Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny vildsvinsfälla för årsungar GK

Featured Replies

Publicerat

Tycker det känns konstigt att rösta på om det finns behov eller ej. Jag har inget behov, men nog katten finns det bönder som har behov av nya vägar att minska problemen. Om fällor är en bra och etiskt hållbar väg att gå är en annan sak. Jag ser många fördelar med fångst. Men just när det gäller gris verkar de bli onödigt stressade. Om nu inte nya fällor gör skillnad...

Publicerat

Henke, enligt de jag har pratat med som har erfarenhet av fångst med denna fälla, vid forskningsförsök, är stressen minimal. Du fångar enkelt om kultingarna flera gånger i samma fälla under samma vecka. Här ikring verkar inte traditionell jakt påverka tillväxten nämnvärt, så kanske är detta det komplement som behövs.

Däremot så är det intressant att man kräver elektronisk övervakning. Personligen ser jag det som ett bra komplement men inte tillräckligt för att förlita sig på.

Publicerat

Fällan är avsedd att fånga upp till årsgrisar, men jag har själv skjutit suggor med dragna spenar inom storleksintervallet som fångats under försöksverksamheten (upp till litet drygt 40 kg). Jag vet att jag är långt ifrån ensam om detta. Eftersom fällan faktiskt kan fånga unga vildsvin som har smågrisar känns krav på fungerade elektronisk bevakning och vittjande inom 2h minst sagt rimligt, i mina öron.

Publicerat

Fällan är avsedd att fånga upp till årsgrisar, men jag har själv skjutit suggor med dragna spenar inom storleksintervallet som fångats under försöksverksamheten (upp till litet drygt 40 kg). Jag vet att jag är långt ifrån ensam om detta. Eftersom fällan faktiskt kan fånga unga vildsvin som har smågrisar känns krav på fungerade elektronisk bevakning och vittjande inom 2h minst sagt rimligt, i mina öron.

Jag har erfarenhet av felfångst i flera olika fällor så det händer hela tiden. Nu har jag inte hunnit läsa kraven på användning, men fick intrycket vid snabb läsning att elektronisk övervakning skulle ersätta besök vid fällan. Utifrån det, så anser jag att elektronisk övervakning inte räcker.

Publicerat

Ett mycket märkligt tillstånd:

I villkoren för fångstredskapet står bland annat att det får användas mellan 1 september och 30 april och från solens nedgång fram till en timme före solens uppgång

Fällan måste alltså säkras varje morgon före solens uppgång? Känns som att man missar en av poängerna med fällan om man tvingas dit fysiskt två ggr per dygn och lägga vittring.

Läser man forskningsrapporten som legat till grund för beslutet står följande:

I försöket har setts att majoriteten av fångsterna har gjorts kl. 18-22, varför vittjningstiderna bör sättas med hänsyn till detta. Under den varma årstiden (maj-augusti) blir det, oavsett ventilation, varmt i redskapet. Därför rekommenderas att gillring under årets varma period endast bör vara tillåten från en timme efter solens nedgång till en timme före solens uppgång.

Naturvårdsverket har alltså fullständigt missat att följa logiken i forskningsrapporten och laddat med såväl hängslen som livrem. Fällan får inte användas under årets varma månader, men ÄNDÅ måste den säkras innan solens uppgång för att förhindra värmestress(!).

Logiskt?

Antingen frodas en viss kompetensbrist på NVV, eller så försöker man medvetet begränsa fällans användning genom att göra nyttjandet onödigt komplicerat.

Intressant också att de röstande besökarna, som rimligen bör representera förbundets medlemmar, till största delen är positiva till vildsvinsfällor, samtidigt som jägareförbundet själva arbetat för att de ej ska tillåtas..

Publicerat

En fråga i sammanhanget. Vågar någon kommentera hur mycket bönderna förlorar i viltskador de två sista veckorna i augusti jämfört med september.... Jag är inte insatt i bondepraktikan men känns inte sept lite sent sett ur böndernas perspektiv?

Publicerat

Henke, beror lite var i landet du är. Här i södra delen så hade jag hellre sett att man kunde fångat smågrisar innan de ger sig ut i spannmålet. NVV har gjort ett digert arbete att genom regelverket undvika fångst i fälla..

Publicerat

fällor behövs! visst går det att förvalta vildsvin med vanlig jakt men i måånga jaktlag så finns inte intresse och ork till det.

den här fällan minskar ju risken för felfångster betydligt iaf

Publicerat
  • Författare

Grisjakten måste väl ta mycket tid i anspråk om man bara kan sitta uppe kvällar o nätter och vaka?

