Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Äldre 3-12x56

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Sitter och kollar på Torsbos hemsida under optik, kollade på 3-12x56 och lite äldre, runt 20 år.

Fann Zeiss diavari Z/ZM, Helia L och Swarowski Nova och samtliga mellan 4500-6000 kr.

Så började fundera lite på vad som skulle va den större skillnaden mellan dessa sikten? Kvalité, ljustransmission, tunnelseende, ögonavstånd etc...

Speciellt kanske någon kan förklara Diavari z och Diavari zm?

Om ni fick välja sikte till pyrsh och vakjakt, vad skulle ni satsa på?

// Markus

Publicerat

Har ev. en äldre swarre 3-12x56 som du skulle kunna få lägga beslag på :)

Publicerat

Kvaliteten är ungefär densamma på dessa sikten. :smile:

Övriga frågor får någon annan svara på.

Publicerat

För 5-6 tusen kan Du hitta en modell nyare/bättre zeiss eller Swarovski på Blocket. Passa dig för ZM då dessa modeller har fast/integrarad skena...vilket gör priset lägre..

RG

Publicerat
Kvalité, ljustransmission, tunnelseende, ögonavstånd etc...

Kvaliteten på samtliga är god, ljustransmissionen på samtliga är/var god (åren är inte alltid så snälla med kikare), tubseende har de alla på lägsta förstoringen, ögonavståndet är teoretiskt 8 cm på alla men de har också ganska generös "eyebox" så nån centi hit eller dit spelar ingen roll.

Ska jag vara helt ärlig så är dessa gamla kikare ytterst sällan värda de pengar som begärs. Inte för att de är "dåliga", men utvecklingen har gått framåt och idag får man bättre grejer för samma slant - ffa så får man avsevärt mindre begagnade kikare av samma fabrikat... Många av de äldre kikarna är i behov av service för att närma sig sitt fina utgångsläge och repor/skador på linserna gör att de ofta inte presterar tillräckligt även efter att de pengarna lagts till inköpspriset.

Det behövs en justering på begpriserna. Dessa gamla kikare kostar lika mycket idag som de gjorde för tio år sen - då de var tio år mindre slitna - och priset på nya kikare i samma kvalitetsnivå har nästintill halverats över samma period.

-- Mats

Publicerat

Hade förmånen att testa sida vid sida en 16 år gammal SuB 3-12x50 mot en helt ny dito. Det var en märkbar skillnad mellan dessa när ljuset blev dåligt till den nyas fördel... Sen om det har med att optiken åldras att göra eller om det är de nya "coatingarna" som spelar in, vet jag ej. Säkert lite av varje.

mvh/Må

Publicerat

Hade förmånen att testa sida vid sida en 16 år gammal SuB 3-12x50 mot en helt ny dito. Det var en märkbar skillnad mellan dessa när ljuset blev dåligt till den nyas fördel... Sen om det har med att optiken åldras att göra eller om det är de nya "coatingarna" som spelar in, vet jag ej. Säkert lite av varje.

mvh/Må

Ok! Det håller ju ändå god klass.

Det skulle kanske löna sig med en service på siktet.

Publicerat
  • Författare

Kvaliteten på samtliga är god, ljustransmissionen på samtliga är/var god (åren är inte alltid så snälla med kikare), tubseende har de alla på lägsta förstoringen, ögonavståndet är teoretiskt 8 cm på alla men de har också ganska generös "eyebox" så nån centi hit eller dit spelar ingen roll.

Ska jag vara helt ärlig så är dessa gamla kikare ytterst sällan värda de pengar som begärs. Inte för att de är "dåliga", men utvecklingen har gått framåt och idag får man bättre grejer för samma slant - ffa så får man avsevärt mindre begagnade kikare av samma fabrikat... Många av de äldre kikarna är i behov av service för att närma sig sitt fina utgångsläge och repor/skador på linserna gör att de ofta inte presterar tillräckligt även efter att de pengarna lagts till inköpspriset.

Det behövs en justering på begpriserna. Dessa gamla kikare kostar lika mycket idag som de gjorde för tio år sen - då de var tio år mindre slitna - och priset på nya kikare i samma kvalitetsnivå har nästintill halverats över samma period.

-- Mats

Okej, så du tror kanske det vore bättre att satsa på ett tex belyst meopta, eller beställa hem ett trijicon eller liknande från usa? Blir ju nästan samma pengar :)
Publicerat

Meopta, Docter, Kaps eller rentav Zeiss Duralyt/Classic ja, Trijicon nej. Sen finns det ju mååååååånga vettiga kikare som ligger i den prishäraden om man inte ska vaka.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Meopta, Docter, Kaps eller rentav Zeiss Duralyt/Classic ja, Trijicon nej. Sen finns det ju mååååååånga vettiga kikare som ligger i den prishäraden om man inte ska vaka.

-- Mats

aha okej, men det jag kollar efter är egentligen mest till vakjakt och har en budget på kanske max 6000 :) Så meopta då kanske?
Publicerat

Uro Järvinen som omnämns ovan är inte någon jag skulle lämna optik till för hantering, Jonssons rekommendation av honom ovan oaktat. Om man så önskar kan jag i IM förklara närmare skälet till detta men då jag håller mig till god forum sed och ton i övrigt så förklarar jag inte närmare här.

/Christian

Publicerat

Förklara närmare. :smile:

-- Han som är av samma åsikt

Publicerat

Nope, men du om något vet varför, oavsett vilket, budskapet har gått fram till övriga utan ett ont eller negativt ord har uttalats. /CHristian