Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Locka räv med harskrik?

Featured Replies

Publicerat

Någon som testat detta? Hur gör man? Funderar på att köpa en lockpipa och sätta mig när jakten drar igång.

Kan man kombinera med typ surströmming eller något annat skoj?

Hur pass bra måste man gömma sig? :P

Publicerat
Kan man kombinera med typ surströmming eller något annat skoj?

Blir det inte väldigt svårt att blåsa i pipan med mun full av surströmming?? ;)

Nej lägg ut skräpmaten till räven istället och ta en limpsmörgås!

Publicerat
  • Författare

Jo fast jag har så långt till markerna så jag kan inte hålla med någon åtel. Jaja får lägga ner och satsa på toppfågeljakten istället  ;)

Publicerat

jag köpte en hubertus harskrik/muspip (  http://www.stabilotherm.se/rav.html    ) pipa för ett tag sedan. har inte provat ordentligt, men ska göra det senare i höst då rävungarna börjar röra på sig. dom borde ju vara lättare att locka fram, tänker jag.

har hört av en person som kan det här med rävlock att hubertus pipor är dåliga, fryser igen när det är minus och fel läte. han hade fått tag i sina pipor från:    http://www.allpredatorcalls.com/

hur man gör??? vet inte riktigt men jag försöker med denna instruktion:    http://www.stabilotherm.se/ravinstruktion2.html

finns ju även band att köpa:  http://www.jaktochnatur.com/framset.html

Lycka till med lockandet

Publicerat
  • Författare

Jo jag köpte en sådan hubertus eller vafasen dom heter :)

Försöker härma ljudexemplet dom har och ska testa någon gång i höst tänkte jag.. Jaja lycka till själv

Publicerat

Hubertus lilla plastpipa suger dessvärre.. Inte tillräckligt hög ton tycker jag och jag tror inte jag lyckats skjuta en enda räv med hjälp av pipan. Tror en kompis lyckades lura en rävunge en gång men nja gillar dem inte. Tror det är läge att vara lite kreativ.. Rätt ljud men lite dålig volym får man fram om man gnider frigolit mot en glasflaska eller något liknande dessvärre är det svårt att få tillräcklig volym på det ljudet som annars är helt rätt i tonläge.

Locka räv är gruvligt skoj och spännande, häftigast på vintern i månsken då de kommer flytande över snön som blågrå skuggor.. Tipset är att ha bössan högeligen skjutklar, avsäkrad och i det närmaste vid axeln för när de väl kommer så är de helt fokuserade på en och minsta lilla ljud eller rörelse som är felaktig skrämmre dem all världens väg.

En ruskigt häftig grej med lockandet är även alla ugglor som man plockar in! Haft kattugglor sittandes på ca 40 cm avstånd från huvudet hur länge som helst.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

men plastmodellen är väl muspip? Jag snackar om trämodellen med harskrik

Publicerat

Äsch, du har helt rätt.. noll koll på den pipa du frågar om. Vet att farsan lockat räv via manuellt harskrik.. lät fördjävligt, vet inte om han lyckats med det.. Hörde härom dagen hur det lät då en räv plockade en killing, ruggigt ljud, undrar om det funkar?

En morgon på bockjakten sköt jag 5 rävar på ett och samma ställe, åtminstone 4 av dem med hjälp av muspip.. Skit samma..

Mvh!

Publicerat
Jo fast jag har så långt till markerna så jag kan inte hålla med någon åtel. Jaja får lägga ner och satsa på toppfågeljakten istället  ;)

skaffa marker närmare då... (svensbyn, öjebyn) och om du flyttar in till stan pite jaktklubb.

Publicerat

Muspipet fungerar mycket bra, men mina försök med harskriket har inge gett ett skit, tror rävarna dragit åt andra hållet när jag lockat med den pipan :-[