Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att byta tändhattar kan vara lurigt.

Featured Replies

Publicerat

Hej jag hade en diskussion med Rifle igår angående riskerna med byte av tändhattar.

Under årens lopp har jag ofta hört skyttar och handladdare som haft uppfattningen att det inte spelar någon roll vilken tändhatt man använder eller möjligen att så länge du håller dig till gruppen "magnum" respektive "standard" tändhattar är det OK.

Med anledning av detta vill jag passa på att referera till en undersökning som A-square gjorde i sin Laddmanual.

De laddade då en 7mm Rem Mag (som i och för sig inte är den mest harmoniska patronen) med en 160 grains kula och 66.0 grains H-4831 i winchester hylsor.

Resultatet blev som följer;

Tändhatt                                      Hastighet (fps)              Tryck (psi)

Winchester WLRM (magnum)            3045                          67600

Winchester WLR (standard)              3024                          64600

Federal 215 (magnum)                    3036                          61400

CCI 250 (magnum)                          3039                          61500

Remington 9 1/2 (magnum)              3041                          59300

CCI 200 (standard)                          3011                          54800

Skillnaden är alltså nästan 20 % i tryck :o (men bara cirka 1% när det gäller hastighet). Det skall tilläggas att SAAMI standard för tryck för 7 mm Rem Mag är 61 000 psi.

Jag kan inte dra nån annan slutsats än att det är direkt olämpligt att byta tändhatt på en befintlig laddning.

Sedan inställer sig frågan hur man skall kunna övervaka trycket när man inte kan lita på hastigheten?

MVH

Henrik

Publicerat

Just därför ska man alltid följa laddmanualens lista för komponenter, dvs. med vilka komponenter laddningarna är framtagna med. Att byta tändhatt är inte krångligare än att byta hjul på bilen...och inte heller olämpligt...bara man vet vad man håller på med. Det som däremot är olämpligt är att det är långtifrån alla som läser manualer och laddata och framförallt komponentangivelser.

Vad gäller gastryck och hastighet, har de bara ett indirekt samband. Därför ska båda begreppen hållas isär och hanteras separat vid handladdning.

Publicerat

I pricip är det fortfarande så att det spelar egentligen ingen roll vilken tändhatt som används. Bara man håller isär std och magnum samt har ett öga på gastrycket. Att hålla koll på gastrycket är ju en av de grundläggande principerna vid handladdning. Sedan ska vi också komma ihåg att hur gastrycket relaterar till krutmängden, hylsan och tändhatten, varierar en hel del beroende på hylsans volym, hur kulan är konstruerad och av vad. Hårda kulor i trånga lopp reagerar betydligt häftigare än mjuka kulor i stora lopp. Alltså, allting beror på och A-Squares undersökning ska nog betraktas som en undersökning just gällande en viss kula i en viss hylsa och med visst krut. Det framgår inte om det handlade om deras egen kula, men vi får väl förutsätta det. Alltså...vi ska inte generalisera, utan ta informationen just som den är...utgå ifrån laddataböcker och ladda efter komponentansvisningar och hålla koll på gastrycket.

Publicerat
  • Författare

Kari,

problemet är ju att det är svårt att veta vad man håller på med när 99% av alla handladdare inte har tillgång till tryckmätningsutrustning. Vi är alltså normalt hänvisade till mer eller mindre rättvisande sätt att uppskatta trycket, de allra flesta av dessa metoder har ju visat sig vara allt annat än tillförlitliga. Detta innebär att vi som handladdare ganska ofta är och tullar på marginalerna för vad som är säkert eller inte.

Det vore intressant att höra vilka metoder du förespråkar?

Jag glömde tala om att de använde 160 grains Sierra boat tail till testet ovan.

Tryck och hastighet har väl ett direkt samband? Om jag inte missuppfattat saken fullständigt är väl hastigheten en direkt funktion av arean under tryckkurvan?

MVH

Henrik

Publicerat

Man behöver inte ha utrustning för att mäta tryck. Jag har det inte och man behöver det inte heller för att kunna bedöma när mariginalerna minskat ner till noll....och observera att jag normalt struntar i hastigheten, eftersom den är mindre vikrig för mig och mitt skytte. Metoder är bla. följande:

Okulärt:

- extremt tillplattade tändhattar när flerfaldig halskalibrering eller minimal helkalibrering

- krater med upphöjda kanter på tändhatten med ej förstorad slagtiftshål. Ett för stort hål, kan nämligen lämna krater efter sig. Den bör dock åtgärdas av smed.

