Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vettig parning?

Featured Replies

Publicerat

Halloj!

Vi är långt gångna i tankarna att komplettera vår drivande tyskterrier med en ställande hund och valet ligger på gråhund.

När vi köpte terriern så kollade jag inte upp föräldrarna så noga utan valet landade i första hand utifrån en kennel som fått bra rekommendationer samt att valpningen passade bra in i tiden för oss att kunna korslägga våra semestrar osv...

Trots detta så fick vi en förjädra trevlig och välfungerande jakthund men inför nästa köpt så gör vi lite mer bakgrundscheck.

Vad tror ni om följande parning?

Moder: http://www.alghundklubben.com/_jyckedata/Jyckeval.asp?Regnummer= S21175/2006

Fader: http://www.alghundklubben.com/_jyckedata/Jyckeval.asp?Regnummer= S34502/2007

Kan tillägga att jag inte är ett dugg insatt i provverkamhet. Jag är fundersam på faderns senaste resultat (jaktprov) som inte var något imponerande. Är det något som man bör vara orolig för eller förklarar man det med "dålig dag"? Hur tycker ni övriga resultat verkar? Jag har mest gått på domarens kommentarer.

Saken är den att jag gärna skulle vilja få tag i en hund under tidig vår då det passar bra med min pappaledighet. Hur stor vikt tycker ni man ska lägga på provverksamhet när man väljer valp?

Publicerat

Om du inte jagat med föräldrarna är ju proven det enda du har att gå på. Jag gjorde dock misstaget att titta på poäng och liknande, när jag köpte min salig gråhundstik. Idag skulle jag bara titta på sådant som indikerar jaktlust tex förmåga att ställa i upptag, vilja att förfölja mm. Hunden skäller fortfarande vid provslut set jag som en fördel. Avlar man på två jaktidioter och bara får ut hälften får man ju fortfarandr en fungerande jakthund.

Dessutom tro jag det har stor betydelsr vart och när provet är genomfört. Värderar ett september prov i jämtland på en kviga många gånger högre än ett nove

Publicerat

Vart någe tok.

Tror du fattar innebörden. Har skaplig uppfattning om hundar med för lite jakt(haft ett gäng). Köpte en basset i fjol på rekomendation med otrolig jaktlust och har inte varit lyckligare. Känslan av att försöka bromsa,kontra försöka puscha nåt som inte finns är otrolig.

Detta är min uppfattning. Det finns nog många som ser saken annorlunda.

Mvh urban

Publicerat

Verkar ju som mycket jakt i tidig ålder för både vilket är positivt. Hanens dåliga sista resultat kan ju nästan kompenseras av det fantastiska föregående. Kan ju va en dålig dag fast det vet man ju aldrig. Svårt att säga så mycket om tiken om du inte sett/jagat/fått referenser senaste tiden då det var väldigt länge sedan senaste jaktprovet.

Publicerat

Men verkar onekligen vara en intressant parning. :) Hör om du får se en jakt med någon av dem.

• 3 weeks later...
Publicerat

Halloj!

Vi är långt gångna i tankarna att komplettera vår drivande tyskterrier med en ställande hund och valet ligger på gråhund.

När vi köpte terriern så kollade jag inte upp föräldrarna så noga utan valet landade i första hand utifrån en kennel som fått bra rekommendationer samt att valpningen passade bra in i tiden för oss att kunna korslägga våra semestrar osv...

Trots detta så fick vi en förjädra trevlig och välfungerande jakthund men inför nästa köpt så gör vi lite mer bakgrundscheck.

Vad tror ni om följande parning?

Moder: http://www.alghundkl...er= S21175/2006

Fader: http://www.alghundkl...er= S34502/2007

Kan tillägga att jag inte är ett dugg insatt i provverkamhet. Jag är fundersam på faderns senaste resultat (jaktprov) som inte var något imponerande. Är det något som man bör vara orolig för eller förklarar man det med "dålig dag"? Hur tycker ni övriga resultat verkar? Jag har mest gått på domarens kommentarer.

Saken är den att jag gärna skulle vilja få tag i en hund under tidig vår då det passar bra med min pappaledighet. Hur stor vikt tycker ni man ska lägga på provverksamhet när man väljer valp?

Det är inga dåliga resultat, det är djur vi pratar om och inga maskiner. Absolut bästa fingervisning om möjligheterna att köpa en valp med goda förutsättningar är om det finns tidigare kull från samma parning, som gått fram bra. Annars är min personliga åsikt att tidig jakt och MYCKET jakt i båda föräldrarna är en fingervisning om att det kan bli något att bygga på.

Lycka till.

Publicerat

Ni har rätt i det mesta, och enligt mig är tidig jakt mycket värdefull.

ju senare den börjar jaga så kommer mer att ha betydelse vem som tränar/jagar.

Finns ju många som tar fram guldkorn från nästan ostammat, men det borde ta lite mer tid.

Så det jag säger är ju egentligen att hittar du en hund som i flera generationer jagat bra med "dåliga förare" så har du hittat rätt!

Publicerat

Hej, att precis klara en 1;à är möjligt med endast ok delresultat. Hundar över 80 p har generellt sett aldrig några svara punkter. I ett ab fallen var resultatet 96 p, detta är svårt att lyckas med även för en superhund med en superdag i skogen.

Bara att satsa och köpa!

RG

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Dessvärre vad det för många i kö så det blev ingen pup för mig. Står dock i kö hos samma uppfödare på en annan kull till sommaren. Och det verkade inte vara dåliga hundar denna gången heller.

Publicerat

Det är mycket jakt i tikens linjer! Har jagat mycket med en hane i den kullen och skjutit lite för han ochså! Riktigt bra på gris var han!!!! Bland det bästa jag sett av gråtussar faktiskt! Det lär vara skjutet björn för den oxå...

Synd att du inte fick nån valp ur den parningen! Men hoppas att nästa kull blir lika bra! Lycka till!!!

/Jonas

Publicerat
  • Författare

Den parning som nu gjorts jag står i kö på är

Tik: http://www.alghundklubben.com/_jyckedata/JyckeVal.asp?regnummer=S65919/2007&kon=Hane&Hnamn=K%D6RTTILAKIAN%20DINO&Champ=SJ(L%D6)CH

Hane: http://www.alghundklubben.com/_jyckedata/Jyckeval.asp?Regnummer=%20S65919/2007

Har ännu inte hört från uppfödaren hur parningen gått, tror det är för tidigt att säga om det tagit sig än.

Publicerat
  • Författare

Men vafn...

Tik S45195/2007

Hane: S65919/2007