Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med fästen till kikare ( Tikka m658 )

Featured Replies

Publicerat

Hej! Jag har en Tikka M658 6,5*55. Jag har nu ett Bushnell Elite 3000 som jag ska montera på bössan, men jag måste ha Weaver fästen för att fästa ringarna i bössan. Vad ska jag ha för Weaverskena, fästen. Eller vad ska jag ha? Snälla hjälp.

MVH // Jimmy Westin

Publicerat

Har Du inte frästa spår i lådan på 658:an? Finns ju optilock "ringmount" som skruvas direkt i det frästa spåret, det hade jag valt! Om Du skall gå på klackar så heter den no:61! Ta stålklackar, dom e värda sin vikt i guld!

Mvh XXX

Publicerat

Jag kör gamla tikkas egna snabbfästen rakt i spåren, funkar guld, inte märkt någon träfflägesförändring alls, sitter som berget :)

optilock är annar ett bra val som nämdes ovan!

Publicerat

Warne har till Tikka åxå, både snabb och fasta, som du alltså sätter direkt i spåren på lådan, utan klackar.

Publicerat
  • Författare

Har Du inte frästa spår i lådan på 658:an? Finns ju optilock "ringmount" som skruvas direkt i det frästa spåret, det hade jag valt! Om Du skall gå på klackar så heter den no:61! Ta stålklackar, dom e värda sin vikt i guld!

Mvh XXX

Jo det finns frästa spår i lådan på bössan, passar då mina ringar som sitter på kikaren?

Publicerat

Jo det finns frästa spår i lådan på bössan, passar då mina ringar som sitter på kikaren?

Du har inte talat om vad du har för ringar på kikaren??? HAr du Weaver ringar så passar de INTE.
Publicerat
  • Författare

Du har inte talat om vad du har för ringar på kikaren??? HAr du Weaver ringar så passar de INTE.

Jag tror att det är Weaver ringar. Kan någon va snäll å länka nå billiga bra ringar? Diametern vet jag på kikaren, så det är bara själva ringarna/fästerna som jag vill veta vad jag ska ha till min bössa.

TIKKA M658 med spår i lådan.

Publicerat

Snåla inte!! Det ångrar du!

Publicerat

Warne-fästena har jag haft på min Sako. De är stora och klumpiga men gör jobbet med råge och sitter som berg i lådan. Kollar du däremot på www.tikka.fi och scopemouns så är ju de fästena mycket snyggare...

Publicerat
  • Författare

Har fått tag på ett Bushnell Elite 3000 som är nästan 26mm i dia, ska jag ha 26mm fästen då? Eller 30, eller va ska jag ha :)?

Publicerat

Nästan 26mm är 25,4= en tum. Det är väl fortfarande att räkna son standard, även om 30mm är vanligt idag och 34mm börjar smyga sig in. 26mm är ganska ovanligt och ringar brukar vara dyrt och svårt att få tag på.

Publicerat

Bushnellen har 1" tubdiameter. Billigaste pålitliga fästena är fasta Warne: http://vapenochskytte.se/?artnr=oW+1TM

Den höjden är rätt för din kombo.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Okej :). Går det med dem fästena när det är en 50mm öppning?