Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griseftersök 20121207

Featured Replies

Publicerat

Blev uppringd 21.35 av en kille i grannlaget. De var ute och jagade gris på åkrarna. De hade skjutit en på en åker och skjutit på en annan på en åker intill. De hade hittat lite blod men det hade avtagit. Tror de följt spåret 250m. De hade även hittat en kulting som låg död under en ek. Frusit?

Vi tog Lina och gick upp där de avbrutit. Följde väl spåret 100m och sen vrålade Lina till såg att det stått under en gran så jag släppte. Blev kontakt 200m bort men gick undan. Tanten har ju blivit lite glapp med åren och skallade nog lite i löpan. Gick över en väg och bort mot våra marker. Jag gick ut till bilen och de andra killarna. Såg nu att det var inne på våra marker men gick bara undan. Så blev det ett kort ståndskall men gick iväg igen. Vi körde efter till andra änden av vårt. När vi kom dit så var det ner mot sjön och jag trodde det skulle fortsätta västerut men så vänder det norrut längsmed gränsen så jag springer ned och genskjuter. Hinner precis ned till passet när jag ser en skugga vrider över ljusstrålen och får syn på en liten brungris. Vet i fan hur det gick till men jag fick iväg ett skott och lyckades få in en träff i skallen. Strax efter kom tanten i löpan. Tog väl knappt en halvtimme men vi var ca 2,5km från skottplatsen. Kulan hade tagit i baklåret utan att skada varken ben eller senor.

Får väl erkänna att det var mest tur att vi kunde få död på den. Lina är helt klart för snäll mot smågrisar, en sån här skulle hon nypit fast direkt. Får väl använda Funny till dem i fortsättningen, fast det är ju inte så lätt när man inte vet hur stor grisen är. För det hade inte skytten riktigt koll på.

Publicerat

Kul att det gick bra, alltid skönt att höra när eftersöken lyckas. Grattis! :)

Publicerat

Gratis til lykkad eftersøg, den døde kutting som var frossen har den skud skader eller trafikskade? kalle. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Gratis til lykkad eftersøg, den døde kutting som var frossen har den skud skader eller trafikskade? kalle. :thumbsup:

Såg den aldrig själv men de hade inte hittat några skador på den. Frusit ihjäl?

Publicerat

Såg den aldrig själv men de hade inte hittat några skador på den. Frusit ihjäl?

jaså blir der minskning i stammen,har 3 sugge med 15 kg kutinger på mine åtler, så må bønder være glade kalle.
Publicerat

Man ska ha tur ibland.. När man läser dina inlägg så känns det som att du har mest otur så detta kanske var ett trendbrott? :biggrin:

En annan fundering.. Hade det varit vettigt att släppa på en hund till på denna gris om du inte fått stopp på den? De brukar ju tagga till och bli mer elaka om de är två eller fler..?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Man ska ha tur ibland.. När man läser dina inlägg så känns det som att du har mest otur så detta kanske var ett trendbrott? :biggrin:

En annan fundering.. Hade det varit vettigt att släppa på en hund till på denna gris om du inte fått stopp på den? De brukar ju tagga till och bli mer elaka om de är två eller fler..?

Mvh!

Visste inte hur stor grisen var när jag gick på. Lina funkar klart bäst på större grisar, hade jag använt Funny till denna så hade det nog blivit tvärstopp direkt.

Släpper inte gärna mer än en hund åt gången. Tycker det skapar mer problem än det löser.

Publicerat

Att inte släppa fler är en inställning som åtminstone jag applåderar i normala fall.. Men ser du på samma sätt när det gäller skadat vilt? Då är det väl snarare en vinst i att det blir tvärstopp?

Edit: Detta då med självklar reservation för att du känner dina hundar bäst!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Att inte släppa fler är en inställning som åtminstone jag applåderar i normala fall.. Men ser du på samma sätt när det gäller skadat vilt? Då är det väl snarare en vinst i att det blir tvärstopp?

Edit: Detta då med självklar reservation för att du känner dina hundar bäst!

Mvh!

Tror vi har haft denna diskusionen tidigare. Men visst kan jag släppa på den andra hunden också men problemet kan ju bli att hundarna tror de ska jaga ihop med andra hundar under vanlig jakt också.

Tog ju för övrigt bara en halvtimme igår så jag han egentligen aldrig fundera på att släppa Funny med, men hade det inte lyckats så hade det väl varit nästa steg.

Publicerat

Ahh ok då är jag helt med, spanx!

Publicerat

Bra jobbat och skjutit :) gött att lina är igång igen :)

Publicerat

Så jäkla kallt har vi inte haft att de skulle frysa ihjäl. Om det nu inte var brödrost modell? Vi har ju inte någon snö å tala om heller. Skulle gissa på att det fått sig en lusing eller sjuk eller ngt.

Publicerat
  • Författare

Så jäkla kallt har vi inte haft att de skulle frysa ihjäl. Om det nu inte var brödrost modell? Vi har ju inte någon snö å tala om heller. Skulle gissa på att det fått sig en lusing eller sjuk eller ngt.

Tror den var rätt liten. Undrar om här inte gått lite små utan sugga också.

Publicerat

:thumbsup: gott jobbat!

Den jag sköt häromdagen va rätt utmärglad, ryggen va spetsig som ett knivblad.

Den va utan sugga såväl som den de hittade troligen.

Är de inte i hull och det blir kallt som fan så stryker de nog med rätt snart.