Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta sluga

Featured Replies

Publicerat

Några i klassen diskuterar om man MÅSTE ha räflad pipa till slug. Jag säger nej bara du ha enkel pipit vapen, en annan säger du måste ha räflad pipa eller choke. Vad säger ni skicka länkar så det går att "bevisa"

Publicerat

Man måste inte ha räfflad pipa men det ger stabilare kulbana och bättre träffbild.

Går att skjuta i kombivapen/dubbelpipig eller fler pipor men det är inte lagligt att jaga med dylikt.

Men man bör nog prova om aktuell slug passar i pipan, enklet genom att plocka ut sluggen ur patronen och trycka genom loppet med en läskstång.

Det är ok om det går lite trögt men tar det stopp eller går rejält trögt och man får slå ut sluggen är det för trångt.

Brenneke som är ett annat alternativ tätar med filtpackning som är fastskruvad bak i klumpen är nog mindre risk med.

Slugg är en skålformad blyklump med tunnare bakparti och blyet tätar av trycket bakom.

Skjuter ett fabrikat slugg illa i ett vapen så finns det många olika fabrikat att prova. Skiljer sig ordentligt mellan olika vapen och ammo.

Endast enpipiga vapen är det tillåtet att jaga med. den lagen kom väl till med anledning av att vanligtvis är inte hagelpipor samskjutande.

Orkar inte leta länkar ang lagtext..

Mina fem öre.. :happy:

Publicerat

Du måste inte ha räfflad pipa men det går bra att ha räfflad.

Är inte så bra på att länka men kolla lagar på jägarförbundets hemsida välj vapen och sedan PDF filen om klassindelning kulvapen så står där vad man får använda hagelbössan till.

Läste nyss och upptäkte att man ej får använda hagel i aug och sep på rådjur.

Vet en del som pyrschar med kombi!?

Ja ja det kanske inte är så noga.

Publicerat

Du måste inte ha räfflad pipa men det går bra att ha räfflad.

Är inte så bra på att länka men kolla lagar på jägarförbundets hemsida välj vapen och sedan PDF filen om klassindelning kulvapen så står där vad man får använda hagelbössan till.

Läste nyss och upptäkte att man ej får använda hagel i aug och sep på rådjur.

Vet en del som pyrschar med kombi!?

Ja ja det kanske inte är så noga.

Kombi.. då har man ju en kula i kulpipan ;)

Publicerat

Och en hagel i hagelpipan ifall det skulle komma räv. :yes:

Publicerat

Eller hare... eller skogsfågel. Multismidigt!

Publicerat

Några i klassen diskuterar om man MÅSTE ha räflad pipa till slug. Jag säger nej bara du ha enkel pipit vapen, en annan säger du måste ha räflad pipa eller choke. Vad säger ni skicka länkar så det går att "bevisa"

Beror helt på vad du skjuter..... Vissa kallar alla plommon för slug - svaret blir då, ibland.

Slugs som amerikanerna hålls med är en mjuk blykjol inte helt olik en diabol till luftgeväret - dessa kan skjutas i både räfflade och oräfflade lopp, vilken som går bra i din pipa får man testa.

Brenneke är en hård kärna som man klätt i bly och satt en filtring bak för att stabilisera den i pipan - dessa brukar inte gillas räffling.

Sabbots är en "kula" som har en drivspegel i nylon som släpper en bit från mynningen, denna kräver som regel rotation för att vara stabil vid träff.

Sett till precisionen så är den absolut viktigaste egenskapen att pipan är exakt rund, minsta lilla ovalitet så drar precisionen all värdens väg.

Källa: VT 2009/1, jag gjorde ett stortest i den.

Sedan får man bara jaga med slugs/brenneke/sabbots med enkelpipiga hagelvapen i Sverige, men tyskarna har sin langenhager norm för krav på samskjutning så det går. Det ska finnas en Holland&Holland Paradox klassad som dubbelstudsare i kaliber 12, man han som har den får inte skjuta hagel i den.....

/T

/T

Publicerat

På den tiden jag pysslade med att gjuta slugs köpte jag en gång en räfflad choketub till min Beretta 391a... Det var när man talade totalt blyförbud, jag fick ett ökat intresse för gör-det-själv-aktiviteter.

Har jag provat den? Nä :D