Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur nära gränsen får ett jakttorn stå?

Featured Replies

Publicerat

Som frågan lyder, vad är gränsen mot grannmarken för ett torn? Är det lika vid anläggande av viltåkrar, utsättande av saltstenar eller skiljer det däremellan?

Anledningen att jag frågar är att jag har en mindre mark där jag jagar själv på ca 45 hektar och den är väldigt långsmal, jag kan således endast ha torn på nedre delen av marken där den är som bredast, ca 250 meter men där bästa älgväxeln ligger står tornet ca 70 meter från linjan, frågan är nu om det kan anses vara för nära. Är det isåfall bara en rekomendation eller finns det lagstiftat om gränsen?

Jag har bra kommunikation med grannlaget och det verkar ej vara något hinder men det kan ju vara intressant att veta.

Publicerat

finns inget hinder att sätta upp torn så länge det är på din mark och markägaren get sitt tillstånd, vad gäller viltåkrar oich saltstenar så e det en annan sak då du inte får locka vilt från annans mark, varför inte gå ihop med grannlaget och jaga ihop med dom om marken är så dåligt lagd då minskar risken för att det blir något gnäll

Publicerat
finns inget hinder att sätta upp torn så länge det är på din mark och markägaren get sitt tillstånd, vad gäller viltåkrar oich saltstenar så e det en annan sak då du inte får locka vilt från annans mark, varför inte gå ihop med grannlaget och jaga ihop med dom om marken är så dåligt lagd då minskar risken för att det blir något gnäll

...och annars brukar det väl vara runt 200 m från grannen som rekommenderas om jag inte minns fel för viltåker och saltsten. :D

Publicerat
  • Författare
varför inte gå ihop med grannlaget och jaga ihop med dom om marken är så dåligt lagd då minskar risken för att det blir något gnäll

För det första finns det inget gnäll. :)

Sedan är historien är som följer. Marken togs ur från det stora jaktlaget för att en person skulle jaga på den själv. Den personen visade inget som helst intresse för jakten och jag vart erbjuden att jaga på marken då det är en nära släkting som äger den. Jag har jagat på marken i 4 år nu och i våras fick jag åter tillstånd att ta med den i det stora laget men då visade det sig att inbördes skitsnack från en medlem(som tror sig veta allt om alla) ledde till att jaktlaget vart osäkra på om dom skulle få behålla marken om jag tog med den. Så nu tänker jag jaga själv på marken fortsättningsvis, jag har bjudit till och erbjudit marken men icke.

Det fanns flera som tyckte det var synd att jag ej kom med då marken skär genom en stor del av grannlagets, men som sagt, kan dom inte lösa konflikter och skitsnack i laget jagar jag hellre själv. Jag jagar även i ett annat jaktlag på 500 hektar med mycket bra jaktkompisar så jag klarar mig ändå.

Marken håller bra med rådjur och älg samt att den är väldigt fint belägen ur smyg och vakjaktssynpunkt vilket passar mig ypperligt. Vi har haft en kalv på 70 dgr men jag har ej lagt ned någon stor energi på att skjuta den kalven men iår ska den fällas, var så säker!

Jag har haft en väldigt restrektiv avskjutning, jämförelsevis med vad som tas ut på små marker runt ikring, endast någon bock och 1-2 killingar har skjutits per säsong och jag tänker så fortsätta.