Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako 85 black bear?

Featured Replies

Publicerat

Har sedan sommaren funderat på en ny bössa (som alla andra) som ska vara min "enda" bössa och passa till de flesta jaktformer. Jagar mest rå samt kombinationsjakter där räv, rå, gris samt diverse hjortar, och under den tiden på året, älg, kan dyka upp i pass. Kommer nog bli en del pyrsch och i framtiden även åteljakt på gris samt en och annan drevjakt och rävlock. Hund har jag inte nu men det blir nog jakthund inom några år så även hundjakt bör bössan fungera hjälpligt till. Som ni märker är det en hel del som ska täckas upp.

Har kommit fram till att det ska vara en .308W vilkens lämplighet eller avsaknad av lämplighet kan diskuteras i någon annan tråd :)

Har främst tittat på blaser R8 och R93 (professional) samt Sako 85 black bear och finnlight. R8 går att få billigare från Tyskland och R93 kan man få för ca 19000 i Sverige. Sako 85 blir en 3-6000 billigare beroende på vilken blaser som jämförs mot. Har känt på alla bössorna flera gånger. R93 har inget magasin vilket jag tycker är ett minus pga plundringen och R8 tycker jag är lite tung. Ingen av blasrarna har i professional någon skön greppyta på kolven förutom i greppet och framstocken vilket Sako har på black bear och finnlight, tråkigt att blaser endast har skön gummering på sina camo/signal-kolvar (som går bort estetiskt).

I vilket fall har jag nu ramlat ner i att det troligen blir en sako. Riktig repetering i en kort låda för 308 tycker jag är riktigt riktigt gött. De saknar spänntangent men har vad jag förstått bra standardsäkringar och bra materialval. Priset är bättre och bössorna är i min mening snyggare.

Nu till mina frågor!

Ska man välja black bear eller finnlight? Kommer jag använda öppna riktmedel om jag har en bra allroundkikare monterad, typ swarre z6i 1,7-10? Påverkar pipringen precisionen på något sätt och kan de feta öppna riktmedlen på björnen på något sätt komma ivägen för en lågt monterad 42/50mm kikare i montering eller när man tittar genom kikaren? Vad tycker ni respektive bössa har för fördelar?

Ekberg kör med finnlighten i jaktlust och i denna tråd på grannforat finns finfina bilder på en svartbjörn http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=50897&start=300 Båda bössorna är helt klart fina med kikare monterade.

Publicerat

Lämpligheten behöver vi inte ens prata om i en annan tråd.. Den är ju perfekt.

Skulle lätt kunna ta en black bear, den är riktigt grym och dom öppna är bra.

Personligen vill ja ha dom öppna ifall det händer nått me kikarn.

Har haft en 85 finnlight, det var ett mycket trevligt vapen. Ångrar nästan att jag sålde.

Har en r93 i 9,3x62 nu, och har väll inte så mycket att klaga på där heller

Publicerat

Sakon är trevlig oavsätt modell. Kanske har missat det men ta en titt på sauers bössor oxå. Grymt trevlig dendär 202:an!

Röstar dock för black bear:en alla dar i veckan om du nu promt ska ha en sako ;)

Publicerat

Livsfarlig fråga på detta forumet. Mest troliga svaret: "köp blaser. Oavsett. Alltid."

För att försöka svara på dina frågor:

- gällande öppna. Beror på hur du är som skytt. Jag kör hakmontage och har monterat öppna men tar nästan aldrig av kikaren då jag är bättre skytt med tub på. Det kanske inte gäller dig? Är du hundförare ska du definitivt ha möjlighet att kunna köra öppna.

Bb vs fl: balansen skiljer vad jag förstått så det kan du bara svara på vad du själv föredrar.

Ring i vägen: beror på höjden på montagen men mest troligen inte.

Lycka till!

Publicerat

Sköt 30-40 skott med en Black Bear nu i höstas på Wirå Bruk.

Mumma, säger jag bara. :-)

/Må

Publicerat
  • Författare

Jo nog är jag mycket bättre med optik än korn. Balansen är svår, tyckte nog finnlighten kändes något bättre, men det var utan kikare på någon av bössorna när jag kände på dem så det är förstås svårt att säga. Troligen blir båda bra.

BigJim: sköt du med kikare monterad? i så fall störde ringen och vad var det för montage/optik? Funderar på en kikare som man nuförtiden nog skulle klassa som liten, 42 mm, i ett lågt montage

Turbo Hunter: har känt på sauer och gillade 202 men jag vill ha en rak kolv denna gång, ingen montecarlo. sako ger mig mycket mer vill ha faktor :)

Kanske ska man satsa på en black bear ändå - blir dessutom en 800:- billigare där jag tänkt köpa den...

Publicerat

Satsa på en Black Bear...

Det är onekligen riktigt mysig. Ger intrycket av att den är gjord för att hålla, och den har alla detaljer i stål, precis som det ska vara...

Siktbladet kan vara i vägen för ett kikarobjektiv. Det reagerade jag på också när jag har kollat på olika Black bear.

