Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hittar inte farten =/

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

hittade ett parket med skott till min 6,5:a som min farfar har laddat för ett tag sedan.

Men vet inte vad det kan vara för utgångshastighet på dom, någon som laddat likt och vet på ett ungefär?

Följande står fint uppskrivit på kartongen där det ligger 20 skinande plugg:

6,5x55 Lapua Mega 10,1G

N204. 44grs

Vad ger detta för ungefärliga hastigheter?

Vågar man provskjuta utan att vara rädd att slutstycket på min Krico kommer flygandes i pannan?

För i sådana fall har jag ju skott till bockjakten, där det även finns chans på gris.

Tror ni denna kulan och laddningen blir för bra för en råbock? (tänker främst på köttförstöring)

MVH/Jocke

Edit: Såg nu att det finns 5 av 20 tändhattar som är silvriga och resten är kopparfärgade (typ guld aktiga) spelar detta någon praktisk roll

• 2 months later...
Publicerat

Om du tittar på Normas ladddata för 6,5x55 ser man att för normas kulor i samma vikt (156grains = 10,1 gram) så är deras rekomenderade laddvikter följande med Normas 204 krut som din farfar verkar ha använt sig av:

vulkan 156gr  : max 41,7 grains laddvikt

oryx 156gr     : max 41,5 grains laddvikt

alaska 156gr  : max 41,5 grains laddvikt

Med tanke på detta kan man misstänka att din farfar´s laddningar (44grains laddvikt) är rätt väl tilltagna. Så om din Krico inte är den bössa han tagit fram laddningarna för skulle jag vara försiktig. Det kan dock skilja mycket i vad som är en OK laddning om kulorna är av olika typ även om vikten är den samma, så det är inte garanterat att din farfar´s laddningar är "heta", men troligt.

Om du inte har en gammal häck till bössa är det nog möjligt att den pallar trycket. Så om man är modig och nyfiken, så kan man ju dra ett skott i bössan då man drar avtyckaren med ett snöre från en skyddad plats (detta förutsätter att man är mer nyfiken än rädd om bössan). Sedan undersöker du NOGA hylsa efter tecken på högt tryck. Men eftersom du frågar som du gör vet jag inte om du är helt på det klara med vad det är för tecken du skall titta efter, så det kanske är bäst att låta bli.

Att tändhattarna är av olika typ kan mycket väl betyda att det blir skillnader tändningsförloppet och därmed i gastrycket, men det troligaste är att den inte spelar någon allt för avgörande roll, det beror på vad man har för krav på precision och jämnhet mellan skotten.

Man kan säga att du inte vet om det är någon skillnad på skotten förens du provskjuter och eftersom du bara har 5+15 skott och skall skjuta in, jämföra och sedan ha några skott kvar till jakten, så skulle jag använda den till övning och köpa nytt till jakten.

Publicerat

Du kan nog lungt fortsätta att ladda med 44grains 204krut...det var Normas max laddning i deras tabeller i mitten av 90-talet och gav farter på cirkus 770-785...

Vulkan max 42,4

Alaska  max 44

Publicerat

Jag tror att de patroner Du har som har mässing färgad tändhatt är köpta någonstans och de andra är handladdade. Under de 20 år jag har laddat är det bara hageltändhattar som inte varit förnicklade av dom jag använt.

Publicerat

Remington 9 1/2 är mässingsfärgade (om jag inte minns fel) ::)

Såg i ett amerikanskt forum att oroliga skyttar surrade fast bössan (med suspekt ammo) på ett traktordäck och avlossade skott medelst ett snöre till avtryckaren.

Raggarö

Publicerat

Jag har faktiskt använt precis den laddningen till Lapua Mega kulan. Men det var också under mitten av 90-talet när det var lite hetare laddata i Normas tabeller.

I min Tikka med 57 cm pipa blev farten ca 770-775 m/s.

I min bössa var det inga problem och Mega kulan gav som vanligt täta träffbilder. Men det var som sagt i MIN bössa.

mvh Danne