Publicerat December 23, 201213 yr Detta är en populär post. På mitt senaste vapen har jag justerbar kolvkam med utanpåliggande rattar till höjdjusteringen. När man går som hundförare så är ju risken väldigt stor att man av misstag kommer åt dessa rattar och tappar kolvkamen. Detta gäller ju givetvetvis även för passskyttar! Jag tänkte lite och kom på denna idé Jag tog ut kolvkamen ur kolven och gick till verkstaden. Tog en liten körnare och märkte upp var jag skulle borra. Borrade med 2mm borr i pelarborrmaskin. Sedan tog jag en fiskelina av spunnen typ modell grövre. Pillade in i det ena hålet där kolvkamen sitter och med en pinsett fiskade jag upp den i det andra hålet. Knöt fast linan i hålet i den bakre stången och monterade tillbaka kolvkamen åt sidan så att det vart lättare att knyta nästa knut. Knöt nästa knut och vips så var risken att tappa kolvkamen minimal Ett enkelt tips kostar lika mkt som 50cm fiskelina och 20 minuter av din fritid men som man kan rädda jaktdagen och spara tusenlappar!
Publicerat December 23, 201213 yr Ursäkta om jag verkar negativ, men jag ser inte poängen. Om nu rattarna är så lösa att grenar o.d. kan dra lös dem så ser jag två fungerande lösningar: dra åt dem ordentligt och/eller sätt dit andra skruvar (stopp, insex, spår, kryss) som inte kan lossas av en buske. F.ö. så borde väl linan både vara synnerligen svårmonterad på de flesta bössor eftersom det dels sällan finns fritt utrymme emellan och dels att den kan vara i vägen vid återmontering? Helt bortsett från att vassa metallkanter snabbt klipper linan om kammen nu trillar lös. -- Mats
Publicerat December 23, 201213 yr Författare Alltså så löst sitter dom inte men när man kryper i granplanteringar o liknande så kan allt hända. Att montera skruvar som kräver verktyg för att justera är inte ett alternativ då jag måste kunna använda öppna riktmedel o det innom några sekunder. Det är ju väldigt många kovar som är ihåliga t.ex på brytvapen, nästan alla syntetkolvar, alla blaser kolvar, sauer mfl så på många vapen går det utmärkt. Jag skrev inte med i förklaringen att jag gradade av hålen med ett större borr vilket jag alltid gör när jag borrat i metell. Men den linan är oerhört seg så jag tror inte att gradningen var nödvändig om jag ska vara ärlig Och sedan kan jag meddela att det hörs rätt tydligt när kammen släpper och den slår mot kolven så man bör märka det innan den har gnaggt av linan. Och det är ju trots allt bara en extra säkerhet om olyckan skulle vara framme och båda skruvarna mot förmodan skulle släppa
Publicerat December 24, 201213 yr Oki... Ifall man kan lyfta ur mekanismen så kan man gänga pelarna med en insexskruv som stopp underifrån, justerar man dessa för stopp vid korrekt kikaranslag och kompletterar med brickor/hylsor som stopp för korrekt järnsiktesanslag så går ju omjusteringen som en dans: bara att släppa låset och dra eller trycka dit man ska - klart! Den lösningen har jag haft på två bössor, funkar klockrent. -- Mats