra om jag skulle köpa mig en blaser. Med det sagt så hade nog Råttan blivit mitt val.
Publicerat December 6, 201213 yr Kommer det bytas nån pipa då? Alltså: behöver du verkligen pipbytessystem? Jag har gjort bort mig lite nu då jag bara har en pipa framöver, men å andra sidan finns det valmöjligheter i framtiden vilket knappast är negativt. Exempelvis om de skulle släppa ett 22-kit till R8 en vacker dag. Annars värdesätter jag verkligen spänntangenten på bössan vilken i mina ögon är ett stort plus, men kanske mer mentalt än att det verkligen skulle vara säkrare än en bra säkring som låser slagstift etc. Undertecknad är ju inte direkt småväxt och tycker att både R93 och R8 funkar för mig. Kanske lite fördel till R8 då de är lite grövre kring greppet. Mauser M08 är nog inget dumt val annars som sidelock påpekar. Kan nog vara ett bra val - knappast nån slump att den gode cchunter skaffade sig en sådan. Har varit inne på Sauer massa gånger men det slutar alltid med att jag konstaterar att pistolgreppet är på tok för klent för mig. TD:n är skitcool men jag har frågetecken till hur den håller träffläget efter pipbyte - inte alls lika förutsägbar som Blaser (ingen aning om hur Mauser är men antar att de är lika bra?). TD:n är också ruskigt tung tack vare all metall i konstruktionen. Blir intressant att se hur detta kommer utvecklas
Publicerat December 6, 201213 yr Jag har aldrig ägt någon m03, men har bara hört positivt om pipbytena, på gränsen till förvåning över att den träffar där den ska trots att kikaren inte sitter på pipan. Sen blaser r93 blev populär det nästan ha blivit "krav" att ha kikaren på pipan för att kunna hävda att man kan byta pipa tillförlitligt utan inskjutning. Varför är jag osäker på eftersom kikaren har samma potential att hamna snett på en pipa som på en låda. Om förklaringen är att man kan lossa pipa och kikare i ett paket och förvara det komplett så känns det som en direkt antydan till att blasers montage inte är pålitligt nog för att tas av. De har dock bevisat motsatsen flera gånger om precis som mausers montage.
Publicerat December 6, 201213 yr Förresten - vad är det för fel på din 7x64 som drevbössa? Kan du inte bara mickla lite med snabbfäste för två olika sikten?
Publicerat December 6, 201213 yr Nja den där riggen är mest att ses som en enskottare, efter att man har sparkat upp handtaget till bulten har viltet drevat vidare, Lasse laddar inte för mesar så att säga. Just det ny pang, klart att du skall ha en sådan, inte en R93/8 iofs, då jag kan förutspå att du kommer att kröka styrlisterna på en sådan inom bara 5-10 min av användning, jag ser M03:an som ett bra alterantiv för dig, de är rubusta och rejäla, lite åt det tunga hållet men en rekorderlig pang helt enkelt. Sauer riggar, var det inte en ny, annan pang du ville ha? Ty i så fall är Rikards förslag om Apel vridmontage, visst var det jag läste mellan raderna ett sanslöst fint förslag. /Christian
Publicerat December 6, 201213 yr Författare Hmm, Sauer wild Boar är ju frän. Om den är mer.än det.låter jag vara osagt. Min7x64 är det inga fel på men jag är ju sugen på att skaffa annan pang. Pipbytare, ja men det måste inte vara suoersmidigt då det med säkerhet lär gå en tid mellan bytena. Dina o mina händer borde vara i samma storlek exabit, vilket i så fall ger små grepp för mig med på sauern. Får väl helt enkelt åka o prova, Torsbo får nog besök.. // Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
Publicerat December 6, 201213 yr Författare Får kolla 03 an. Har inte lagt tid på det ännu.. // Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
Publicerat December 9, 201213 yr Författare Mausern verkar vara ett fint vapen, om det inte vore för spänntangenten.. Måste åka o titta på en sådan så jag vet hur den är i verkligheten. Att allt kul ska vara så dyrt är för mig en gåta. Oavsett vilket vapen man väljer så med fästen o pipa o lite annat smått o gått så är man snart över 50.000:- Är lite sugen på att byta bort 22an mot en halvato av något slag, får bli sen det. Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
Publicerat December 9, 201213 yr Därför man inte köper allt på en gång ärthjärna Jag har på 2 år byggt ut min R93 till nåt rätt lagom och jag känner mig faktiskt rätt hemma nu. Köpte en beggad R93 Pro 9.3x62 med en Zeiss V 1.5-6x42 i dec 2010 för 25' Maj 2011 blev det en ny 6.5x55-pipa 6995:- Juni 2011 ett beggat MAK-fäste 1800:- Hösten 2011 bytte MAK-fästet mot ett orginal, la 500 emellan. November (?) 2011 byttes 9.3-pipan mor en 8x57JS. Oktober 2012 byttes Pro-kolven mot en i trä, la 4' emellan Däremellan lite optikaffärer också för att landa där jag ville Nackdelen nu är att jag vill ha en finare träbit...
