Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skotträning

Featured Replies

Publicerat

Tenixen  ;)

Tänkte bara höra hur ni gör med "skotträning" har hört att, -Släpp hunden på nåt (typ räv) och skjut vid tillfälle, ofta är inte hunden

så jätte nära ???

Andra tar hunden till bruksklubbar.

Andra tar hunden till skjutbanan och går närmare och närmare!

Det sistnämnda låter ju bäst tycker jag om man nu inte gör det själv på egna marker.

Vad tycker ni ???

Publicerat

Lek och busa med hunden, medan en kompis står en bra bit bort (öppen plats så hunden kan se honom)  och skjuter ett skott i luften.

Förtsätt på det viset medan skytten kommer närmare. om inte hunden blir rädd för det första skottet alltså.

Publicerat

Kan man inte passa på att lära apport samtidigt på en kråka eller så ???

När skottet ändå går av!

För då borde ju hunden vara upptagen med att hålla koll på fågeln

samtidigt som det smäller ???

Publicerat

Jag skulle nog försöka att hålla det till buss och lek med husse ifall hunden tar illa vid sig. Om hunden uppfattar skottet som negativt kan den koppla ihop detta med apporten och då kan du få väldiga problem. Enklast är oftast bäst.

Publicerat

Pass upp nu gör man skaen till ett moment så kan du nästan få hunden berörd av själva händelsen för den märker att det inte är normalt om ni förstår vad jag menar, jag håller med ovanstående gör det enkelt, brukar hunden vara i bilen när ni handlar och åker iväg någonstans så känner den sig oftast trygg där och sen är det bara att parkera bilen en bit i från skjutbanan och gå iväg och plocka svamp eller vad ni nu tänkt göra, skulle man ha en hund som blir orolig eller rädd så fäår man naturligtvis tänka sig för, blir hunden fundersamt orolig så fika i beilen då så känner den sig naturligt säker med er i närheten, blir den rädd så vet jag inte om det är så mycket att satsa på som jakthund.

Publicerat

vi tog våran till en stor åker, och farsan satt sig ner med hunden och jag gick iväg 150m...hunden följde mig med blicken hela tiden, medans farsan pratade lungt med han...jag sköt ett skott rakt upp och tittande på hunden samtidigt...enda reaktionen var att svansen började vifta 8)...gick lite närmre...samma sak, svansen viftade...ställde mig aldeles brevid hunden...svansen viftade även efter det skottet...så mitt råd är att be någon som hunden känner sig trygg med (familjemedlem osv...) att sitta ner och prata lungt med hunden samtidigt som du (alt en kompis) går iväg ett hundratal meter och skjuter...går allt bra första skotten så kan han gå närmare, ända tills han står intill hunden.

/Fredde

Publicerat

Jag gjorde så att när några kompisar skulle skjuta skeet så åkte jag dit med hunden, stannade bilen 250 meter från skjutbanan.

Medans vi gick mot skjutbanan så busade vi och hade jätteroligt ;) Kastade pinnar och jagade varann. Det viktigaste ät nog att husse eller matte absolut ALDRIG reagerar på ett skott utan att man låtsas om att man inte hör något.

Det slutade med att jag och hunden busade 10 meter ifrån skyttarna och hade superkul!  ;D

Publicerat
Jag gjorde så att när några kompisar skulle skjuta skeet så åkte jag dit med hunden, stannade bilen 250 meter från skjutbanan.

Medans vi gick mot skjutbanan så busade vi och hade jätteroligt ;) Kastade pinnar och jagade varann. Det viktigaste ät nog att husse eller matte absolut ALDRIG reagerar på ett skott utan att man låtsas om att man inte hör något.

Det slutade med att jag och hunden busade 10 meter ifrån skyttarna och hade superkul!  ;D

Ta inte det här som kritik utan upplysning för andra.

Brukar man nu inte busa och leka och helt plötsligt börjar med det och hunden är berörd så kan den tycka att situatioen blir konstig och man har skapat en situation och hunden som är berörd tycker att det är jobbigt men ställer upp på leken och sen kanske kastar in handduken efter ett tag då har man kommit skyttarna ganska nära och lekt/pressat fram hunden, sen bör man göra detta några gånger för det är ofta man ser på hundar som blir utsatta för något främmande så fixar hunden det första gången men andra eller tredje gången går det sämre, det är hundens minnesbild av situationen som kommer fram, den har lagt på sig av situationen och har svårt att komma över rädslan.

Publicerat
Ta inte det här som kritik utan upplysning för andra.