- stansmärken efter utstötare

- tillplattad text i hylsbotten

Känsla & upplevelse:

- lös isättning av tändhatt, dvs. lösare en gången innan när fräscha hylsor. Observera att slitna hylsor blir lösa i tändhattsläget förr eller senare.

- svårt och stänga slutstycket efter att ha kamrat en nyss skjuten hylsa. Bör användas som komplement till ökulärbesiktning.

- svårt att öppna slutstycket

- kraftig rekyl...

Mätning & fysiska händelser:

- man kan mäta hylsans återkommande expansion stax ovanför rimmen. Hylsexpansionen accelerar vid för höga tryck

- hål i tändhatt förutsatt att slagstiftet är inte skadad

Vad beträffar att tulla på mariginalerna, så är inte mariginalerna de som t.ex SAAMI anger, utan sprängnivån ligger avsevärt högre. Dock handlar det om reservutrymme som man aldrig ska nyttja. Just för att det finns vissa faktorer som kan få gastrycket att stiga över det normala. Temperaturen är en av dom vanligaste.

När det handlar om gastryck och utgångshastighet, så har alla krutsorter en gräns där hastigheten slutar att öka. Men gastrycket fortsätter att göra det, när laddningen ökas. Loppets diameter kontra hylsans volym är en begränsande faktor i detta fallet. Dvs. ju klenare kaliber desto mindre krut orkar loppet "svälja".  En annan begränsande faktor är pipans längd. Hundförarbössor med sina korta pipor t.ex brukar få en väldig mynningsflamma om de laddas högt...men den relativa fartökningen utgår. Man eldar åt kråkorna...som det heter.

Publicerat

Jag glömde en sak...de metoderna som jag listade ovan, ska ju vara bekanta för alla. Men många använder bara en eller två av dom och kanske litet felaktigt. Man ska använda allihopa och samtidigt. På det sättet fångas 99,9999% av alla höga tryck och den återstående tiotusendelen hanteras av den mariginalen som vapen och konstruktionerna har. Förutsatt att man laddar efter kända laddtabeller. 

Publicerat
  • Författare

Hej igen,

man kan inte mäta tryck utan riktigt kalibrerad mät utrustning! Däremot kan man uppskatta tryck baserat på ett antal olika indikatorer av vilka du nämner de allra flesta som jag brukar använda. dessutom vidhåller jag att det finns ett direkt samband mellan hastighet och tryck, det vill säga att mäta hastigheten är ytterligare en indikator som kan användas.

Problemet är ju att det vid olika försök (bland annat har John Barnsness utfört en hel del tryckmätningsexpriment med riktig kalibrerad tryckmätningsutrustning som publiserats i Handloader) har visat sig att tillförlitligheten på de indikatorer som du räknar upp inte är tillräcklig utan ett att det vid flera olika wexperiment visade sig att trycket var en bra bit över det standardtryck trots att inga sådana indikationer fanns.

Sedan pratar du om att marginalerna inte är de som SAAMI ger, och det är väl precis det de är? Att hyls eller vapensprängning sker vid betydligt större tryck är vi helt överens om men SAAMI anger vilket arbetstryck som ger tillräcklig marginal för att du in te skall utsätta dig för ett missöde...

Den sista delen av ditt inlägg

'"När det handlar om gastryck och utgångshastighet, så har alla krutsorter en gräns där hastigheten slutar att öka. Men gastrycket fortsätter att göra det, när laddningen ökas. Loppets diameter kontra hylsans volym är en begränsande faktor i detta fallet. Dvs. ju klenare kaliber desto mindre krut orkar loppet "svälja".  En annan begränsande faktor är pipans längd. Hundförarbössor med sina korta pipor t.ex brukar få en väldig mynningsflamma om de laddas högt...men den relativa fartökningen utgår. Man eldar åt kråkorna...som det heter. " så håller jag med men detta innebär inte på något sätt att det inte finns ett samband mellan tryck och hastighet utan bara att det sambandet inte är helt linjärt...

