Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargvalputsättning

Featured Replies

Publicerat

I vår är tanken att det skall planteras ut vargvalpar i det vilda. Antingen skall de tas från Junsele reviret (den genetiskt "viktiga" invandrade tiken) eller från djurpark om jag förstått det rätt.

Jag har lite frågor kring detta även om jag själv inte jagar i något revir än.

1. Måste Naturvårdsverket få ok från markägare och/eller jakträttsinehavare för att få sätta ut vargvalpar? Finns det några andra som måste godkänna utsättning innan det sker?

2. Om utsättning sker så lär ju det reviret fredas från eventuell jakt något/några år och dessutom lär revir bildade av dessa valpar också fredas för att de skall få genetiskt genomslag. Det lär ju knappast upplevas som positivt att få reviret man jagar i skyddat och dessutom eventuella kommande närliggande revir. Vad kan Naturvårdsverket locka med? Finns det något positivt för den enskilde jakträttsinehavaren att gå med på utsättning t.ex. får man någon kompensation från naturvårdsverket? Jag kan förstå det positiva på en nationell nivå om dessa valpar hjälper till att förbättra inavelsproblematiken men för de jagande i närheten av en utsättning ser jag inget positivt...

3. Vilka revir kan bli aktuella att ta emot valpar?

4. Kommer SvJF hjälpa till med förankring av valputsättning om det blir vargjakt i vinter? Finns det i så fall någon gräns för hur stor vargjakt det krävs för att SvJF skall hjälpa till att förankra valputsättning. Jag förutsätter att det inte blir någon förankring om vargjakt uteblir.

5. Om det blir Nej till utsättning från de som tillfrågas och naturvårdsverket ändå genomför planerna om utsättning vad händer då? Just nu har de ju vargrevir bland renar mot samernas vilja så det är ju inte orimligt att de även skulle skita i lokala markägare och jägare ute i busken... Kommer SvJF då stå förberedda på något sätt och i så fall hur? Dvs finns någon utarbetad handlingsplan utefter olika scenarier?

Det var några frågor så här på kvällskvisten :)

Publicerat

1. Markägaren OCH jakträttshavaren måste godkänna. Det är 2-0 som gäller, båda har alltså "vetorätt".

2. Vi har en ganska lång lista på kompensationsåtgärder. En av dem kan vara bortskjutning av angränsande revir, en annan bortskjutning av aktuellt revir när valparna vandrat ut. Det går inte att sätta sändare på en valp och det blir inte lätt att se vilken som är flyttvargen i en kull, så jag är inte säker på att man kan "särbehandla" flyttvargen när den vandrat ut. Vi har också krävt att den vargen måste behandlas som alla andra när det handlar om t ex skyddsjakt.

3. Respektive län (Viltförvaltningsdelegation) har "utsett" två lämpliga revir.

4. Vi tar bara ställning till en total paketlösning. Den ska innehålla antal vargar (GYBS), vargjakt, kompensationsåtgärder, inventering samt regelverk för fortsatt hantering av aktuell flyttvarg mm. Vi hanterar inte enskilda frågor på detta område längre, den vägen har vi provat och bränt fingrarna...

5. I motsats till "Junselefallet" så har man ingen laglig rätt att köra över markägare och jägare med en valpflytt. Vi har dock strategier i händelse av en lagändring, om det är det du menar...

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret :-)

På vilket sätt menar du att det finns laglig rätt att köra över folk i Junsele? Finns det inte beslut att det inte skall finnas fast vargstam inom renskötselområdets året runt marker? Skall man frångå det kan jag ju tycka att man måste komma överens med inblandade eller ta ett nytt beslut.

Publicerat

Jag skulle kunna skriva en hel bok om vad som är sagt, beslutat och eventuellt fortfarande gäller för varg i renskötselområdet. Det är dock helt klart att det inte är så enkelt som att föryngring inte får ske, det står tillochmed att "enstaka" föryngringar ska accepteras på några ställen...

Publicerat
  • Författare

Se där lärde man sig något idag också :)

Varför göra ett enkelt regelverk när man kan krångla till det... men tack för svaret

• 2 weeks later...
Publicerat

Vad är straffet för att sätta ut Vargvalpar utan lov hos dessa med vetorätt, att plocka bort varg har ju hög straffsats så då borde ju även det gälla vid utsättning!

Borde inte dessa vargar bli fritt villebråd om /när det redan är gjort??

Hypotetiskt alltså, för det skulle ju inte hända :cool:

• 2 weeks later...
Publicerat

Straffet för denna typ av förseeelse är böter. De blir inte fritt villebråd med automatik.

Publicerat

Straffet för denna typ av förseeelse är böter. De blir inte fritt villebråd med automatik.

Böter?

Trodde det var avväpning och fängelse som gällde!!

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.