Publicerat December 17, 201213 yr Hej alla! Jag håller på att införskaffa ett rödpunktsikte till Sauern. Vill ha ett litet och smidigt så valet har nu hamnar på en Aimpoint Micro H1. Nu till frågan, hur sjutton löser man snabbfästet? Går det använda Sauers ISI mount eller går det lösa på något annat sätt? Ett krav är att det är smidigt att byta och att inställningarna är kvar efter byten mellan de olika riktmedlen jag kommer ha = samma princip som Sauers ISI mount...
Publicerat December 17, 201213 yr Varför ett Micro? Om du inte förmulerat ett väldigt gott skäl till varför just ett sådant som rödpunktssikte så skulle jag vilja få dig att i varje fall prova Hunter modellen innan du klipper till. Efter ganska mycket bruk av Aimpoints är det min uppfattning att micron är för att se cool ut, inte för att skjuta maximalt bra med, den enda monteringen jag verkligen gillar var en fransk montering där Micro sitter precis bakom kornfoten på pipan på en särskilt klack. Den modellen ger ett uselt perferiseende på siktögat. Förlåt mig för att jag riktar om din köpes/lösningstråd. /CHristian
Publicerat December 17, 201213 yr Författare Varför ett Micro? Om du inte förmulerat ett väldigt gott skäl till varför just ett sådant som rödpunktssikte så skulle jag vilja få dig att i varje fall prova Hunter modellen innan du klipper till. Efter ganska mycket bruk av Aimpoints är det min uppfattning att micron är för att se cool ut, inte för att skjuta maximalt bra med, den enda monteringen jag verkligen gillar var en fransk montering där Micro sitter precis bakom kornfoten på pipan på en särskilt klack. Den modellen ger ett uselt perferiseende på siktögat. Förlåt mig för att jag riktar om din köpes/lösningstråd. /CHristian Inget att be om ursäkt för! Bra att få lite input! Anledningen är att jag inte kan skjuta med det öppna riktmedlet och vill ha så litet och enkelt sikte som möjligt som ersätter det (ju mindre desto mindre risk för skador vid aktivitet i skogen var/är min tro). Tanken är att jag har det på trånga pass <40 meter samt vid eftersök i tät skog m.m. Över 40 meter fungerar Trijiconen utmärkt.
Publicerat December 17, 201213 yr Aimpoint comp c3 är också ganska litet och väldigt smidigt har det på kombin och fungdraf kanon med både hagel och kula annars skulle jag satsa på hunter serien:)
Publicerat December 17, 201213 yr Inget att be om ursäkt för! Bra att få lite input! Anledningen är att jag inte kan skjuta med det öppna riktmedlet och vill ha så litet och enkelt sikte som möjligt som ersätter det (ju mindre desto mindre risk för skador vid aktivitet i skogen var/är min tro). Tanken är att jag har det på trånga pass <40 meter samt vid eftersök i tät skog m.m. Över 40 meter fungerar Trijiconen utmärkt. Hunter modellen sitter i två fästpunkter och torde sitta stabilare än ett Micro. Upplever det som mycket tub som skymmer runtom på ett Micro dessutom.
Publicerat December 18, 201213 yr Författare Usch, nu har jag fått beslutsångest. Jag tycker att Hunter är lite stor. Då kan jag lika väl köpa en Trijicon 1-4 så får jag lite förstoring om det skulle behövas någon gång med tanke på vikt och storlek.
Publicerat December 18, 201213 yr Huntern modellerna är litd större. Men jag var inne på micro h1 när jag skulle köpa aimpoint men upplevde den som ganska "trång" att kika i. Därför valde jag comp c3 istället, kortare än hunter lite större än micron
Publicerat Januari 13, 201313 yr tjena som de står i tidigare inlägg skulle jag valt hunter över micro då man får större "synfält" i hunter men de klart den är ju större också så de beror ju helt på användningen. här är en artikel från min sida på micron för den som vill läsa! http://www.vapen.org/aimpoint-micro/
Publicerat Januari 14, 201313 yr Hej! Jag kör med micron och är mycket nöjd. En fråga! Hur har du tänkt att använda den? Jag kör med micron eftersom jag går med hund 99.9% av tiden och vill därför ha ett så lite vikt och storlek på aimpointen som möjligt! Är det däremot så att du står mest på pass tror jag att huntermodellen är "bättre" d v s mer känsla av att siktet s a s försvinner ur siktfältet.! Men som sagt jag är supernöjd! Bara lyfta och skjuta:-) //J
Publicerat Januari 14, 201313 yr Författare Hej! Jag kör med micron och är mycket nöjd. En fråga! Hur har du tänkt att använda den? Jag kör med micron eftersom jag går med hund 99.9% av tiden och vill därför ha ett så lite vikt och storlek på aimpointen som möjligt! Är det däremot så att du står mest på pass tror jag att huntermodellen är "bättre" d v s mer känsla av att siktet s a s försvinner ur siktfältet.! Men som sagt jag är supernöjd! Bara lyfta och skjuta:-) //J Just nu är jag passkytt men ska köpa en jämte är tanken, så jag vill ha något smidigt när man jagar gris och älg som hundförare (och givetvis måste det fungera bra som passkytt också).
Publicerat Januari 14, 201313 yr jag har ett 9000L, som inte är det nyaste, men jag tycker det är oerhört smidigt. Står både på pass och går en del med hund och vikten är inget som känns av. Lär dig sen skjuta med båda ögonen öppna så märker du inte av synfältet, utan du har bara en punkt (bra om du har fått granbarr eller annat som satt igen men du kan samtidigt skjuta). Det är ju tillräckligt långt också så att du hittar fästen