MVH

Henrik

Publicerat

Du får ursäkta min felsägning om mäta...jag menar naturligtvis bedöma. Det borde iofs framgått av texten i inlägget. Nåväl, faktum är att just alla de tecken, som alla handladdare bör känna till, räcker gott för att bedöma höga gastryck, om man vill det. Jag har aldrig gjort denna bedömning till för något problem för mig själv, fast jag kanske borde, med tanke på alla vildkattor som jag byggt och testat genom åren. Men har man ögonen med sig och tungan mitt i mun, fungerar det hur bra som helst. 

Inga vapen exploderar bara för att man tillfälligt överskrider ett SAAMI-maximum och det är just det som jag menar med mariginalen. SAAMIs angivelser är ju inga spränggränser, utan det finns rejäla mariginaler utöver det...precis som jag skrev tidigare...som du upprepade, eftersom du inte förstod vad jag skrev och nu skriver jag det igen. Alltså, är vi nog överens. Däremot ska man aldrig...aldrig stirra sig blind på undantagen...eller tester som bekräftar undantag. Undantagen berkräftar ju bara regeln och därför är regeln viktigare att känna till. Alltså, angivna maxtryck är till för att det ska finnas något att rätta sig efter...framtaget och frammätt av SAAMI och CIP. Det går också bygga vapen som tål rejält mycket högre tryck än SAAMI:s angivelser. Precis som i testet som du hänvisar till, kan gränser överskridas, utan att det syns t.ex på hylsor, men då pratar vi igen om undantagen som är inget att rätta sig efter, anser jag. Det är ju bara och följa laddatamanualen och då brukar inga egentliga konstigheter och uppträda.

Vad gäller gastryck och hastighet, så pratar jag alltid om det praktiska, inte om teorier. I den praktiska handladdningen är kopplingen betydligt svagare än i teorierna och själva vapnet, krutet, kulan mm som sådan spelar in betydligt mer än man kan ana. Ett för högt gastryck behöver inte alls betyda för hög fart, om det är fel på krutet. Samma gäller det motsatta förhållandet...för hög fart behöver inte innbära överskridna gastryck. Därför kan vi gott prata om indirekt verkan/samband. Indirekt behöver ju inte innebära att inga samband finns...ja...som du säger linjärt är det ju inte.   

Alltså, fastna inte för extremistiska undantag...moderna vapen tål dem...pikarna...omoderna är ett kapitel för sig.

Publicerat
  • Författare

Hej Kari,

Jag tror att vi i mångt och mycket är överens. Till exempel håller jag med om att alla de tecken som du angivit som tryckindikationer är användbara för att konstatera att trycket är för högt. Problemet är ju att veta hur mycket för högt det är. Jag har själv varit med om ett tändhattsbrott på grund av att jag inte var tillräckligt erfaren när det gällde att hålla ögonen öppna...men det var tjugo år sedan nu och förhoppningsvis har man lärt sig en del sedan dess.

Vi är helt överens om att det finns en marginal mellan SAAMI eller CIP värdena och den gräns när det börjar bli riktigt otrevligt, hur stor den är beror på vapenkonstruktion och skick på vapnet.

Att byte av tändhattar resulterar i skillnad i tryck anser jag däremot inte vara något undantag utan tvärtom är det en regel.

Om du vill har jag fler tryckmätta exempel på det. Men om man följer din rekommendation och följer laddmanualer utan att byta ut komponenter är det ju tämligen säkert.

När det gäller gastryck och hastighet är det ju ingen skillnad på teori och praktik, hastigheten är en funktion av arean under tryckkurvan! Därmed inte sagt att man genom att mäta hastigheten kan sluta sig till trycket. Men att man kan få en högre utgångshastighet med samma komponenter och bibehållet tryck är i princip inte möjligt, i varje fall inte om man använder samma komponenter som den trycktestade laddningen. Givetvis kan man genom att byta krutsort öka hastigheten utan att trycket går upp.

MVH

Henrik

Publicerat

Möjligt att jag kan få ngn insikt i ämnet.. Jag har bytt från CCI Standard till Federal Magnum nu till .308:an.. Inte speciellt orolig dock, ligger inte på något sätt nära max varken på jaktpatronerna eller övnings men det ska bli intressant att se om ngt ändrats i träffläget/träffbilden eller tecken på ökat tryck i hylsorna!

Ska dock testa att gå upp i krutmängd med nytt krut och då lär man nog, givet erat resonemang, börja ngt lägre än vad man tänkt..

Mvh!