Publicerat December 15, 201213 yr hur tidigt kan man börja på mård och mink? hunden är en parson och är 4 månader och är enligt mig tidig i jakten som satan jämfört med andra hundar/raser jag sett.. hur funkar det? brukar dem få kontakt med mården eller minken eller markerar dem mest?
Publicerat December 16, 201213 yr Dom brukar mest markera vars dom ligger. Min terrier är rätt glapp i käften så han skriker å skäller å ställer till med massa oreda. Vet inte om det är mårdjakten som gjort han lös i skallet då jag började med det rätt tidigt.
Publicerat December 16, 201213 yr Författare vad är tidigt? hunden är som sagt 4a månader nu planen är väl att börja på någon månad
Publicerat December 16, 201213 yr Bara köra, enda nackdelen jag ser är kanske att dom lär sig skälla på vittring och inte direktkontakt. Men det är inget jag vet säkert. Blev så med min iaf
Publicerat December 16, 201213 yr Författare jag undrar för jag var och jagade med en terrier och det var fast typ 3 dm under jorden. och när räven aldrig kom ut så gjorde vi ett nedslag och då låg hunden typ 1 m från räven...
Publicerat December 20, 201213 yr Hunden ska hålla kontakt..Håller en terrier sig 1 meter ifrån tror jag man ska köpa bra spadar och mycket tålamod...Kan dom inte ge räven en omgång vid läge är det som titta på myrornas krig..Lika mycket får man ut ofta då...Kanske någon räv smiter om hunden bryter då den ledsnat.. Min syn Sprängning=hunden är inne och jagar ut räven(kräver vass hund) Smitning=räven smiter ut när hunden är hos husse tex(bra vid enkelpipor) Grävning=hunden håller kvar räven på plats (när mörkret infallit)
Publicerat December 31, 201213 yr Hunden ska hålla kontakt..Håller en terrier sig 1 meter ifrån tror jag man ska köpa bra spadar och mycket tålamod...Kan dom inte ge räven en omgång vid läge är det som titta på myrornas krig..Lika mycket får man ut ofta då...Kanske någon räv smiter om hunden bryter då den ledsnat.. Min syn Sprängning=hunden är inne och jagar ut räven(kräver vass hund) Smitning=räven smiter ut när hunden är hos husse tex(bra vid enkelpipor) Grävning=hunden håller kvar räven på plats (när mörkret infallit) en bra sprängare bryter och det är oftast då räven väljer att lämna grytet, så att kalla det en smitning tycker jag är nedvärderande mot hunden, enligt mig så är det en perfekt sprängning.