Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kontrollskjutning Scenar L bland annat.

Featured Replies

Publicerat

Dags igen att posta ett sånt där ointressant inlägg bara för att...

Har irriterat mig på en sak sen jag moddade stocken på 6 BR´en sist. Satte dit en ratt för låsningen till kolvkamsjusteringen och när jag vill justera ner kammen för t ex stående så stuttar den i rattjäveln eftersom jag har kammen max åt höger. Tog häromdan tag i problemet och fräste en halvmåne så att ratten nu går fri. Borde ha gjort det för längesen egentligen, nu är det iaf fixat.

Fr_s1.jpg

Fr_s2.jpg

Image00008.jpg

Image00004.jpg

Var som sagt iväg och kollade inskjutningen för toppjakten. 0° och svag vind, mulet.

En bild från skjutbanan.

Image00012.jpg

Hade 5 st A-Max 105 gr kvar som fick börja sessionen. Har haft isär bössan helt då jag gjort lite småfix i stocken så CBS är alltså första skottet efter ihopsättning. De övriga fyra höll ihop hyfsat med tanke på att jag sköt med enbart benstöd och ingen baksäck. Behöver träna på det, därav resultatet. Totalt mätte träffbilden 27 mm.

A-Max.jpg

Kunde notera att hastigheten var drygt 20 m/s lägre nu än i somras enligt kronografen. Iofs 20 graders temperaturskillnad också men tycker ändå att det var mycket, eller?

Justerade två klick vänster och två klick ner på min eminenta Viper PST och sköt en treskottare med Scenar L 105 för att se träffläget och det verkar vara ok.

(Då det är så himla många som *alltid* sätter skotten "i klisterlappen" så har jag för att vara motvalls i hemlighet börjat praktisera konsten att skjuta RUNT lappen istället...)

:happy:

ScenarL.jpg

Som vanligt tänker jag också skylla på miraget som var besvärligt. Och, jag tycker det är skitsvårt att skjuta utan baksäck. :yucky:

Publicerat

0,75-1,2 m/s per grad kan du få (beroende på krut), ditt resultat låter normalt (20 m/s på 20ºC skillnad)-

Finns det någon speciell anlednig att träna på att skjuta utan baksäck ? (bara nyfiken)

Raggarö

Publicerat

Verkligen inte ointressant inlägg jag gillar dem med bilder och allt :thumbsup:

Tycker 20m/s låter mycket för 20grader men har aldrig undersökt fakta med 105or i br vilket krut använder du?

Jag har bytt från N135 till 203b utan att märka någon skillnad på temp känslighet mäter sällan Vo men träffläget tyder på att det inte påverkar lika mycket som för dig min kula är 90gr Scenar.

Sedan skyttet utan baksäck visst är det lite svårare men vet inte om bilden ljuger eller om din bakstock är rätt låg blir det mer än en näve luft är det svårt att få vettigt stöd.

Publicerat
  • Författare
0,75-1,2 m/s per grad kan du få (beroende på krut), ditt resultat låter normalt (20 m/s på 20ºC skillnad)-

Finns det någon speciell anlednig att träna på att skjuta utan baksäck ? (bara nyfiken)

Raggarö

Är väl mest för att slippa släpa på ytterligare en sak i skogen. Nu tar väl inte en beanbag särskilt stor plats men det känns ändå nyttigt att försöka behärska skyttet hyfsat utan säck helt enkelt.

Tycker 20m/s låter mycket för 20grader men har aldrig undersökt fakta med 105or i br vilket krut använder du?

Jag har bytt från N135 till 203b utan att märka någon skillnad på temp känslighet mäter sällan Vo men träffläget tyder på att det inte påverkar lika mycket som för dig min kula är 90gr Scenar.

Sedan skyttet utan baksäck visst är det lite svårare men vet inte om bilden ljuger eller om din bakstock är rätt låg blir det mer än en näve luft är det svårt att få vettigt stöd.

Tack Lars, jag kan tycka att det är skoj med lite korta inblickar i vardagen trots att man inte har nåt att berätta egentligen. Och bilder brukar iaf jag uppskatta att se!

Kör med N150 och jag vet inte hur tempkänsligt det är i 6 BR. Kan ju vara kronografen som spökar lite också, fick några skumma värden i somras.

Baksäcken ligger en aning högre än pistolgreppet men det blir väl ca en näve luft emellan. Ofta får jag aningen högre träffläge utan säck och upplever att det överlag är svårt att få lika känsla i stödet från skott till skott. Mer träning.

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Dubbelpost tydligen...Tapatalk visar inte verkligheten.

Publicerat

Vafan, j-a Tapatalk! Hade multicitat med svar även till Raggarö...

Ok, vill kunna behärska skyttet utan säck för att slippa släpa på säcken under jakt. Nu tar väl inte en beanbag så stor plats men det känns ändå vettigt att träna på skytte utan.

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Jag drar aldrig med beanbag i skogen använder ryggsäck hanskar snö eller annat naturligt funkar toppen tycker jag :smile:

Publicerat

Samma här! :)