Då måste det ju vara ett + med fälla om man får signal från den om något är i den.

Publicerat

Nu är fällan i varje fall godkänd, och vi får hålla oss till dom spelregler som vi har fått. Jag tänker i alla fall göra mitt bästa för att bistå de som vill använda den. MVH Bosse Söderberg, Söderbergsfällan

Publicerat

Jag ser fram emot att se hur den funkar med nuvarande regelverk. Hur har reglerna sett ut då man testat fällorna?

Publicerat

Max

Visste inte att det var det som var målet...

Men låt mig ställa en hypotetisk fråga. Om det skulle bli en revidering. Vad skulle du då välja.

1: Behåll April tom Augusti men tillåt 24h.

2: Behåll begränsningen på de ljusa timmarna men låt jakten börja två veckor tidigare. (Månadsskiftet Juli Augusti är väl lite väl varmt...)

Sedan kan man ju även diskutera hur varmt det kan bli sista timmen innan solen går upp...

Personligen tror jag man hade kunnat ge den många timmar ytterligare mot krav att den inte får stå i direkt solljus

Nu lär det väl ta 100 år innan det blir någon revidering. Men kanske kan man lära sig något av detta när man söker på fler nya fällor!

Publicerat

Max

Visste inte att det var det som var målet...

Men låt mig ställa en hypotetisk fråga. Om det skulle bli en revidering. Vad skulle du då välja.

1: Behåll April tom Augusti men tillåt 24h.

2: Behåll begränsningen på de ljusa timmarna men låt jakten börja två veckor tidigare. (Månadsskiftet Juli Augusti är väl lite väl varmt...)

Sedan kan man ju även diskutera hur varmt det kan bli sista timmen innan solen går upp...

Personligen tror jag man hade kunnat ge den många timmar ytterligare mot krav att den inte får stå i direkt solljus

Nu lär det väl ta 100 år innan det blir någon revidering. Men kanske kan man lära sig något av detta när man söker på fler nya fällor!

Nej, ibland framgår inte målet så tydligt. ;)

Båda sakerna gör det hela ganska mycket svårare. Men mitt personliga val, om man nu skulle behöva välja, vore att ha kvar kravet på elektronisk övervakning och ändå vara tvungen att visuellt se till fällan morgon o kväll, men inte behöva gillra av den. Då finns ändå möjlighet att fånga gris, även om användning under den tid då grisarna väljer äta på åkrarna kanske kunde gett mer selektiv fångst i närheten av åkrarna.

Publicerat

Efter flera år av intensivpejling med VHF sändare lärde vi oss att svinen är aktiva 6-8 timmar oavsett om det är vinter eller sommar. De börjar röra sig någon timme efter mörkrets inbrott. Sedan bryter dom helt enkelt och går och sover när dom är klara. Svin hushåller med sin energi särskilt under vintern och gör inget i onödan. Sökte en jakttid hos SNV för söderbergsfällan på 1 aug- 31 maj. Aldrig laddat under dagtid. Nu delar dom inte min uppfattning, dom vill säkra sina beslut för att det inte skall bli problem med överhettade svin. Detta kommer aldrig att inträffa under sommar nätter. Vi får se saker och ting i ett större perspektiv. Det finns människor som inte alls köper att man skall fånga vildsvin i fälla. Nu skall vi göra vårt bästa för att visa att det funkar och kan vara ett mycket bra komplement till den övriga förvaltningen av vildsvin. Bosse Söderberg

Publicerat

Här i Halland har vi lyckats "enbart" med jägarnas hjälp, få ner grispopulationen till en mer accepterad nivå för alla parter!

Vi kan läsa om en grisexplosion i landet och det kan säkert vara sant, fast då bara på ett fåtal områden!! I det stora hela, har grisarnas antal stagnerat och även minskat på flera håll.

Jag kan köpa att fällor kan vara i sin ordning om de är ordentligt utprovade och det inte finns några andra möjligheter! Sen tror jag inte att de som väl köper fällorna släpper ut några suggor... Fällor är ofta sista utvägen för desperata bönder och när de gått så långt finns inga hämningar! Det finns en sinkabirumfälla bara 3-4 km härifrån och den bonden som äger fällan, släpper aldrig ut några grisar levande..

Ja, jag är rädd för att fällorna kommer att missbrukas!