Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Raka klassiska stockar till mina Sako AV?!

Featured Replies

Publicerat

Postar inte så ofta på detta forum, men läser en hel del. Jag vet att det finns hög Sakokompetens i detta forum, så här är mitt "problem":

Är i (skriande ;)) behov av två likadana raka klassiska laminat-eller trästockar till mina Sako AV, en i 30-06, den andra i 375 H&H.

Har länge sökt, men det enda alternativ jag hittar är grovfrästa varianter från Boberg/Ekeberg, och de är inget alternativ då jag vill ha färdiga stockar (undantaget bäddning).

Anledningen till önskan om färdiga stockar är dels att jag vill ha dem i god tid innan oktoberjakten, dels att jag inte har den minsta ork, tid eller lust att själv göra jobbet. Kommer heller inte att bli nöjd med resultatet.

Ett alternativ som jag gärna valt är stockar från http://www.accurateinnovations.com/. Tyvärr verkar de inte ha några modeller för Sako än, annars hade jag köpt två direkt. Har provat att maila dem ett flertal ggr under lång tid, men aldrig fått svar.

Varken Boyd`s eller Richard`s Microfit har vad jag önskar. Inte har jag heller lyckats få tag på Sako Classic originalstockar via Gunsamerica, Gunbroker etc. Hade gärna köpt den Jimbo fick tag på.

Börjar kännas som ett om inte omöjligt, så ett väldigt svårt projekt. Om jag skippar min "deadline", och helt enkelt beställer två stockar från någon duktig kolvmakare skulle jag lösa problemet, men då talar vi om andra priser...

Kom gärna med förslag/alternativ.

Publicerat
  • Författare

Har dåliga efarenheter efter kontakt med denne person, så dit kommer jag aldrig att vända mig. Antar att han inte skulle hinna få i ordning två stockar i god tid före oktober heller, men det spelar som sagt ingen roll. Reloading Center tar visst hem stockar från Accurate Innovations också, men blir det alternativet aktuellt köper jag direkt från tillverkaren.

Tack i alla fall!

Publicerat

McMillan hade jag valt men de är ju inte i laminat eller trä...

Publicerat
  • Författare
McMillan hade jag valt men de är ju inte i laminat eller trä...

Precis...

Ett alternativ jag funderat på i omgångar är att låta en kolvmakare göra om originalstockarna till rak klassisk. Vapnen ska trots allt användas och jag tror att det kan bli snyggt nog. Det som avhåller mig från detta är att man kanske sänker värdet rejält på bössorna? Å andra sidan är det ju inga exklusiva modeller jag har :).

Anar att man får sitta på pass och svära över den förhatliga Montecarlon... ;D

Publicerat
B)
Publicerat
  • Författare
..........

Varken Boyd`s eller Richard`s Microfit har vad jag önskar.

..........

Testa med www.rifle-stocks.com de har allt möjligt!

Lycka till!!

Jim

Richard`s Microfit = http://www.rifle-stocks.com/..... ;)

Om jag kunde köpa en färdig stock av dem vore det en annan femma.

Nu tycker kanske någon att det bara är att byta bort de båda bössorna mot två med rätt sorts kolv på från början. Men nu är det ju så att dels trivs jag med just Sakos vapen, dels har dom gett mig fina minnen.

Nä, jag får nog dras med mina MC-eländen ett tag till :). På nåt sätt kommer det att lösa sig så småningom.

Tack för förslagen hittills!

Publicerat
B)
Publicerat

sako/ Har du provat med dessa gossar? : http://www.gunstocks.com/ de tillverkar till Sako så mycket vet jag, men om de skickar kolvar till Sverige vet jag icke.

vh

T

Publicerat
  • Författare

Jimbo:

Det vore väldigt snällt av dig! Självklart gör jag detsamma!

toos:

Jag har kollat upp men inte pratat med dem. Visst skickar dom internationellt. Problemet blir (som vanligt :)) finanserna. Blir dyrt om jag vill ha färdiga stockar, jag gynnar hellre en inhemsk kolvmakare om det skulle bli aktuellt.

Tack ändå!