Köp alltså inte siktet först, åtminstone ingen stor glugg. Utan testa lite först med de fästen du tänker använda.

En relativt kort och kompakt kikare bör inte vara något problem.

Publicerat
  • Författare

Är swarre z6i 1,7-10x42mm att betrakta som en relativt kompakt kikare? misstänker att den inte är det...

Publicerat

Jo, Swarre 1,7-10:an är ett förhållandevis kompakt sikte. Ett utmärkt val som allroundsikte om man skulle ha enbart en studsare! Skulle vara mitt val också! :)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Jag har hört att det är problem med kikare på sako 85:an pga att klackarna inte sitter jämt... Någon som vet något om detta? Ledsen för trådkapningen :P

Publicerat

Kolla på att importera från Åland om du köper Sako det tjänar du ganska många tusingar på finns en tråd om detta på robsoft

Publicerat
  • Författare

Jo Åland är helt klart ett alternativ.

Kände på båda bössorna igår igen men blev inte så mkt klokare för det. Black bear är ju något tyngre men inte tung och har något sämre balans utan kikare. Riktmedlen på den är dock helt outstanding och de lär inte komma ivägen för kikaren (vi höll en svarre ovanför lådan). Tror balansen på black bear blir bättre med 500g kikare mitt på den men det vet kg ju inte...ska man ändå ha en kort bössa så ska man nog ändå ha öppna på... Klämde lite på r8 också, och man vill verkligen ha den bössans säkring helt enkelt men den är tyngre och har inte samma sköna gummering som sakona. Killen i affären sa att de vågade körde med sk afrikansk säkring på repeters för att ändå kunna gå med patron i loppet med bössan på ryggen o därmed spara en full repeterrörelse. Känns sådär att föra fram en patron med avtryckaren intryckt, finns det verkligen någon som gör så?

Publicerat

Jo Åland är helt klart ett alternativ.

Kände på båda bössorna igår igen men b-lev inte så mkt klokare för det. Black bear är ju något tyngre men inte tung och har något sämre balans utan kikare. Riktmedlen på den är dock helt outstanding och de lär inte komma ivägen för kikaren (vi höll en svarre ovanför lådan). Tror balansen på black bear blir bättre med 500g kikare mitt på den men det vet kg ju inte...ska man ändå ha en kort bössa så ska man nog ändå ha öppna på... Klämde lite på r8 också, och man vill verkligen ha den bössans säkring helt enkelt men den är tyngre och har inte samma sköna gummering som sakona. Killen i affären sa att de vågade körde med sk afrikansk säkring på repeters för att ändå kunna gå med patron i loppet med bössan på ryggen o därmed spara en full repeterrörelse. Känns sådär att föra fram en patron med avtryckaren intryckt, finns det verkligen någon som gör så?

Jag har inget skott i loppet så länge hunden inte börjat skälla.. Dock så har jag ju skott i magasinet..Det går faktit pilla i en pärla tyst och smidigt på de flesta bössor..

Publicerat

En aspekt att tänka på, eftersom du ska ha bössan till allt, är att pipan på Finnlighten blir väldigt snabbt extremt varm, flutad eller ej. Är en nackdel på älgbanan om du nu skjuter mycket älgbana. Nu har ju 308 Win långt pipliv ändå och det beror på hur du känner för att varmskjuta ditt vapen, men det tar inte många skott innan den är superhet. Bara en tanke.

Publicerat

Känns sådär att föra fram en patron med avtryckaren intryckt, finns det verkligen någon som gör så?

Ja, självklart. Vad är så vågat?

Ett gammalt hundförarknep. Jag kör med det jämt och ständigt.

Publicerat

Slagstiftet ligger å trycker på tändhatten

Publicerat
  • Författare

Vet inte om det är vågat egentligen, känns bara lite sådär att hålla avtryckaren inne samtidigt som en patron förs in i loppet...antagligen så är det ju inga problem att mantla lite tyst när det väl är aktuellt och från det tillfället ha bössan i handen och därmed övervakning/kontroll över säkringen.

Beatless: klarar sig björnen pga den tjockare pipan från det fenomenet menar du?

Det lutar nu allt mer åt en black bear med en svarre i snabbfäste, tror det är en svårslagen allroundbössa.

Publicerat

Slagstiftet ligger å trycker på tändhatten

Ja, slagstiftet ligger an mot hatten, vilket måste betecknas som det säkraste stället, för då kan den inte få rörelseenergi att slå till den då fjädern är slak.

Publicerat

Klarar sig helt tror jag inte. Tolv skott i snabb följd ger ju klart en varm pipa, men jag skulle gissa att Finnlighten är lika varm efter typ sex skott som Blackbearen efter tolv och superhet efter tolv skott. Nu har jag inte skutit blackbearen utan jämför med ett vapen med varmint-pipa. Det är min uppskattning efter att ha provskjutit Finnlighten på älgbana, för vad det är värt.

Annars är det en trevlig bössa, helt klart.