Publicerat December 13, 201213 yr Kikade bakom hyllorna hos min lokala handlare härom sistens. Hittade en superfräsch oborrad hva 640, 8x57JS. Verklig mint condition. Tillverkad 1952 eller om det var -53. Den skulle de ha 400 kr för... Kunde inte motstå frestelsen och har nu skrivit en lång och välformulerad motivering till licenstanterna. Nu får vi se om de accepterar den eller om de vill att jag skall byta ut något.... Kräver de en vapengarderobsanpassning så är det Tikkan som hänger löst. Hur som helst. Jag tänkte göra en slit och slängbössa som tål hårda tag av den. Funderar på följande förändringar: -pipkapning. Är inne på 48-50 cm pipa -nya öppna riktmedel, antagligen truglo -nytt trycke -syntetkolv Däremot tänker jag behålla flaggsäkringen. Jag har inte heller några planer på att borra lådan. Eller ja, eventuell borrning får inskränka sig till en främre klack för ev montering av en aimpoint micro. Eftersom jag bor i västra götaland så tror jag att vi kommer att behöva vänta till påsk med att se det röra sig i denna tråd.... Edit: projektet ligger alltså ganska nära flera vi sett tidigare här på jaktsidan.
Publicerat December 13, 201213 yr Jag har en tanke att gör ett sånt här som projektarbete i skolan, kommer följa detta med nöje! Har tänkt mig en husqvarna 8x57
Publicerat December 13, 201213 yr Jaktledaren i ett lag jag jagat med ett par ggr har ett liknande bygge, kalibern är dock 10,75x68 och pipan är oktagonal och från Oberndorf.
Publicerat December 13, 201213 yr Eftersom jag bor i västra götaland så tror jag att vi kommer att behöva vänta till påsk med att se det röra sig i denna tråd.... Nja, 7-8 veckor snarare Har själv en oborrad 648 i mint condition, men inte en chans att jag skulle sälja den för 400 spänn! Tror jag köpte den för 3000 eller nåt sånt Bara för att ha stående och rädda den från bönhasar som ska korta pipor och förstöra bössor (faktiskt den ursprungliga anledningen till att jag köpte bössan. Vilket nu gör den osäljbar eftersom jag inte vet dess öde i nästa ägares händer...)
Publicerat December 13, 201213 yr Även jag, som ohämmat borrat, svarvat och blästrat en gammal Hva blir lite tveksam om den är i så fint originalskick... Men det är klart det är bättre att den blir använd än bara stående som ett musealt föremål. Löjligt billigt var det i alla fall, grattis
Publicerat December 13, 201213 yr Nja, 7-8 veckor snarare Har själv en oborrad 648 i mint condition, men inte en chans att jag skulle sälja den för 400 spänn! Tror jag köpte den för 3000 eller nåt sånt Bara för att ha stående och rädda den från bönhasar som ska korta pipor och förstöra bössor (faktiskt den ursprungliga anledningen till att jag köpte bössan. Vilket nu gör den osäljbar eftersom jag inte vet dess öde i nästa ägares händer...) Om den tar för mycket plats kan du ge den till mig när jag klarat högviltsprovet så garanterar jag att inte kapa eller borra eller annan åverkan ;-) Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Publicerat December 13, 201213 yr Jaktledaren i ett lag jag jagat med ett par ggr har ett liknande bygge, kalibern är dock 10,75x68 och pipan är oktagonal och från Oberndorf. Nämen va fasen! Finns det alltså någon som förstör en Mauser orginal i 10,75? Med oktagonalpipa dessutom. FRUKTANSVÄRT!!! Jag blir ärligt talat förbannad om så är fallet. Riktigt förbannad! Kölhalning, stegling och häxbål åt den som skulle komma på något sådant!
Publicerat December 13, 201213 yr Nämen va fasen! Finns det alltså någon som förstör en Mauser orginal i 10,75? Med oktagonalpipa dessutom. FRUKTANSVÄRT!!! Jag blir ärligt talat förbannad om så är fallet. Riktigt förbannad! Kölhalning, stegling och häxbål åt den som skulle komma på något sådant! Man borde dessutom slå in glödande spikar under tånaglarna på nöten!
