Publicerat December 16, 201213 yr Hej! Jag har ärvt ett par knivar från min farfar, eller ja det var väl säkert tio år sedan men de har bara legat i en låda men tänkte börja använda dem dock var de ju jääävligt slöa så jag undrar hur och vad är bästa sättet att slipa dem? Ganska fin gravyr som jag är ganska rädd om på bladet så inga skogshuggarmetoder
Publicerat December 16, 201213 yr Författare Kanske för att förtydliga lite, skulle vilja börja med en rejäl slipning så man inte behöver fram med brynet varenda gång utan att det ska hålla sig vasst ett bra tag.
Publicerat December 16, 201213 yr En knivslipningsfirma skulle jag rekomendera! Kostar inte mycket, och då slipar de så att vinklarna stämmer. Sedan underhåller man själv efterhand.
Publicerat December 17, 201213 yr Jag skulle ajga rätt på en slipsten och slipa upp dem själv!!! Då vet man vad som händer och ingen att anklaga om de förstör gravyren.
Publicerat December 17, 201213 yr Det är bara att slipa på våtbandslipen till dom vallar, sen en vända över smärgeltrissan och slutligen ett par drag över ett fint blankt skäpstål . Det blir äkligt vasst Har du ett slakteri i närheten så har dom utrustning, fråga dom så hjälper dom dig säkert.
Publicerat December 17, 201213 yr Köp dig en knivslip. Själv brukar jag en Wicked Edge, men det finns också andra system som Edge Pro och Lansky. Sen finns det ju maskiner som Tormek... Eller så kan man lämna in kniven.. Akta sig bara. Det kan gå så här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69850&highlight=sliperi Mvh // Johannes
Publicerat December 17, 201213 yr Själv äger jag ett diamantbryne, en bänksten från clas ohlsson med två olika grovlekar och ett litet finare bryne och ett skärp mina knivar kan man raka sig med om man vill. Finns med andra ord billiga sätt att komma runt det hela. Visst skulle det vara kul å äga Japanska värstingstenar men dem kostar ju några tusen. Stenen från Clas ohlsson kostar 39 spänn och den funkar. Visst kanske kvalitetsstenar är bättre men i slutändan handlar det om en vass kniv och kanske kvaliteten på knivstålet.
Publicerat December 17, 201213 yr Köp dig en knivslip. Själv brukar jag en Wicked Edge, men det finns också andra system som Edge Pro och Lansky. Sen finns det ju maskiner som Tormek... Eller så kan man lämna in kniven.. Akta sig bara. Det kan gå så här: http://www.utsidan.s...ghlight=sliperi Mvh // Johannes Är väldigt sugen på wicked edge vad kostar ett grund kit hem till dörren ?
Publicerat Februari 8, 201313 yr Jag har Lansky:s system...fungerar bra. jag köpte det på knivhuset http://www.knivhuset.com/sliputrustning/935-professional-system-lansky.html kompletterade setet med bänkhållare och Super Sapphire Hone Rekommenderas!!!
Publicerat September 22, 201411 yr Ah jag använder också Wicked Edge, köpte en ny knivslip här: Wicked Edge Vassaknivar.se Då var den dyrare, dock också fin och bra. Lycka till, hoppas det går bra med knivarna!