Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

trijicons fpthatliga 5-20x50 ska på bössan.

Featured Replies

Publicerat

Ja som rubriken lyder så ska väl ett av dom sämre långhållssikterna av flera olika anledningar hamna på min bössa :D

Gillade inte medförstorande tyska 4:an till rävjakten eller kråkjakten med varken 222:an eller 17hmr:en.

Så nu ska de införskaffas antingen mildot varianten eller vanliga duplex. Ska användas till lite banskytte samt självfallet mest under jakt då.

Någon som har brukat siktet en längre tid o har några åsikter om dess funktion?

Publicerat

Jag har haft ett och skulle gärna skaffa ett igen.

Vet inte riktigt varför det skulle vara så bespottat som du uttrycker och det är inget som jag personligen hört. Visst det är ingen skyttekikare av rang med FFP, zerostop, julgran och fan och hans moster.

Men till jakt har jag svårt att tänka mig ett bättre sikte. Det är väldigt "lagom" i sin förpackning enligt mig.

Till kvälls/nattjakt är det väll "sådär". Men i förhållande till sitt pris (särskillt om du köper ett beggat för 7-8000kr är det godkänt, men inte mer).

Kommer själv att prova Vortex på kommande "långhållsbössa" och då utan targetrattar och istället med riktmedel för att hålla av, detta för att ytterliggare göra det snabbare at komma till skott.

Visar det sig att jag inte blir nöjd med systemet att hålla av så lär ett Trijicon 5-20 ligga bra till för ett inköp.

Anledningen till att jag bytte bort mitt Trijicon en gång i tiden var att jag då ville ha ihop den optimala "vakjaktsbössan" med tillhörande optik och där platsar ju givetvis inte en slik.

Mvh

Jocke

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Just ja du hade ett dylikt sikte. Bespottat av dom riktiga nördarna för långhåll just för sina moa klick osv men det är ju skitsamma på en jaktkikare. Jag tycker själv de lilla jag tittat i 2,5-10x56:an siktet att de verkar vettigt även för kvällsjakten efter diverse. Men som du säger så är det väl antagligen inte THE sikte om man säger så. Får se vad man tycker om det framöver här.

Vet inte än när jag får det. Kommer inte köra hålla av taktiken själv som du joacim. Tycker de känns bättre o klicka sig fram jag. Men skadar inte o testa o hålla upp. Kör med app i telen som gör det riktigt smidigt o snabbt få veta hur mkt man bör hålla av eller skruva beroende på vad man tänkter göra.

De påminner mig om att jag verkligen måste skicka avståndsmätaren på lagning nu!

Publicerat

Får jag fråga varför du inte väljer ett Vortex PST 6-24x50 SFP om du nu inte vill ha medförstorande?? Bättre andrahandsvärde är det också.

Publicerat
  • Författare

Gillar trijicon överlag o vill testa det bara. Ingen spec anledning. Inte testat vortex dyrare sikten än dimondback men dom är säkert bra.

Publicerat
  • Författare

Siktet är hemma. Vart vanligt duplex riktmedel i det. Hålla av efter riktmedel är fan inte min grej helt enkelt så blir till o klicka!

Publicerat

Bespottat av dom riktiga nördarna för långhåll just för sina moa klick osv

:blush:

Vet inte hur 5-20x50:an är, men Trijicon 56:an fick ju bra ljustransmissionsvärden i ett test i VT och verkar vara ett bra sikte i mörker.

Publicerat
  • Författare

Inte en aning heller. Skoj o testa dock. Gör väl sig bra på 17hmr pipan sen annars om den nu inte fungerar som belåtet på 222:an :D

Publicerat

Du har nog hittat ett kanon sikte på vilken bössa det än hamnar på. Har själv ett 3-9 X40 som snart ska sitta på min 45-70

Publicerat
  • Författare

Låter vettigt det. Vi har en 3-9x40 på jobbet som visningskikare för lampor o fästen osv. Bara tittat inomhus i de då men otroligt trevligt litet sikte. Ska testskjuta lite laddningar imorgon så fick montera på de i all hast här hemma ikväll :)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Brukat siktet nu några ggr. Ikväll gick det riktigt bra med jakten oxå.

Måste säga att jag är positivt överaskad angående optiken o användarvänligheten för ett trots allt medeldyrt sikte.

Så överlag nöjd med siktets optik. Lyset är fantastiskt o ha på jämnt och lättriktat i mörkret.