Publicerat December 9, 201213 yr Författare Därför man inte köper allt på en gång ärthjärna Jag har på 2 år byggt ut min R93 till nåt rätt lagom och jag känner mig faktiskt rätt hemma nu. Köpte en beggad R93 Pro 9.3x62 med en Zeiss V 1.5-6x42 i dec 2010 för 25' Maj 2011 blev det en ny 6.5x55-pipa 6995:- Juni 2011 ett beggat MAK-fäste 1800:- Hösten 2011 bytte MAK-fästet mot ett orginal, la 500 emellan. November (?) 2011 byttes 9.3-pipan mor en 8x57JS. Oktober 2012 byttes Pro-kolven mot en i trä, la 4' emellan Däremellan lite optikaffärer också för att landa där jag ville Nackdelen nu är att jag vill ha en finare träbit... Mm du har en poäng i det, fast du har ändå slängt ut ca 40.000 på pangen.. Har du en pipa till den eller flera? Fördelen med modulvapnen är ju just detta att man enkelt kan byta olika delar på dom till andra mera påkostade när man ramlar över saker till rätt pris. Måste måste måste komma iväg till Torsbo o klämma på lite vapen .... Hmmm nästa vecka kanske.. //
Publicerat December 9, 201213 yr Därför man inte köper allt på en gång ärthjärna Jag har på 2 år byggt ut min R93 till nåt rätt lagom och jag känner mig faktiskt rätt hemma nu. Köpte en beggad R93 Pro 9.3x62 med en Zeiss V 1.5-6x42 i dec 2010 för 25' Maj 2011 blev det en ny 6.5x55-pipa 6995:- Juni 2011 ett beggat MAK-fäste 1800:- Hösten 2011 bytte MAK-fästet mot ett orginal, la 500 emellan. November (?) 2011 byttes 9.3-pipan mor en 8x57JS. Oktober 2012 byttes Pro-kolven mot en i trä, la 4' emellan Däremellan lite optikaffärer också för att landa där jag ville Nackdelen nu är att jag vill ha en finare träbit... O när blir man klar,,,,, Har själv samma problem med r8.an. Har en 6,5 pipa med z6i 3-18 o en 9,3 pipa med en zeiss ht 2,5-10. O sen aimpoint på bägge. O nu råkade jag vinna en gyttorp ds 8x57 jrs . Problemet jag har än så länge är att jag har en helia csx 3-12 över. Som jag inte har bestämt till vad jag ska ha den till.
Publicerat December 9, 201213 yr Två pipor. 6.5x55, 57 cm, med belyst Swarre 2.5-10x42 8x57JS, 52 cm, med Zeiss Varipoint 1.5-6x42 Lagom klädd. Köp en Blaser R93, de är fula, själlösa, hatade och kostar fan å lite till. Men den uppfyller mina krav just nu, då får jag leva med ovanstående. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat December 9, 201213 yr Författare Finns ju andra stockar till blaser med om jag inte missminner mig. Google here i come //
Publicerat December 9, 201213 yr Blasers hemsida översätts på svenska nu,,, http://www.google.se...354675689,d.bGE
Publicerat December 9, 201213 yr Författare jaha ett par timmars letande har inte gett mig mindre huvudbry. Just nu lutar det lite åt en snor trist Blaser, finns en anledning, tillbehören.. Det finns mera prylar till den o lättare o få tag i . Vore nice o hitta en billig med rätt pipa o sen byta till en annan stock. KKC eller liknande. Dömpare givetvis o sen ett fäste, med tur följer det vapnet. Hmm men jag vet inte... 202an är vacker. //
Publicerat December 10, 201213 yr Eller så tar du budgetalternativet (mot blaser) och bygger en custom.
Publicerat December 10, 201213 yr Eller så tar du budgetalternativet (mot blaser) och bygger en custom. Japp, och kastar pengarna i sjön. Eftersom han inte lär ha bössan livet ut.
Publicerat December 10, 201213 yr Där vinner ju Blaser då de jävlarna ofta kostar med på blocket än i billigaste butiken.
Publicerat December 10, 201213 yr Glöm inte Anschuts 1780. En grymt härlig bössa som fått mycket bra kritik i tester. Det ser ut som det går att byta pipa a'la Sauer-vis, men kanske lite glest på kaliberfronten. Men riktigt trevlig. /Må
Publicerat December 10, 201213 yr Japp, och kastar pengarna i sjön. Eftersom han inte lär ha bössan livet ut. det tycker jag inte man gör.