Publicerat December 20, 201213 yr Hejsan folket, Jag har kikat runt lite på olika typer av japanska köksknivar som jag vill göra och detta är en av dem - en honesuki, urbeningskniv. Används traditionellt sett framförallt till att bena ur fågel. Skaftet ska bli i ebenholts, bolster i 1mm nysilver samt valnöt (burl) samt att den blir enkelslipad
Publicerat December 23, 201213 yr Författare Tack,det tror jag också Förutom att jag tyckte att vi kunde behöva en sån typ av kniv, så var det formen som jag fastnade för
Publicerat December 29, 201213 yr Väntar med spänning på foton av den färdiga kniven. http://www.jeknives.blogspot.fi/
Publicerat Mars 24, 201313 yr Författare Tyvärr så gick det såhär när jag skulle härda bladet.. Jag tror att det sprack p.g.a. att lite snö hade kommit ner i oljan och sedan smält, eller så hettade jag upp bladet för mycket *Får ta å göra ett nytt
Publicerat Mars 24, 201313 yr Antagligen har du haft för varmt, kanske lite tunn egg oxå. Vad är det för stål o vilken värme hade du. Släckte du i olja eller.Seved
Publicerat Mars 24, 201313 yr Författare Jag låg precis vid, eller något över magnetsläpp när jag sänkte ned bladet i oljan - det är UHB15LM, men det kan ha kommit upp i högre temperaturer innan jag tog ur det ur ässjan. Det var förmodligen en kombination av för hög temp och tunn egg Samt att jag redan hade försökt härda det en gång tidigare, jag kan ha normaliserat det för ojämnt eller något
Publicerat Mars 24, 201313 yr Ja ja magnetsläpp o UHB15LM är ju bra. Jag håller om jag minns rätt 870 grader på det o magneten släpper tidigare än så, så du skulle behövt hålla rätt länge efter släppet, för att få för hög värme.Hm man ska inte härda mera än 3 gånger, för det kolar ur lite varje gång, o har man då lite för tunn egg så kan den spricka.Såg ut som om du fått väldigt varmt precis innan sprickan, o sen rätt kallt efter, men du har kanske putsat på det lite. Seved
Publicerat Mars 24, 201313 yr Författare Nej det var bara jag som hade börjar putsa på bladet när jag upptäckte sprickan Men men, inte hela världen, nu vet jag vad jag ska försöka undvika nästa gång