Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En fråga om vapenskåp..

Featured Replies

Publicerat

Jag har fått låna, tills jag sparat ihop till ett eget, ett NorLyx6-skåp av min bror. Det är rätt klassat, SS3492, och väger uppskattningsvis runt 130kg. Jag har lagt i extravikter på 17 kg, och sen tillkommer ju vikten av vapen och ammunition.

Min fråga är: Ska skåpet i sig väga 150kg, eller är det den totala vikten som ska vara 150kg? Jag har bultat det i väggen, men inte i golvet för det väger ju nästan 150 kg tomt..men är detta godkänt?

Tacksam för hjälp =)

/Thomas

Publicerat

Skåpet ska väga 150kg :)

Publicerat
  • Författare

Skåpet ska väga 150kg :)

Jaha..det kunde man ju ge sig fan på.. =)

Bara att lägga i mer vikter då.

Tack för hjälpen =)

Publicerat

Jaha..det kunde man ju ge sig fan på.. =)

Bara att lägga i mer vikter då.

Tack för hjälpen =)

Fast har du bultat det på rätt sätt i väggen behöver det inte viktas upp alls då är det bara och va glad!! :yes:

Publicerat
  • Författare

Fast har du bultat det på rätt sätt i väggen behöver det inte viktas upp alls då är det bara och va glad!! :yes:

Tja..det var ju två hål i ryggen på skåpet, där har jag satt i ca 8 cm långa M10 bultar. Men det ska väl vara bultat i golvet också för att vara godkänt?

Publicerat

Skruvarna i väggen räcker gott. Ska du lägga i vikter för att få upp vikten så har jag för mig att det måste vara vikter från samma tillverkare som skåpet.

Publicerat

Helt rätt att du har bulta fast det.

När jag var med och tillverkade vapenskåp så rekomenderade dom att även bulta fast vapenskåp som vägde över 150 kg.

Publicerat
  • Författare

Skruvarna i väggen räcker gott. Ska du lägga i vikter för att få upp vikten så har jag för mig att det måste vara vikter från samma tillverkare som skåpet.

Seriöst? Det måste väl räcka med att det är vikter? Jag skulle inte bli förvånad om det är så, men det känns lite väl analt.

Jag har lagt i tjockt plattstål i skåpet bara..

Publicerat

Hej,

Enligt definition skall det vara lika svårt att ta bort ett skåp som väger under 150 kg från fastsättning i golv/vägg som det är att ta sig in i ett skåp som väger 150 kg +.... Hoppas att det vägleder Dig lite!

Mvh XXX

Publicerat
  • Författare

Helt rätt att du har bulta fast det.

När jag var med och tillverkade vapenskåp så rekomenderade dom att även bulta fast vapenskåp som vägde över 150 kg.

Ja, det känns bättre att det sitter fast även om det har "rätt" vikt..150 kg var inget märkvärdigt att flytta på när jag jobbade på flyttfirma, men om det sitter fast blir det ju betydligt värre :)

Publicerat
  • Författare

Hej,

Enligt definition skall det vara lika svårt att ta bort ett skåp som väger under 150 kg från fastsättning i golv/vägg som det är att ta sig in i ett skåp som väger 150 kg +.... Hoppas att det vägleder Dig lite!

Mvh XXX

Då ska man alltså fundera på om det är typ Magnus Samuelsson eller en tanig inbrottstjuv..jobbigt ;)

Tack för hjälpen =)

Publicerat

Seriöst? Det måste väl räcka med att det är vikter? Jag skulle inte bli förvånad om det är så, men det känns lite väl analt.

Jag har lagt i tjockt plattstål i skåpet bara..

Om det räcker med att lägga i en valfri plåt av lämplig tjocklek för att få upp vikten så blir det ju lite luddigt. Då är det ju bara att säga att man hade vikter i skåpet om det blir stulet.

