Publicerat Juli 13, 200619 yr Efter att ha suttit och blivit inspirerad på detta, och diverse andra forum och hemsidor hade jag bestämt mig... jag vill ha en 338-06. Begav mig till min lokala handlare för att hitta lämplig bössa i 30-06 att pipa om. Efter att ha titta igenom nästan hela hyllan med begagnat, utan att hitta något riktigt intressant, stod den där, en 338-06 byggd på remingtonlåda, med en förträfflig syntetkolv, rostfri, flutad pipa, gudomligt tryck och perfekt slutstycksgång. Jag är kär!! //Tony
Publicerat Juli 13, 200619 yr 11000:- ;D Oja, men pengar kan inte hindra kärleken Vet inte hur mycket jag lagt ut på diverse kärleksbesvär (Vapen) Så 11 000kr tycker jag ändå inte är så farligt, vill du ha den så köp den, eller du har kanske redan köpt den? Får ta och Grattulera också ju till en vinst nästan iklass med en lotterivinst MVH/Jocke
Publicerat Juli 13, 200619 yr Efter att ha suttit och blivit inspirerad på detta, och diverse andra forum och hemsidor hade jag bestämt mig... jag vill ha en 338-06. Begav mig till min lokala handlare för att hitta lämplig bössa i 30-06 att pipa om. Efter att ha titta igenom nästan hela hyllan med begagnat, utan att hitta något riktigt intressant, stod den där, en 338-06 byggd på remingtonlåda, med en förträfflig syntetkolv, rostfri, flutad pipa, gudomligt tryck och perfekt slutstycksgång. Jag är kär!!//Tony Kärlek vid första ögonkastet får man väl säga då. ;D
Publicerat Juli 13, 200619 yr Vad är det som skiljer en 338-06 mot en 30-06 och en 338 som jag gissar är inblandad, jag har bara så svårt att förstå denna kaliber djungel som finns och fler blir det.
Publicerat Juli 13, 200619 yr Vad är det som skiljer en 338-06 mot en 30-06 och en 338 som jag gissar är inblandad, jag har bara så svårt att förstå denna kaliber djungel som finns och fler blir det. 338-06 är en uppneckad 30-06 hylsa som klarar av att svälja en 338:a kula. Helt klart ett bättre alternativ än 338Win.mag enligt mig. Visst det är viss skillnad, men båda lägger grisen och båda kan skjuta älgen på 150+ på myren, fattar inte varför man ska ha en magnum MVH/Jocke
Publicerat Juli 13, 200619 yr Köp, d blir inge billiare att bygga en! Onej! bygger du en själv så får man väll vara glad om man kommer under 20 000kr? Brukar bli några hiskeligga kostnader på Custombyggt! MVH/Jocke
Publicerat Juli 13, 200619 yr 338-06 är en uppneckad 30-06 hylsa som klarar av att svälja en 338:a kula.Helt klart ett bättre alternativ än 338Win.mag enligt mig. Visst det är viss skillnad, men båda lägger grisen och båda kan skjuta älgen på 150+ på myren, fattar inte varför man ska ha en magnum MVH/Jocke Okej då förstår jag, men en magnum är jäkligt bra att ha särskilt när en sur älg ko springer på en och får en pärla på 3m, det tyckte åtminstone brorsan, gissa vem som hade skjutit kalven jag har själv bara jagat med min 308win och är väldigt nöjd, men nu tänkte jag jaga lite björn och vill ha något med mer drag i så det blev en 375:a för mig också.