Publicerat December 13, 201213 yr .....bönhasar som ska korta pipor och förstöra bössor Ah, sådana som mig menar du? Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat December 13, 201213 yr Nja, 7-8 veckor snarare Har själv en oborrad 648 i mint condition, men inte en chans att jag skulle sälja den för 400 spänn! Tror jag köpte den för 3000 eller nåt sånt Bara för att ha stående och rädda den från bönhasar som ska korta pipor och förstöra bössor (faktiskt den ursprungliga anledningen till att jag köpte bössan. Vilket nu gör den osäljbar eftersom jag inte vet dess öde i nästa ägares händer...) Nästa ägare? Jag!? Du får en femhundring! Jag "står med bågfilen redo" o väntar! :smile:
Publicerat December 14, 201213 yr Skaffa varsinn 10,75a och viska my precious medan ni ligger och smeker den då. Bössan är nedbäddad i en mcmillan och har fått ett sikte från recknagel inpassat, thats it. Förmodligen ligger original kolv och sikte i ägarens källare, vilket hela bössan troligen hade gjort om den inte fått lite tekniska hjälpmedel för att fungera väl.
Publicerat December 14, 201213 yr Skaffa varsinn 10,75a och viska my precious medan ni ligger och smeker den då. Way ahead of you. Tyvärr är den någon bönhasare som BORRAT i lådan. Huvva! Det kan bli ett restaureringsprojekt vad det lider. Jag gillar töser med skinn på näsan och min lilla dam kan verkligen säga ifrån. Gummibakkappa är för mesar.
Publicerat December 14, 201213 yr Hade haft full förståelse för att bevara originalvapen om inte garderoben fanns. Som det är nu så blir det ofta skrotning, ombyggnad eller stå längst in i skåpet på samlingslicens. Av dessa tre alternativ föredrar jag ombyggnad = fortsatt tjänstgöring. Men som sagt så hade jag haft ett par tre äldre studsare i original i skåpet om jag fått skjuta med dem utan att de fyller halva jaktgarderoben. Att inte använda vapnen är för mig värre än att kapa och borra.
Publicerat December 14, 201213 yr Författare Hade haft full förståelse för att bevara originalvapen om inte garderoben fanns. Som det är nu så blir det ofta skrotning, ombyggnad eller stå längst in i skåpet på samlingslicens. Av dessa tre alternativ föredrar jag ombyggnad = fortsatt tjänstgöring. Håller i princip med, men det finns ett fjärde alternativ: Handlarn (OK då, Skene järn) som jag bokat bössan hos hade en hel drös med äldre bössor stående undangömda. Tydligen köper de in en massa dödsbon osv rakt av, godbitarna åker ut i butiken resten hamnar i skrubben. Någon gång per år kommer ej jeppe förbi och köper upp skrapet för export österut. Det finns, även det enligt handlaren (äh, jag outar honom - det var Sören), ett stort sug och behov av billiga bra bössor i forna sovjetunionen som en konsekvens av det studsarförbud som rådde före unionens kollaps. Om detta är sant eller ej har jag ingen aning om, men det verkar finnas ett uns av logik i det hela.
Publicerat December 14, 201213 yr Författare Just det. Lämnade licensansökan idag på väg till jobbet. Damen i receptionen höftade 7-8 veckor, men medgav att hon inte hade en aning förutom att det var oförskämt lång handläggningstid.
Publicerat December 14, 201213 yr Det är väl upp till var och en att bedöma hur morfars gamla Otto Bock mauser sannolikt kommer behandlas i landet där vodkaflaskorna har kapsyl.
Publicerat December 14, 201213 yr Du är något på spåret där angående exporten. Otroligt mkt vapen går åt det hållet!
Publicerat December 15, 201213 yr Finns det folk som fortfarande åker förbi tanter i luckor när det finns post/internetbank-alternativ? skämt åsido, hur har ni plats i garderoben för bössor med endast öppna riktmedel!??
Publicerat December 15, 201213 yr Författare hur har ni plats i garderoben för bössor med endast öppna riktmedel!?? Det var därför jag bifogade en motivering tjock som en halv roman. Nödlösningen är att fimpa kombin, den används regelbundet och jag har fällt både harar och rävar i höst med den men det är den jag kan tänka mig att avvara då resten av vapnen används oftare.....
Publicerat Februari 21, 201313 yr Författare Lämnade som sagt in licensansökan runt den 13 december. Har fortfarande inte hört ett ljud. Nu är det vapen nr 7 så de kanske behöver klura lite extra på huruvida jag är berättigad till det eller ej men det känns som om 2 månader och 1 vecka är i saftigaste laget trots detta.