Publicerat December 16, 201213 yr Hej! Är en jägar samt hund älskare med familj med små barn o hästar kaniner mm på gården. Tycker om hare o räv los som sjunger i skogen o tycker om rådjursjakt som buktar runt på marken! O älgjakt. Men tycker även om spårning samt lydnads träning. Men med flödet av hjort o gris samt lo så får man ju ett intresse för detta me.. Har marker me mindre såter samt mark med större skogspartier!!! Alltså tycker om hund drev/ställande hundar/spårning/ mm va borde en ha för ras till dessa önskemål??? Blandras/renras
Publicerat December 16, 201213 yr Flera olika raser om du vill få ut max av jakten. Föreslår stövare, till räv och hare, tax eller drever till rådjuren, jämte eller dylikt till älgen, en plott till lon, samt en waktel att skrämma gris, hjort i sken med Det är alldeles för många olika viltarter för att kunna kombinera detta i en hundras, man jagar sällan älg med drivande hund, att skaffa en ställande hund till har och rävjakt är knappast optimalt,klart att man kan skaffa en hund som hafsar runt i skogen och gläfser på allt som rör sig, men i mina ögon förlorar jakten sin tjusning på det sättet, då är man bara ute efter ett herrans oväsen i skogen samt kött i frysen. Börja med en typ av jakt i taget, utbilda den voffen och börja sen kolla på nästa jakttyp och fundera på om du har tid att skaffa en lämplig hund för den jakten sedan Blandras... ja som de flesta här vet så finns det inte på min värdskarta.
Publicerat December 16, 201213 yr Författare Ja en stövare perfekt till hare o räv även på lo! Men nu tänkte jag mäst på en allbruks hund. O då en kortdrivande.. Under mina 40 levnadsår o 33 år med jakt o 24år med egena jakthundar så vet jag absolut vilka raser jag skulle andvända till enskilda jakttyper Mirva!!! Men nu gällde de en ras för allbruks o vilken ras som lämpar sej bäst då
Publicerat December 16, 201213 yr Författare Har du erfarenhet av Wachtel Bratell??? Jag funderade på en Wachtel men så tyckte jag de va väldigt mycket dålig kretik om dom här ute på jaktsidans forum...
Publicerat December 16, 201213 yr har ingen hund själv. Men har jagat en del med både tyskar och wachtlar. Det beror nog på vad du ska jaga med din wachtel. Varit på gång ett par år att köpa en själv. Men har tröttnat på just den här "dåliga kritiken". Är inte avskräckt från rasen utan mest trött på allt snack. De hundarna kan man ha och de kan man inte ha. En jagande wachtel är nog inte svårt att få tag på, den mesta kritiken tycker jag grundar sig i huruvida skarpa hundarna är eller ej. Och då är det ju främst vildsvinsjakten som behandlas. Det beror ju helt på vad du är ute efter. Hur länge du önskar hunden ska jaga m.m.. Enligt mitt tycke är stöthunds/kortdrivare- jakten, den absolut roligaste då det hela tiden händer något i skogen. Har man då möjlighet att skjuta flera viltarter kan det blir hur bra som helst. Själv är jag nog inne på att skaffa tysk. Eftersom möjligheten att jaga i gryt finns.
Publicerat December 16, 201213 yr Sverige är ett avlångt land, olika jaktformer i olika ändar. Det ni i söder ägnar er åt, typ "rockandroll" i skogen anser jag passar bäst på dansbanan. Här uppe har vi inte gris, lite rådjur, gott om räv och grävling, hjort börjar komma men är knappt jaktbart i de områden där jag jagar, huvudjakten är efter älg, en del björn, hare och räv samt skogsfågel. Jakt är i mina ögon när jag med den kunskap jag har och med hjälp av min hunds förfinade sinnen kan överlista ett skyggt villebråd, det har inget att göra med att släppa en skock med hundar som skrämmer vettet ur viltet så ndet i panik rusar ut i passen, jakt är att smyga in på ett inte ont anande vilt och avsluta det hela med ett säkert skott. Men olika landsändar och olika åsikter, jag accepterar er form av jakt även om jag inte förstår nöjet i den, hoppas ni accepterar min form av jakt även om ni inte upplevt den.
Publicerat December 16, 201213 yr Författare Alla är ju olika o tycker om olika jaktformer!!! Själv tycker jag om jakt me hund där de är lite drev!!! Typ drev på 10-25 minuter skulle va perfekt på markena här. O är inte alls utefter skottet alltid då även kamera är me istället för bössan. O dom vilt dom fins på markena här e dov/kron/gris/lo/varg/älg/räv/grävling/hare/skogsfågel/rådjur ja typ dom flesta jaktbara villt o då borde de va bra me en allbruks hund... O även mycket viltolyckor så en bra spårhund kanske
Publicerat December 16, 201213 yr -Dalslansjägarn jag hade absolut satsat på wachtel eller tysk utifrån det du skriver. Hade jag haft varg på marken hade jag nog än mer satsat på kortdrivare. -Mirva förstår ditt uttalande, men jag uppskattar precis samma jakt som du. Jag utesluter ingen form. Allt har sin charm. Rock n roll behöver inte vara negativt laddat. Däremot så har du helt rätt i att den typen av jakt lämpar sig bäst i viltrika marker. I söder är det inte heller lätt att, själv, få tillgång till jaktmarker och ensam kunna utföra jakten. Men nog med trådkapning nu.
Publicerat December 16, 201213 yr Författare Bratell: Hmm ja de får nog bli en Wachtel tror jag trotts all dålig kretik om den rasen...men de hänger nog på ägaren oxå hur man jagar in hunden. Och som du skriver om kortdrivande pågrund av vargen!!! O sen alla andra viltarter.. Har ju provat både tax o drever på hjort! O de är inget kul när dom drar ur markena o man får stå o vänta nån timme utan hund.
Publicerat December 16, 201213 yr Ett klokt val dalslans! Som bratell sa välj uppfödare noga, och fundera på om du vill att hunden skall vara skarp/dådkraft( ifall du anser dig ha tillräckligt mycket gris/rovvvilt på markerna) Inget fel med hundar som inte piskar gris heller!!