Jo det förstår jag, men i mitt fall så kom leken som naturlig. Hunden tog pinnar och ville att jag skulle jaga honom och sedan tvärt om. etc.

Publicerat

Hej, Våran valp var med till skjutbanan tillsammans med mig, farsan och en av våra andra hundar. Jag låg och sköt med 22an och pappa satt vid bilen ca 40 meter bort. Han bara låg och sov, reagerade inte ens, ;D inte för att en 22a låter så mycket men ändå! Sen drog farsan några smällar med 22 savagen, samma reaktion då ;D Ha de gött!

Publicerat

Nu låter det som om det skulle vara världens grej att skotträna en hund och ifall du skulle misslyckas så är hunden värdelös. Så är absolut inte fallet. Håll det bara enkelt och gör inget märkvärdigt av det. Skulle detta inte fungera och hunden visar fortfarande skotträdsla så är hunden absolut inte förtappad. Då är det bara att jaga utav helvete med hunden. Mörda allt du kommer åt så att hunden kopplar skottet med jakten och glädjen. Viktigt om hunden visar rädsla så dalta inte med hunden för då får han bara bekräftelse på sin rädsla låtsas som ingenting. Hunden ser upp på dig som flockledare och om flockledaren "tröstar" hunden så har den varit med om något mycket farligt.

Publicerat

Tackar för alla svar, då är det bara ut och panga på med andra ord enligt ovanstående tips och råd!!

Tackar ;D

• 3 weeks later...
Publicerat

Det är ju kanske också klokt att inte dra fram dom mest högtpangande bössorna först utan stegra det hela istället......

Publicerat
Det är ju kanske också klokt att inte dra fram dom mest högtpangande bössorna först utan stegra det hela istället......

Mycket bra tanke! Sköt några trappskott med hagelbössan och då visade han inte något alls bara lite nyfikenhet. Sen skulle jag och sonen provskjuta 9,3-57 och tänkte inte så mycket på att unghunden var i närheten. Men han reagerade rätt starkt på de smällarna. Så nu har vi fått börja om med trappskotten på nytt och försöka arbeta upp det i ett långsammare tempo!

• 2 months later...
Publicerat

börja alltid med skott utan någon som helst aktivitet, den ska helst inte förknippa skottet med något alls till en början, det finns alltid en risk att hunden är skottberörd, och förknippar den skotten med något så kan den aktiviteten för alltid vara körd.

börja med att ingenting händer för att förvissa sig om att hunden är skottfast.

att dra upp den i lek osv. kan vara ett jättebra sätt för hunden att maskera skotträdsla och då tror man att den är skottfast och till sist kanske bubblan brister och den är mer rädd än innan.

sedan om hunden inte visar några som helst tecken på skotträdsla så finns det inte någon som helst anledning att skott träna den.

Publicerat

Hej...

Det är nog kört för min lilla vovsing :'(

Var ute i trädgården härom veckan hunden var helt uppe i att leka med barnen.

Så jag tänkte att jag skulle skjuta lite luftgevär med ungarna, medans dom höll på att leka med hunden provade jag ett skott med luftbössan :P

Vad händer...hunden stack åt fanders ??? var tvungen att ta bilen och hämta henne på andra sidan byn ::) ???

HALLÅ!!! ett luftgevär och med alla ungar räknat så var dom 7barn som lekte med hunden på tomten.

Att hon ens hörde skottet e för mej ett under??

Är det kört att skottträna henns tror ni??

Känns ju så!!

Publicerat

Nej börja lugnt sätt en kompis på skjutbanan som skjuter ett skott med ca 30sek intervall.

Och gå själv med hunden börja på kanske 400m ifrån.

Gå sakta närmare och lek med hunden under tiden och vissa att du inte är rädd för smällarna.

Har gjort så med hundar som är skotträdda och det har funkat.

Publicerat

jag tränar aldrig någon skottränig jag brukar bar ta med dom på jakt när det är tid och har aldrig haft en skott rädd hund

Publicerat
Nej börja lugnt sätt en kompis på skjutbanan som skjuter ett skott med ca 30sek intervall.

Och gå själv med hunden börja på kanske 400m ifrån.

Gå sakta närmare och lek med hunden under tiden och vissa att du inte är rädd för smällarna.

Har gjort så med hundar som är skotträdda och det har funkat.

Hmm, ja...jag får väl prova detta.... :-

jag tränar aldrig någon skottränig jag brukar bar ta med dom på jakt när det är tid och har aldrig haft en skott rädd hund

Så skulle jag kunnna göra om jag inte vill ha tillbaka henne...