Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gröpa ur kolv - i vilken ordning?

Featured Replies

Publicerat

Idag skall jag hämta en Boydskolv som jag skall ha till min HDF titan II. Kolven fick därför vara blank och skall fräsas/gröpas ur. Men så slog det mig. I vilken ordning är det smartast att göra detta? Skall man börja med underbeslaget eller skall man börja mer allt det andra?

Publicerat

Svår fråga, jag har bara misslyckats med stockarbeten i trä,

men av Chad Dixons arbete att döma, i både trä och komposit så börjar han med att pröva ut var avtryckaren skall vara, det bestämmer därefter hur lådan skall vara postionerad, var hålen i stocken skall vara osv,

Det lär vara svårt att visualisera men, jag tror att det är bästa vägen framåt givetvis inom ramarna för det att bakändan på lådan inte kan hänga ut utan måste linjera på något sätt/bra eller mindre med halsen på kolven.

Hur ser din boydskolv ut?

/Christian

Publicerat
  • Författare

Det vart en sådan här:

403-048-2.jpg?1350906158

Har klurat en del och är inne på att börja med underbeslaget så det kommer rätt i förhållande till pistolgreppet för att sedan arbeta mig uppåt. Samt borra för bultarna så man kan utgå från dem i det vidare arbetet.

Publicerat

Jag har just färdigställt en exakt likadan till min sako vixen 222 rem. Jag satte fast min i min hemmagjorda kopierfräs och fräste ur den grovt sedan färdigställde jag infällningen av underbeslaget. Därefter borrade jag hålen för kolvbultarna och monterade m6 skruvar med skruvskallen bortkapad i mekanismen. Sedan började ett jäkla arbete med att slipa in alltihopa. Jag använde originalkolven och mätte mot den plus att jag ritade kontinuerligt med en blyertspenna hur brett jag behövde fila genom att stoppa ner skruvarna i hålen och rita efter metallen. När jag väl fått ner hela mekanismen och passat ihop allt så petade jag in slutstycket och kom fram till att jag glömt en liten detalj. :whistling: Men ta ur för slutstyckshandtaget löste sig med ett bågfilsblad och en vass kniv samt lite mera dremeljobb. :blush: Dremel är nästan ett måste när det gäller att få någon materialavverkning att snacka om i en laminatkolv. Köp ett par fräsar och en roterande fil så är Du hemma.

Publicerat

När jag gjorde mig en egen kolv hade jag samma funderingar. Det slutade med att jag gjorde som du hade tänkt, började med underbeslaget för att få avtryckaren på rätt avstånd.

Sen borrade jag för bultarna och det bestämmde var lådan hamnade.

Lycka till nu.

Publicerat

Det blir inte mycket plats över för slutstycket så var försiktig. Det sista jag gjorde var att putsa till kolven så att det såg snyggt ut och fungerade.

Publicerat

Som sagt, underbeslag först! Försök även innan du börjar karva mäta så att låset kommer kunna sitta hyffsat snyggt när allt är klart, om det nu är intressant. Finns inget värre än att börja karva och sedan inse att det ändå inte blir bra i slutändan...

Publicerat
  • Författare

Tack för respons. Jag får ha originalkolven som referensobjekt så att jag inte sätter systemet tokfel.....

Nils I, var det den blinda bobergkolven du köpte av mig du använder som exempel?

Publicerat

Nej den har jag sparat till senare. Jag har precis gjort klart en tumhålskolv till min 222 rem och blev jäkligt nöjd med resultatet. Ergonomin i tumhålskolven och den bredare förstocken gör underverk för skyttet.