Publicerat Juli 12, 200619 yr Hej! Jag söker efter ett kulgevär att övningsskjuta att öva mycket med. För att försöka förklara mina behov så får jag väl börja med att beskriva min jaktsituation. Jag ska dels jaga älg i jaktlag, både som hundförare och passkytt, dels jaga ensam med ställande hund och slutligen en hel del smygjakt. Dessutom så mycket trädskällarjakt efter tjäder som jag bara orkar ( detta skytte brukar ske med hagelbocken medans det är lövat och sedan över till studsaren ) och som avrundning på en lång höst blir det lite skidåkning i svinkallt väder, även kallat toppfågeljakt av vissa. Jag kallar det motion. Så jag hoppas på många skottlägen med studsaren; 1) på fri hand / jägarmässigt stöd på relativt korta håll åt hunden, både fågel och älg 2) med stöd på långa håll från pass 3) med jägarmässigt stöd på långa håll mot tjäder Nu är det så att jag gillar att skjuta väldigt, väldigt mycket. Som balsam för själen! Jag vill ha en välskjutande övningsbössa med billig ammunition. Den får gärna motsvara jaktvapnen någotsånär vad gäller vikt/balans och så. Jag kommer att jaga med en Tikka T3 / Husqvarna 1640? i år, 30-06 förmodligen. Vad rekommenderar ni för slags bössor att öva med? Vad har ni själva? Tacksam för alla svar och ideér, och diskutera gärna övningsskytte i allmänhet! Ha det bra. // Aasa
Publicerat Juli 12, 200619 yr Kan du inte övningsskjuta med den bössa du jagar med då, en T3 måste vara trevlig till både och skulle du nu vilja ha 2 bössor så köp 2 T3:or en 308win och en i 9.3x62 för älgjakten, jag kommer själv leta reda på en Sako i 308win att övningsskjuta med då jag kommer jaga mest med en sån i 375H&H http://www.blocket.se/vi/8292823.htm?ca=10_s http://www.blocket.se/vi/8197212.htm?ca=10_s Kolla in dessa annonser, sen har du vad du behöver ett tag framöver.
Publicerat Juli 12, 200619 yr Författare Ja det optimala är väl att skjuta med jaktvapnet. Men jag vill som sagt skjuta väldigt mycket, då vill jag dels ha en lite tåligare pipa och billigare skott. Jag är ung och fattig och har inte råd att övningskjuta med jaktmatch till en älgkaliber. .22 skulle nog vara mer i min smak.
Publicerat Juli 12, 200619 yr Hej aasa köp dig en 22lr CZ453 varmint den är kanon o träna o jaga med.
Publicerat Juli 12, 200619 yr Ja det optimala är väl att skjuta med jaktvapnet. Men jag vill som sagt skjuta väldigt mycket, då vill jag dels ha en lite tåligare pipa och billigare skott. Jag är ung och fattig och har inte råd att övningskjuta med jaktmatch till en älgkaliber. .22 skulle nog vara mer i min smak. Då skulle jag satsa på ett luftgevär, inget skämt billigare kan det nästan inte bli, funderar själv på ett för att kunna skjuta mera och man blir inte lika beroende av skjutbanor, komplettera med en luftpistol så får du finare avfyrning.
Publicerat Juli 14, 200619 yr Författare Vapensmeden höll med flex så jag tar och plockar hem en sån och testar loss lite. Nu gäller det bara att hitta en duglig kikare som är i min prisklass.. Traumatiskt värre. Tack för era svar, // Aasa