Publicerat Juli 13, 200619 yr Okej då förstår jag, men en magnum är jäkligt bra att ha särskilt när en sur älg ko springer på en och får en pärla på 3m, det tyckte åtminstone brorsan, gissa vem som hade skjutit kalven jag har själv bara jagat med min 308win och är väldigt nöjd, men nu tänkte jag jaga lite björn och vill ha något med mer drag i så det blev en 375:a för mig också. Alla har rätt till att tycka vad dom vill, vi lever i ett fritt land. Så kommer inte alls att fråga varför heller hur du tänkte. Alltså alla tycker olika, så är det bara. Vilket är tur! hur kul hade det varit om alla hade gott runt med varsin 375? MVH/Jocke
Publicerat Juli 13, 200619 yr Alla har rätt till att tycka vad dom vill, vi lever i ett fritt land.Så kommer inte alls att fråga varför heller hur du tänkte. Alltså alla tycker olika, så är det bara. Vilket är tur! hur kul hade det varit om alla hade gott runt med varsin 375? MVH/Jocke Billigare ammo hade varit kul ;D men visst alla får vara saliga i sin tro så trivs man bäst, skulle aldrig köpa enbössa för att någon annan tycker den är bra, ungefär som med bilar och brudar, man kan prova dom men inte mer, ta nu inte illa upp man kan inte gilla alla bilar ;D
Publicerat Juli 14, 200619 yr Författare Så nu är man med 338-06. Var inne och skrev papper idag, fick ge sju i mellan med min bar 338WM som inbyte som jag inte alls tyckte om. Nu är det bara å beställa verktyg och börja samla 30-06 hylsor. Hoppas licenstanten har lite å göra och är på bra humör så det går fort. Alla råd om laddata, kalibrering med mera är välkommet. Å vad jag är lycklig, får nog firas med en virre. ;D Trevlig helg!! //Tony
Publicerat Juli 14, 200619 yr Onej! bygger du en själv så får man väll vara glad om man kommer under 20 000kr?Brukar bli några hiskeligga kostnader på Custombyggt! MVH/Jocke Men det var ju det han sa Grattis! Får vi se bilder snart?
Publicerat Juli 14, 200619 yr Men det var ju det han sa Grattis! Får vi se bilder snart? Ja! och jag höll med Även jag grattulerar till ditt nya fina köp! Hoppas ni får mycket kul ihop på banan och i skogen! MVH/Jocke
Publicerat Juli 14, 200619 yr Grattis 338an. 338-06 är nog den enda? paronen byggd på -06 hylsan som jag är lite intresserad av. Du har ingen aning om vem som byggt bössan? De detaljer du nämner (rem låda, flutad, mm. mm.) är ju kanske inte ovanliga för ett custom bygge, men jag har sett ett par bössor från Bo Walther som sett ut så. Dessutom med underbart trycke och slutstycksgång. Han brukar gravera pipan med "by Bo Wahter". Är det han som byggt har du gjort ett kap!
Publicerat Juli 14, 200619 yr Usch, att du inte skäms att berätta om dylikt på forumet. ;D Härligt när man kan göra en bra affär när man minst anar det. Ungefär som när jag *sprang* över min 358á i höstas av en slump och dessutom för en skitsumma.
Publicerat September 8, 200619 yr Författare Nu kommer äntligen lite bilder på älsklingen. Har tatt lite tid, strul med fästen som inte har kommit hem osv. Men nu är iaf rätta kikaren på med, en Leupold VXIII 4,5-14x50 belyst i QR fästen. Plus att jag har en liten Leupold european 1,25-4x20 till drevjakten. Har hunnit skjuta lite med den under tiden oxå, och den är helt underbar att skjuta med.
Publicerat September 8, 200619 yr mickel du är bara avundsjuk!!! Grattis till en fin bössa, vid omformning av normas -06 hylsor så får du en valk på den omformades hylsans bröst vilket gör att den kan bli svår att ladda. Lapua, winchester och remington fungerar bättre. Enligt de som provat så ska 35 whelen hylsor funka bäst. Jag vill ha rätt stämplar i bottenpå mina hylsor så jag köpte med rätt stämplar. Ladda den är lika lätt som med en vanlig 30-06:a, fast du får mer fart och bättre prestanda. Min 338-06 ger med nosler accubond 225gr en fart av 860m/s när jag har ca 1 grains kvar till max. Så jag får mer fart ur den än ur en motsvarande fabriksladdad 338 win mag...... ;D
Publicerat September 8, 200619 yr Nu är det bara å beställa verktyg och börja samla 30-06 hylsor. Hoppas licenstanten har lite å göra och är på bra humör så det går fort.Trevlig helg!! //Tony har eventuellt 80 hylsor liggandes o samla damm... engångsskjutna... pm a mig om du e intreserad, säljer dom ej men vill du pröjsa frakten så kan du ta dom, bor du i närheten av uppsala kan vi ju mötas så får du dom så slipper du frakt men det e klart 30-06 kanske du hittar ändå... Norma hylsor... /johan