Publicerat December 20, 201213 yr Hej. Är road av att höra vad som är vanliga priser om man säljer en hel älg. Alltså oflådd direkt till vilthandlare? Har hört några olika som varierar mycket så jag frågar här. Tack på förhand
Publicerat December 20, 201213 yr Vi får 35kr/kg för älg. Älgen levereras oflådd. Priset är på slaktad vikt, dvs. utan päls och ev. skottskador. Hjort och rådjur ger 30kr/kg.
Publicerat December 20, 201213 yr Vi får 35kr/kg för älg. Älgen levereras oflådd. Priset är på slaktad vikt, dvs. utan päls och ev. skottskador. Hjort och rådjur ger 30kr/kg. Vi får bara 20kr/kg per rådjur...älgen vet jag inte för vi behåller alltid dem i mitt jaktlag. Vildsvin får vi inte lämna in längre.
Publicerat December 20, 201213 yr Vi får 45/kg för älg, men då samma som tidigare skrivare. Vikten räknas flådd och efter bortrensning av skottskador. Dock får bara Vom och tarmar vara urtagna vid inlämning och alla "röda" organ måste vara kvar, men räknas inte in i vikten tyvär.
Publicerat December 20, 201213 yr För dom priserna måste jag fråga varför inte bara grovstycka och sälja direkt till konsument? Knappt nåt mer jobb men ger bra med pengar för den lilla extra insatsen.
Publicerat December 20, 201213 yr Här ligger det på 50kr/kg eller 52kr/kg beroende på var man säljer. Det alternativet som ger mindre pengar ger pengarna direkt i handen innan du åker där ifrån och det andra så får man vänta några dagar till veterinären besiktigat kroppen innan pengarna rullar in.
Publicerat December 20, 201213 yr Sålde för 65-70kr/kg iår Var ju riktigt bra pris,,, för en oflådd älg ,,
Publicerat December 20, 201213 yr Grovstyckar och säljer för 100-150 kr /kg direkt till konsument. Får 35 kr/kg om jag lämnar in.
Publicerat December 20, 201213 yr Det har väl hänt att vi har sålt någon kalv och då har vi tagit 70 kr/kg grovstyckat.
Publicerat December 20, 201213 yr Grovstyckar och säljer för 100-150 kr /kg direkt till konsument. Får 35 kr/kg om jag lämnar in. Det var inte dåligt.Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Publicerat December 20, 201213 yr Författare Verkar som priserna är bättre norrut? Där är ju älgarna större också Nej men skämt och sido, vad beror detta på? Jag lämnar i jönköpingstrakten och fick 5500 för 160 kg slaktvikt med ett halsskott.. Vilket jag tyckte var i underkant..
Publicerat December 20, 201213 yr Har sålt lite färdigstyckat, klart för paketering. Tog 80 kr/kg, vet att det brukar gå att få 100-110 kr/kg för styckat här omkring. Men vill inte vara girig heller.....
Publicerat December 20, 201213 yr Tror vi sålde sist för 50 el 60 kr/kg. Grovstyckat, Men då säljs det ju alltid till nån man känner. Ska man göra pengar ska man nog kvarna ner hela älgen å sälja färs. Folk betalar ju vad som helst för lite "exotiskt" kött Minst jobb för mer pengar ist för att finstycka. Men nog skulle det svida att mala ner finbitarna.
Publicerat December 20, 201213 yr Författare Jo att det kan krängas dyrt på saluhallen i Sthlm är en sak. Men ni som säljer hela älgar oflådda eller tom låter dom bli hämtade på plats, vad får ni? Tycker ni inte att min älg ovan var "dåligt". Trodde man räknade med 8-10000 för en vuxen älg skjuten ordentligt?
Publicerat December 21, 201213 yr Jo att det kan krängas dyrt på saluhallen i Sthlm är en sak. Men ni som säljer hela älgar oflådda eller tom låter dom bli hämtade på plats, vad får ni? Tycker ni inte att min älg ovan var "dåligt". Trodde man räknade med 8-10000 för en vuxen älg skjuten ordentligt? Du kan få så mkt för en vuxen men då måste den vara stor pga kg priset. Vi sålde en ganska stor oxe och den fick vi 11000 kr för, så är väl mest det de handlar. Sen visst att sälja själv direkt till konsument får man ju mer för men oftast dom älgarna som går till slakteriet är ju för att det säljs via alla i jaktlaget. Sen om man själv kan vara ute och jaga när passgubbarna gett upp så man får älgen själv som skjuts så kan man ju fundera vad man tycker är värt att göra.
Publicerat December 21, 201213 yr Jag kan tyvärr inte bidra med något men jag måste säga att jag inte hade en aning om att jägare sålde oflådda djur direkt till vilthandlare. Alltid lär man sig nya saker. GOD JUL PÅ ER Mvh // Johannes
Publicerat December 21, 201213 yr Till vilthanterings anlägning eller liknande så levereras det nog allt oflådda djur och med dom "röda" organen med för besiktning. Har inte riktig koll på årets priser men vi betalar nog mellan 35 och 40 kr/ kg när vi flått och skottskadorna är renskurna, och kroppen har kallnat. En vuxen älg kan minska med 3-4 kg när den har hängt klart.
Publicerat December 21, 201213 yr Författare Jag kan tyvärr inte bidra med något men jag måste säga att jag inte hade en aning om att jägare sålde oflådda djur direkt till vilthandlare. Alltid lär man sig nya saker. GOD JUL PÅ ER Mvh // Johannes Kul att kunna bidra med kunskap även om det är just det JAG söker i ämnet Jag arrenderar mark själv och har därmed inget jaktlag. Efter en älg är min frys full och därför säljer jag resten. Detta är ett sätt att få lite pengar tillbaka på mitt arrende jag betalar för.. Så jag startade denna tråd för att se om jag skulle leta vidare efter vilthandlare eller om 5500kr är ok för en älg på 160kg slaktad efter skottrens...
Publicerat Januari 2, 201313 yr Jag har fullt i mina frysar efter en lyckad höst. 35 kr/kg ostyckat för hjort/rådjur men vad ska jag ta för styckat och vackat? 80-100 kr/kg? Måste sälja att jag skjuter framöver och har flera släktingar/vänner som vill ha.