Har man därimot papper på att man köpt en godkännd vikt till skåpet så har man ju ryggen fri :) Det skåpet jag har nu är ett Norlyx för 6 vapen. Det har jag skruvat med 2 långa kraftiga träskruv in i timmerväggen. Men det skåpet är för litet så jag har beställt ett Norlyx HL1000 som bör komma i veckan nån gång :) Kommer att skruva fast det med för att vara på säkra sidan även att det är tungt nog :) Det gamla skåpet kommer jag ha till att förvara annat som man kan tänkas vilja ha inlåst :)

Publicerat

Skruvarna är ju även ett bra tippskydd :)

Publicerat
  • Författare

Om det räcker med att lägga i en valfri plåt av lämplig tjocklek för att få upp vikten så blir det ju lite luddigt. Då är det ju bara att säga att man hade vikter i skåpet om det blir stulet.

Har man därimot papper på att man köpt en godkännd vikt till skåpet så har man ju ryggen fri :) Det skåpet jag har nu är ett Norlyx för 6 vapen. Det har jag skruvat med 2 långa kraftiga träskruv in i timmerväggen. Men det skåpet är för litet så jag har beställt ett Norlyx HL1000 som bör komma i veckan nån gång :) Kommer att skruva fast det med för att vara på säkra sidan även att det är tungt nog :) Det gamla skåpet kommer jag ha till att förvara annat som man kan tänkas vilja ha inlåst :)

Iofs kan det vara så..å andra sidan har jag ett handskrivet kvitto på skåpet, och det godtogs utan problem. Så det borde ju vara ligga i dens intresse som har skåpet, att se till att man har uppfyllt kraven. Men jag säger inte emot, jag får forska lite mer om det..tack för tipset om det, har inte haft en tanke på att det kan vara så! =)

Jag har pluggat och skruvat det i en betongvägg, och det sitter väldigt stumt, så det borde ju räcka.. =)

Publicerat

Iofs kan det vara så..å andra sidan har jag ett handskrivet kvitto på skåpet, och det godtogs utan problem. Så det borde ju vara ligga i dens intresse som har skåpet, att se till att man har uppfyllt kraven. Men jag säger inte emot, jag får forska lite mer om det..tack för tipset om det, har inte haft en tanke på att det kan vara så! =)

Jag har pluggat och skruvat det i en betongvägg, och det sitter väldigt stumt, så det borde ju räcka.. =)

Tänkvärt är om man har en ist vid golvet att skåpet kommer ca 10mm ut från vägen och då är det lätt och kapa bultarna. Ett löst rör som sitter där och som kan snurra gör det nästan omöjligt att såga av bultarna!

Publicerat

Intressant tråd detta.

Har en fråga som gäller ammo, måste det oxå förvaras lika som vapnen.

Att det ska förvaras i säkert skåp det vet jag, men måste skåpet förankras eller väga minst 150 kg.

Glömde tillägga att, har bara hittat detta. Men hur ska man tolka detta.

Förvaring av krutet omfattas dock av MSB:s regler, och nu gäller en högsta gräns om fem kilo i bostad mot två kilo tidigare. Krutet ska även fortsättningsvis förvaras i säkerhetsskåp SS 3492. Det senare kravet är lite märkligt, för komplett ammunition

samt tändhattar ska enligt vapenlagstiftningen endast förvaras ”under säkert lås eller på något annat lika betryggande sätt”. Vad detta innebär i praktiken är ännu inte fastställt av RPS. Inte ens tillståndspliktiga vapendelar, utan bara kompletta vapen behöver förvaras i säkerhetsskåp SS 3492 enligt vapenlagstiftningen.

Publicerat
  • Författare

Tänkvärt är om man har en ist vid golvet att skåpet kommer ca 10mm ut från vägen och då är det lätt och kapa bultarna. Ett löst rör som sitter där och som kan snurra gör det nästan omöjligt att såga av bultarna!

Det tog ett tag innan jag fattade vad du menade ;) Men i mitt fall så finns det ingen golvlist utan skåpet står kloss an mot väggen..annars är det ett väldigt smart sätt att försvåra att någon kan såga av bultarna.

Jag har sett en liknande lösning för att sätta upp skydd för källarfönster, då skulle man sätta rörstavar med armeringsjärn inuti vilket också gör det väldigt jobbigt att kunna ta den vägen in i huset =)

Mycket bra tips! =)