Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

TIPS! Säkring av justerbar kolvkam.

Featured Replies

Publicerat

:thumbsup: Smart

Raggarö

Publicerat

Ursäkta om jag verkar negativ, men jag ser inte poängen. Om nu rattarna är så lösa att grenar o.d. kan dra lös dem så ser jag två fungerande lösningar: dra åt dem ordentligt och/eller sätt dit andra skruvar (stopp, insex, spår, kryss) som inte kan lossas av en buske.

F.ö. så borde väl linan både vara synnerligen svårmonterad på de flesta bössor eftersom det dels sällan finns fritt utrymme emellan och dels att den kan vara i vägen vid återmontering? Helt bortsett från att vassa metallkanter snabbt klipper linan om kammen nu trillar lös.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Alltså så löst sitter dom inte men när man kryper i granplanteringar o liknande så kan allt hända.

Att montera skruvar som kräver verktyg för att justera är inte ett alternativ då jag måste kunna använda öppna riktmedel o det innom några sekunder.

Det är ju väldigt många kovar som är ihåliga t.ex på brytvapen, nästan alla syntetkolvar, alla blaser kolvar, sauer mfl så på många vapen går det utmärkt.

Jag skrev inte med i förklaringen att jag gradade av hålen med ett större borr vilket jag alltid gör när jag borrat i metell. Men den linan är oerhört seg så jag tror inte att gradningen var nödvändig om jag ska vara ärlig :) Och sedan kan jag meddela att det hörs rätt tydligt när kammen släpper och den slår mot kolven så man bör märka det innan den har gnaggt av linan.

Och det är ju trots allt bara en extra säkerhet om olyckan skulle vara framme och båda skruvarna mot förmodan skulle släppa :thumbsup:

Publicerat

Oki... Ifall man kan lyfta ur mekanismen så kan man gänga pelarna med en insexskruv som stopp underifrån, justerar man dessa för stopp vid korrekt kikaranslag och kompletterar med brickor/hylsor som stopp för korrekt järnsiktesanslag så går ju omjusteringen som en dans: bara att släppa låset och dra eller trycka dit man ska - klart!

Den lösningen har jag haft på två bössor, funkar klockrent.

-- Mats